日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM061/AM061AM061 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
精読トレーニング |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through close reading of short and medium-length stories in English, students will develop the reading skills essential for their future studies and research. This course focuses on building a broad vocabulary and deepening their understanding of English sentence structures while mastering close reading techniques.
We will read three stories set in different regions of the United States: New York City on the East Coast, a fictional town in California on the West Coast, and a small town in the South. In each story, the depiction of food plays a significant role. Rather than focusing solely on the plot, we will carefully examine the authors’ word choices and stylistic expressions.
Each week, class discussions will assume that all students have closely read the assigned sections in advance. During class, we will refine our close readings together, sharing insights and deepening our understanding. The first session will include an orientation on how to prepare for weekly readings.
1 | オリエンテーション |
2 | Toshio Mori, "The Woman Who Makes Swell Doughnuts" |
3 | Langston Hughes, "Soul Food" |
4 | 小テスト(1) |
5 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
6 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
7 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
8 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
9 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
10 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
11 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
12 | 小テスト(2) |
13 | 二次文献 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週指定された範囲を精読し、言葉や表現の意味、文構造、物語の流れを把握してから授業に臨んでください。わからない箇所がある場合はメモをしてきてください。授業中にできるだけ疑問点の解決します。このような事前学修には毎週2時間程度を要します。
授業後には、今回新しく学んだことを整理し、次回以降の読解に生かせるようにします。この事後学修にも毎回2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献(40%) 小テスト(複数回)(40%) 最終テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
英語で書かれた短編・中編の物語の精読を通して、これからの学修や研究を進めていく上で拠り所となる読解力の養成を目指します。特に広汎な語彙力の形成、英文構造の理解を念頭に、精読の方法を習得していきます。
Through close reading of short and medium-length stories in English, students will develop the reading skills essential for their future studies and research. This course focuses on building a broad vocabulary and deepening their understanding of English sentence structures while mastering close reading techniques.
アメリカ東海岸最大の都市ニューヨーク、西海岸カリフォルニアの架空の町、そして、南部の小さな町をそれぞれ舞台にした3つの作品を読みます。いずれも、「食」の描写が重要な役割を果たしている作品です。それぞれの作品を、話の筋だけでなく、言葉の選択、表現のレベルで丁寧に読み込んでいきます。毎週、履修者全員が決められた範囲を精読してきたという前提で授業を行います。授業では、みんなで理解を共有し合いながら、精読の仕上げをします。毎週の予習の仕方については、初回のオリエンテーションで説明します。
We will read three stories set in different regions of the United States: New York City on the East Coast, a fictional town in California on the West Coast, and a small town in the South. In each story, the depiction of food plays a significant role. Rather than focusing solely on the plot, we will carefully examine the authors’ word choices and stylistic expressions.
Each week, class discussions will assume that all students have closely read the assigned sections in advance. During class, we will refine our close readings together, sharing insights and deepening our understanding. The first session will include an orientation on how to prepare for weekly readings.
1 | オリエンテーション |
2 | Toshio Mori, "The Woman Who Makes Swell Doughnuts" |
3 | Langston Hughes, "Soul Food" |
4 | 小テスト(1) |
5 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
6 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
7 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
8 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
9 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
10 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
11 | Carson McCullers, "The Ballad of the Sad Café" |
12 | 小テスト(2) |
13 | 二次文献 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週指定された範囲を精読し、言葉や表現の意味、文構造、物語の流れを把握してから授業に臨んでください。わからない箇所がある場合はメモをしてきてください。授業中にできるだけ疑問点の解決します。このような事前学修には毎週2時間程度を要します。
授業後には、今回新しく学んだことを整理し、次回以降の読解に生かせるようにします。この事後学修にも毎回2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献(40%) 小テスト(複数回)(40%) 最終テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |