日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM065/AM065AM065 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
短篇小説を精読する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course will provide opportunities to practice English fiction reading skills necessary for literary and linguistic research. Specifically, this course aims to improve the following four skills:
a) Correctly identifying key grammatical elements and syntax
b) Correctly determine meaning of polysemous words in context
c) Correctly identifying changes in time, scenes, character actions, and emotional state
d) Properly researching historical and cultural context
Some time will also be dedicated to analyzing literary symbols and style if time permits.
Students will read a series of British and American novellas written in a variety of styles. The respective novellas will cover differing themes and content to enable students to be adaptable to future readings of varied worldviews, atmospheres, and narratives. Classes will consist of oral translations. In-class reading will be conducted at random, so students must be prepared to read at any time during any class.
Two midterm exams will be conducted to review content covered in class. The final exam will consist of an English passage not covered in class with different types of questions.
1 | イントロダクション―授業紹介 |
2 | A.N.L. Munby, "The Stranger in the Mist" |
3 | Brian Friel, "Mr. Sing My Heart's Delight" |
4 | Penelope Lively, "Black Dog" (1) |
5 | Penelope Lively, "Black Dog" (2) 小テスト第1回 |
6 | Muriel Spark, "You Should Have Seen the Mess" (1) |
7 | Muriel Spark, "You Should Have Seen the Mess" (2) |
8 | Conrad Aiken, "Impulse" (1) |
9 | Conrad Aiken, "Impulse" (2) |
10 | Conrad Aiken, "Impulse" (3) 小テスト第2回 |
11 | Shirley Jackson, "The Pajama Party" |
12 | Frederik Pohl, "The Fiend" |
13 | 予備日 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の全範囲を各自が予習する必要があります。わからない語句は必ず辞書を引いてください。また文法の参考書を調べて語句・文レベルの表現形式にあたる文法用語を調べるようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(40%) 小テスト(40%) 最終テスト(Final Test)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
文学・語学研究に必要となる、英語(のフィクション)を読む力を訓練します。具体的には以下の4つを重点的に強化します。
a) 用いられている文法や構文を正確に把握できる。
b) 文脈に応じて多義語の意味を確定できる。
c) 時間経過や場面転換、登場人物の行動や心情などが把握できる。
d) 歴史的、文化的背景を調べることができる。
加えて時間が許せば文体やシンボルの分析などにも手を伸ばします。
This course will provide opportunities to practice English fiction reading skills necessary for literary and linguistic research. Specifically, this course aims to improve the following four skills:
a) Correctly identifying key grammatical elements and syntax
b) Correctly determine meaning of polysemous words in context
c) Correctly identifying changes in time, scenes, character actions, and emotional state
d) Properly researching historical and cultural context
Some time will also be dedicated to analyzing literary symbols and style if time permits.
それぞれ異なったスタイルを持つ英米短編小説を読みます。多様な世界観や雰囲気、語り口に柔軟に対応できるようにするため、内容面で一貫したテーマは特に設けません。授業は訳読形式です。ランダムに当てていきますので、いつ自分の担当になってもかまわないよう予習をしてくることが前提となります。
小テストを2回行い学んだことの確認をします。最終テストでは初めて読む作品を用い、いくつかの形式の設問に答えてもらいます。
Students will read a series of British and American novellas written in a variety of styles. The respective novellas will cover differing themes and content to enable students to be adaptable to future readings of varied worldviews, atmospheres, and narratives. Classes will consist of oral translations. In-class reading will be conducted at random, so students must be prepared to read at any time during any class.
Two midterm exams will be conducted to review content covered in class. The final exam will consist of an English passage not covered in class with different types of questions.
1 | イントロダクション―授業紹介 |
2 | A.N.L. Munby, "The Stranger in the Mist" |
3 | Brian Friel, "Mr. Sing My Heart's Delight" |
4 | Penelope Lively, "Black Dog" (1) |
5 | Penelope Lively, "Black Dog" (2) 小テスト第1回 |
6 | Muriel Spark, "You Should Have Seen the Mess" (1) |
7 | Muriel Spark, "You Should Have Seen the Mess" (2) |
8 | Conrad Aiken, "Impulse" (1) |
9 | Conrad Aiken, "Impulse" (2) |
10 | Conrad Aiken, "Impulse" (3) 小テスト第2回 |
11 | Shirley Jackson, "The Pajama Party" |
12 | Frederik Pohl, "The Fiend" |
13 | 予備日 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の全範囲を各自が予習する必要があります。わからない語句は必ず辞書を引いてください。また文法の参考書を調べて語句・文レベルの表現形式にあたる文法用語を調べるようにしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(40%) 小テスト(40%) 最終テスト(Final Test)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |