日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM104/AM104AM104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『ジュリアス・シーザー』とその受容を多角的に理解する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Upon completion of this course, which deals with Shakespeare's Julius Caesar, students will not only develop their understanding of the critical and reception history of classic literary works but also improve their ability to articulate their interpretation as well as presentation skills.
In this course, students will learn the reception of Shakespeare's play, Julius Caesar, the reading material in the spring term, by reading critical essays on it, watching its performances, and having group discussions about them every week. The play's question of whether there is justice in forestalling the possibility of dictatorship through assassination has attracted intellectuals who lived in the political turbulence, such as in France in the ancient régime and in Japan in the Meiji period. The play has continued to be performed and adapted until the present day.
Students are required to find their own interpretations of the play by studying the history of its reception, and in the final weeks of the course, each group should carry out a reading performance of the play's excerpt and evaluate each other's performance.
1 | 全体のイントロダクション |
2 | 『ジュリアス・シーザー』の批評① |
3 | 『ジュリアス・シーザー』の批評② |
4 | ステュアート・バージ監督『ジュリアス・シーザー』(1970) |
5 | ハーバート・ワイズ演出『ジュリアス・シーザー』(1979) |
6 | 蜷川幸雄演出『ジュリアス・シーザー』(2014) |
7 | ドミニク・ドロムグール演出『ジュリアス・シーザー』(2014) |
8 | リーディング・パフォーマンス準備① |
9 | リーディング・パフォーマンス準備② |
10 | ヴィットリオ・タヴィアーニ&パオロ・タヴィアーニ監督『塀の中のジュリアス・シーザー』(2012) |
11 | リーディング・パフォーマンス① |
12 | リーディング・パフォーマンス② |
13 | リーディング・パフォーマンスのフィードバック・セッション |
14 | 全体の振り返りとレポート作成に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週授業終了後には授業内容を振り返り、自分の考えを深めることが求められるとともに、リーディング・パフォーマンスに向けては、場面の選定や台詞の理解など授業時間外の入念な準備が求められる。(各回2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加と積極的貢献度(30%) リーディング・パフォーマンスの準備と発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
リーディング・パフォーマンスへの参加は必須である。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ウィリアム・シェイクスピア/大場健治編注 | 『ジュリアス・シーザー』 | 大修館 | 1989 | 9784469142532 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、授業内で必要に応じて教員が紹介する。 |
この授業では、シェイクスピアの『ジュリアス・シーザー』を題材に、古典作品の批評史や受容史を理解するとともに、自らの作品解釈を言語化して発表する力を育てることを目標とする。
Upon completion of this course, which deals with Shakespeare's Julius Caesar, students will not only develop their understanding of the critical and reception history of classic literary works but also improve their ability to articulate their interpretation as well as presentation skills.
この授業では、春学期に精読したシェイクスピアの戯曲『ジュリアス・シーザー』がどのように受容されてきたかを、作品に関する多様な批評や上演などに触れ、毎回グループ・ディスカッションを行うことで、多角的に理解する。暗殺というかたちで独裁の目を摘むことに正義はあるのかというこの作品の問題提起は、絶対王政期のフランスや明治期の日本など大きな政治状況の潮目にあった知識人たちを惹きつけてきたし、現代でも上演やアダプテーションが途切れることはない。
受講生はこうした受容史を学ぶことで自らの解釈を見つけ、また授業の最後にはグループごとに作品の一部をリーディング・パフォーマンスとして発表することで、自分たちの解釈を表現するとともに、互いにそれを評価し合う。
In this course, students will learn the reception of Shakespeare's play, Julius Caesar, the reading material in the spring term, by reading critical essays on it, watching its performances, and having group discussions about them every week. The play's question of whether there is justice in forestalling the possibility of dictatorship through assassination has attracted intellectuals who lived in the political turbulence, such as in France in the ancient régime and in Japan in the Meiji period. The play has continued to be performed and adapted until the present day.
Students are required to find their own interpretations of the play by studying the history of its reception, and in the final weeks of the course, each group should carry out a reading performance of the play's excerpt and evaluate each other's performance.
1 | 全体のイントロダクション |
2 | 『ジュリアス・シーザー』の批評① |
3 | 『ジュリアス・シーザー』の批評② |
4 | ステュアート・バージ監督『ジュリアス・シーザー』(1970) |
5 | ハーバート・ワイズ演出『ジュリアス・シーザー』(1979) |
6 | 蜷川幸雄演出『ジュリアス・シーザー』(2014) |
7 | ドミニク・ドロムグール演出『ジュリアス・シーザー』(2014) |
8 | リーディング・パフォーマンス準備① |
9 | リーディング・パフォーマンス準備② |
10 | ヴィットリオ・タヴィアーニ&パオロ・タヴィアーニ監督『塀の中のジュリアス・シーザー』(2012) |
11 | リーディング・パフォーマンス① |
12 | リーディング・パフォーマンス② |
13 | リーディング・パフォーマンスのフィードバック・セッション |
14 | 全体の振り返りとレポート作成に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週授業終了後には授業内容を振り返り、自分の考えを深めることが求められるとともに、リーディング・パフォーマンスに向けては、場面の選定や台詞の理解など授業時間外の入念な準備が求められる。(各回2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加と積極的貢献度(30%) リーディング・パフォーマンスの準備と発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
リーディング・パフォーマンスへの参加は必須である。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ウィリアム・シェイクスピア/大場健治編注 | 『ジュリアス・シーザー』 | 大修館 | 1989 | 9784469142532 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、授業内で必要に応じて教員が紹介する。 |