日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AM103
Theme・Subtitle 『ジュリアス・シーザー』を批評的に読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL3813
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Upon completion of this course, students will:
1) acquire high-level reading ability of English to read the original text of Shakespeare’s play.
2) improve their research skills as well as presentation skills by carrying out in-class presentations about the historical background and contexts of Early Modern English drama and the play, Julius Caesar.
3) acquire the interpretational ability to examine literary texts from the critical point of view.

【Course Contents】

 In ancient Roman history, the assassination of Julius Caesar (44 BC) was a key event that triggered the transition from the Roman Republic to the Roman Empire. Shakespeare’s Roman drama, Julius Caesar, which deals with this crucial incident, is also a drama of discussion in which people with different political views fight for their justices, with no clear answer as to who is right until the end. Written in the last years of Elizabeth I’s reign, when its political climate was instable, this play presents a searching critique of the political situations of Tudor England, even though it deals with ancient Roman history. The same contemporariness could be applied to the present day.
 In this class, students will read Shakespeare’s Julius Caesar closely in a seminar style. More concretely, students will give presentations by rotation and then have group discussions on the them to deepen their understanding of the play with each other.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業の進め方と作品に関するイントロダクション
2 シェイクスピア時代の英語に関するイントロダクション
3 『ジュリアス・シーザー』第1幕①
4 『ジュリアス・シーザー』第1幕②
5 『ジュリアス・シーザー』第2幕①
6 『ジュリアス・シーザー』第2幕②
7 『ジュリアス・シーザー』第3幕①
8 『ジュリアス・シーザー』第3幕②
9 『ジュリアス・シーザー』第3幕③
10 『ジュリアス・シーザー』第4幕①
11 『ジュリアス・シーザー』第4幕②
12 『ジュリアス・シーザー』第5幕①
13 『ジュリアス・シーザー』第5幕②
14 全体の振り返りとレポートについて

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 受講生は初回授業時に配られる教科書のページ数が記載された進度予定表に従って、毎回の授業範囲を原文で読んでから授業に臨むことが求められる。(各回2時間程度)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 1回以上の発表(30%)
授業への参加と貢献度(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ウィリアム・シェイクスピア/大場健治編注 『ジュリアス・シーザー』 大修館 1989 9784469142532

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考書は授業内で教員が必要に応じて紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

現代英語とは少々異なるシェイクスピア時代の初期近代英語に取り組む意欲が求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】