日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM104/AM104AM104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『お気に召すまま』批評とアダプテーション |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this lesson are to read critical essays about As You Like It, and to watch and discuss performance videos and films version of the play, in order to gain a more concrete understanding of the significance of the literary text in the present day from a cultural, historical and geographical context.
The play has traditionally been read as strongly theatrical, due to its cross-dressing motif and a line, "All the world's a stage" (2. 7), and has been performed and filmed in many productions. In this course, students will review criticism of the play, watch performances and films of the play, and discuss the significance of the adaptations. Each student will give a presentation at the end of the semester on a adaptation of the play, based on their interpretations of the performance and film they watch in the course.
1 | 『お気に召すまま』批評(1) |
2 | 『お気に召すまま』批評(2) |
3 | アダプテーション理論の解説 |
4 | 鑑賞とディスカッション:バジル・コールマン監督『お気に召すまま』(1978)(1) |
5 | 鑑賞とディスカッション:バジル・コールマン監督『お気に召すまま』(1978)(2) |
6 | 鑑賞とディスカッション:テア・シャロック演出『お気に召すまま』(2009)(1) |
7 | 鑑賞とディスカッション:テア・シャロック演出『お気に召すまま』(2009)(2) |
8 | 鑑賞とディスカッション:ケネス・ブラナー監督『お気に召すまま』(2006)(1) |
9 | 鑑賞とディスカッション:ケネス・ブラナー監督『お気に召すまま』(2006)(2) |
10 | 鑑賞とディスカッション:蜷川幸雄演出『お気に召すまま』(2004)(1) |
11 | 鑑賞とディスカッション:蜷川幸雄演出『お気に召すまま』(2004)(2) |
12 | プレゼンテーション(1) |
13 | プレゼンテーション(2) |
14 | プレゼンテーションのまとめ・フィードバック |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学期末のプレゼンテーションに向けて、各自、自分が取り扱う作品の関連資料等についての調査を進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加・授業での貢献(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | William Shakespeare著/柴田稔彦編注 | 『お気に召すまま』 | 大修館書店 | 1989 | 9784469142518 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示、配布する。 |
この授業の目標は、『お気に召すまま』の現在までの批評を概観し、この作品の上演や映画等の映像作品を鑑賞、議論することで、文化的・歴史的・地理的コンテキストから現代において文学テキストが持つ意味を、より具体的に理解することである。
The objectives of this lesson are to read critical essays about As You Like It, and to watch and discuss performance videos and films version of the play, in order to gain a more concrete understanding of the significance of the literary text in the present day from a cultural, historical and geographical context.
『お気に召すまま』は、異性装や「この世界はすべてひとつの舞台」(2幕7場)という劇中の台詞から、従来、演劇性が強く読み込まれ、多くの上演・映画化がなされてきた。この授業では、この劇についてのこれまでの批評を概観したうえで、国内外における上演・映画を鑑賞し、そのアダプテーションの意義についてディスカッションを行う。また、それぞれの上演・映像作品の解釈をふまえ、『お気に召すまま』のアダプテーションについて、学期末に各自がプレゼンテーションを行う。
The play has traditionally been read as strongly theatrical, due to its cross-dressing motif and a line, "All the world's a stage" (2. 7), and has been performed and filmed in many productions. In this course, students will review criticism of the play, watch performances and films of the play, and discuss the significance of the adaptations. Each student will give a presentation at the end of the semester on a adaptation of the play, based on their interpretations of the performance and film they watch in the course.
1 | 『お気に召すまま』批評(1) |
2 | 『お気に召すまま』批評(2) |
3 | アダプテーション理論の解説 |
4 | 鑑賞とディスカッション:バジル・コールマン監督『お気に召すまま』(1978)(1) |
5 | 鑑賞とディスカッション:バジル・コールマン監督『お気に召すまま』(1978)(2) |
6 | 鑑賞とディスカッション:テア・シャロック演出『お気に召すまま』(2009)(1) |
7 | 鑑賞とディスカッション:テア・シャロック演出『お気に召すまま』(2009)(2) |
8 | 鑑賞とディスカッション:ケネス・ブラナー監督『お気に召すまま』(2006)(1) |
9 | 鑑賞とディスカッション:ケネス・ブラナー監督『お気に召すまま』(2006)(2) |
10 | 鑑賞とディスカッション:蜷川幸雄演出『お気に召すまま』(2004)(1) |
11 | 鑑賞とディスカッション:蜷川幸雄演出『お気に召すまま』(2004)(2) |
12 | プレゼンテーション(1) |
13 | プレゼンテーション(2) |
14 | プレゼンテーションのまとめ・フィードバック |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学期末のプレゼンテーションに向けて、各自、自分が取り扱う作品の関連資料等についての調査を進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加・授業での貢献(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | William Shakespeare著/柴田稔彦編注 | 『お気に召すまま』 | 大修館書店 | 1989 | 9784469142518 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で指示、配布する。 |