日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM113/AM113AM113 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
越境する南部文学(1) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through the intensive reading of literary texts, students will cultivate a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own. In doing so, they will enhance self-expression skills in both Japanese and English.
This course examines Southern literature, a distinct tradition within American literature, focusing on its transgressive aspects, including works that, while not set in the South, vividly convey Southern characteristics. In the spring semester, the course primarily explores dramatic works. Students will begin by reading three Gothic one-act plays by Tennessee Williams set in New Orleans. This will be followed by a play set in St. Louis and another set in Tokyo. The Tokyo-set play includes a dedication to Yukio Mishima, and in this context, students will read two plays from Mishima’s Modern Noh Plays (translated into English by Donald Keene) as variations on Southern literature. Finally, the course concludes with a reading of a short story by Melville, a writer Williams deeply admired, to explore the potential of an expanded concept of Southern literature.
Every other week, assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Canvas LMS by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a summary and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in a group discussion about one of the two questions, followed by a class debate about each question. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
1 | イントロダクション |
2 | T. Williams, Thank You, Kind Spiritを読む |
3 | T. Williams, Lord Byron's Love Letterを読む |
4 | T. Williams, Green Eyesを読む |
5 | T. Williams, Why Do You Smoke So Much, Lily?を読む |
6 | T. Williams, The Day on Which a Man Diesを読む(1) |
7 | T. Williams, The Day on Which a Man Diesを読む(2) |
8 | Yukio Mishima, Sotoba Komachiを読む(1) |
9 | Yukio Mishima, Sotoba Komachiを読む(2) |
10 | Yukio Mishima, Hanjoを読む |
11 | Herman Melville, "The Bell-Tower"を読む(1) |
12 | Herman Melville, "The Bell-Tower"を読む(2) |
13 | 今学期の総括 |
14 | レポート中間報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,全員,事前に作品テクストを精読し,疑問点を整理したうえで授業にのぞむこと(疑問は教室で共有して解決するので,疑問の答えは分からなくてよい)。各回の予習には4時間程度を要する。なお,予習には,KOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは指定しない。短い作品については教室でプリントを配布し、長めの作品についてはCanvas LMSにPDFをアップする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
文学作品の精読を通して,他者に対する個人的かつ社会的な想像力を養うとともに,日本語と英語の双方による自己表現能力を高めます。
Through the intensive reading of literary texts, students will cultivate a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own. In doing so, they will enhance self-expression skills in both Japanese and English.
アメリカ文学において独自の伝統を持つ南部文学について、南部を舞台に設定していないが南部的な要素を色濃く滲ませるような作品を含め、その越境的な諸相を考察する。春学期は、主として演劇作品を取り上げる。まず、ニューオーリンズを舞台にしたTennessee Williamsのゴシック的な一幕劇を3作品読み、次に、セントルイスが舞台の作品、そして東京が舞台の作品を読む。東京を舞台とする作品は、三島由紀夫に献辞が捧げられていることをふまえ、三島の『近代能楽集』から2作品(Donald Keeneによる英訳版)を南部文学の変奏として読む。最後に、Williamsが敬愛した作家Melvilleの短編小説を読み、拡大南部文学の可能性を探る。
あらかじめ指名された担当者チームは,隔週にて,授業日の4日前までに,担当作品の内容解釈に関する質問2つを用意する。受講者は全員,その質問のうちひとつを選び,授業日当日の正午までにCanvas LMS経由で筆記回答をあらかじめ提出する。授業時には,担当者チームがレジュメを用意して,取り上げる作品の内容を要約したうえで,難解な英語表現には語注を付して解説する。その後,自分が選んだ質問に関するグループ・ディスカッションをおこなったのち,クラス全体で2つの質問に関する議論を行う。筆記回答については,次週授業時までに,担当教員が各受講者にコメントを返す。
This course examines Southern literature, a distinct tradition within American literature, focusing on its transgressive aspects, including works that, while not set in the South, vividly convey Southern characteristics. In the spring semester, the course primarily explores dramatic works. Students will begin by reading three Gothic one-act plays by Tennessee Williams set in New Orleans. This will be followed by a play set in St. Louis and another set in Tokyo. The Tokyo-set play includes a dedication to Yukio Mishima, and in this context, students will read two plays from Mishima’s Modern Noh Plays (translated into English by Donald Keene) as variations on Southern literature. Finally, the course concludes with a reading of a short story by Melville, a writer Williams deeply admired, to explore the potential of an expanded concept of Southern literature.
Every other week, assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Canvas LMS by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a summary and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in a group discussion about one of the two questions, followed by a class debate about each question. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
1 | イントロダクション |
2 | T. Williams, Thank You, Kind Spiritを読む |
3 | T. Williams, Lord Byron's Love Letterを読む |
4 | T. Williams, Green Eyesを読む |
5 | T. Williams, Why Do You Smoke So Much, Lily?を読む |
6 | T. Williams, The Day on Which a Man Diesを読む(1) |
7 | T. Williams, The Day on Which a Man Diesを読む(2) |
8 | Yukio Mishima, Sotoba Komachiを読む(1) |
9 | Yukio Mishima, Sotoba Komachiを読む(2) |
10 | Yukio Mishima, Hanjoを読む |
11 | Herman Melville, "The Bell-Tower"を読む(1) |
12 | Herman Melville, "The Bell-Tower"を読む(2) |
13 | 今学期の総括 |
14 | レポート中間報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,全員,事前に作品テクストを精読し,疑問点を整理したうえで授業にのぞむこと(疑問は教室で共有して解決するので,疑問の答えは分からなくてよい)。各回の予習には4時間程度を要する。なお,予習には,KOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは指定しない。短い作品については教室でプリントを配布し、長めの作品についてはCanvas LMSにPDFをアップする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |