日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM037/AM037AM037 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アリ・スミスの短編小説を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. It takes up contemporary British short stories. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
Ali Smith is one of the most acclaimed contemporary writers in English. Her recently completed 'Seasonal Quartet' is attracting considerable attention in Japan, and critical readings of the work are growing rapidly. As an introduction to the author's works, this seminar will look at some of the short stories collected in The Whole Story and Other Stories (2003). Smith's work is full of surprising literary devices and interesting cultural references, and a close reading of some of these will allow you to experience the pleasure of studying literature.
1 | イントロダクション |
2 | 'the universal story' |
3 | 'gothic' |
4 | 'being quick' (1) |
5 | 'being quick' (2) |
6 | 'may' (1) |
7 | 'may' (2) |
8 | 'paradise' (1) |
9 | 'paradise' (2) |
10 | 'paradise' (3) |
11 | 'erosive' |
12 | 'the book club' |
13 | 'believe me' |
14 | 論文・レポートの書き方、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人で準備を進めてもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
現代イギリス小説を題材に取り、カリキュラム・マップが目標に定める「文学研究の基礎となる専門用語と分析方法」の修得を目指します。各作品を歴史的・文化的背景に位置付けつつ、特定のテーマに沿ってテクストを分析し、首尾一貫した議論にまとめるすべを学び、最終的にはレポート作成を実践します。
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. It takes up contemporary British short stories. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
現代の英語文学の担い手の中で特に評価の高い作家の一人として、アリ・スミスの名前を挙げることができます。2020年に完結した「四季四部作」は、現在日本でも多くの関心を集めており、文学研究の場では次々とその分析が発表されています。本演習では、このスミスの手になる作品への導入として、The Whole Story and Other Stories (2003)に収められた短編小説を読みます。様々な仕掛けがしてあり、興味深い文化的ディテールにも満ちているスミスの作品を精読すれば、きっと文学を研究する楽しさに触れることができるでしょう。
Ali Smith is one of the most acclaimed contemporary writers in English. Her recently completed 'Seasonal Quartet' is attracting considerable attention in Japan, and critical readings of the work are growing rapidly. As an introduction to the author's works, this seminar will look at some of the short stories collected in The Whole Story and Other Stories (2003). Smith's work is full of surprising literary devices and interesting cultural references, and a close reading of some of these will allow you to experience the pleasure of studying literature.
1 | イントロダクション |
2 | 'the universal story' |
3 | 'gothic' |
4 | 'being quick' (1) |
5 | 'being quick' (2) |
6 | 'may' (1) |
7 | 'may' (2) |
8 | 'paradise' (1) |
9 | 'paradise' (2) |
10 | 'paradise' (3) |
11 | 'erosive' |
12 | 'the book club' |
13 | 'believe me' |
14 | 論文・レポートの書き方、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人で準備を進めてもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |