日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM114/AM114AM114 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカの女性文学にみるポリアモリーの主題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through the intensive reading of literary texts, students will cultivate a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own. In doing so, they will enhance self-expression skills in both Japanese and English.
Whether in marriage or as romantic partners, the concept of monogamy dictates that humans should be bound in one-on-one relationships. In contrast, the mode of building multiple intimate relationships simultaneously is referred to as polyamory, a concept rapidly gaining acceptance in contemporary America. This perspective holds particular significance for women who may feel constrained by marital institutions and heteronormative standards. In American literature, many female writers have (at least implicitly) explored this theme over the years. To gain insight into this undercurrent, we will examine Suzan-Lori Parks's In the Blood (1999) and Fucking A (2000). These two works are postmodern theatrical pieces based on Nathaniel Hawthorne's The Scarlet Letter (1850), and together they are referred to as "The Red Letter Plays."
Every other week, assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Canvas LMS by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a summary and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in a group discussion about one of the two questions, followed by a class debate about each question. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
1 | イントロダクション |
2 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(1) |
3 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(2) |
4 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(3) |
5 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(4) |
6 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(5) |
7 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(6) |
8 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(1) |
9 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(2) |
10 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(3) |
11 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(4) |
12 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(5) |
13 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(6) |
14 | レポート中間報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,全員,事前に作品テクストを精読し,疑問点を整理したうえで授業にのぞむこと(疑問は教室で共有して解決するので,疑問の答えは分からなくてよい)。なお,予習には,KOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Suzan-Lori Parks | The Red Letter Plays | Theatre Communications Group | 2001 | 9781559361958 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
文学作品の精読を通して,他者に対する個人的かつ社会的な想像力を養うとともに,日本語と英語の双方による自己表現能力を高めます。
Through the intensive reading of literary texts, students will cultivate a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own. In doing so, they will enhance self-expression skills in both Japanese and English.
夫婦であれ恋人であれ,人間は一対一で結ばれるべきとするモノガミーの概念に対し,同時に複数の親密な関係性を構築するというモードはポリアモリーと呼ばれ,近年のアメリカで急速に市民権を得つつある。このような考え方はとりわけ,結婚制度や異性愛規範に縛られやすい女性にとって重要な意味を持つものであり,アメリカ文学においても,多くの女性作家たちが(少なくとも潜在的に)このテーマを古くから探求してきたことは注目に値する。本授業では,そうした水脈の一端を見定めるべく,アフリカ系アメリカ人劇作家であるスーザン=ロリ・パークスの『血の中に』(1999)と『ファッキングA』(2000)を取り上げる。これら2作は,米文学の古典であるホーソーンの『緋文字』(1850)を下敷きにしたポストモダン演劇作品であり,両者をあわせて「赤い文字の劇」と称されている。
あらかじめ指名された担当者チームは,隔週にて,授業日の4日前までに,担当作品の内容解釈に関する質問2つを用意する。受講者は全員,その質問のうちひとつを選び,授業日当日の正午までにCanvas LMS経由で筆記回答をあらかじめ提出する。授業時には,担当者チームがレジュメを用意して,取り上げる作品の内容を要約したうえで,難解な英語表現には語注を付して解説する。その後,自分が選んだ質問に関するグループ・ディスカッションをおこなったのち,クラス全体で2つの質問に関する議論を行う。筆記回答については,次週授業時までに,担当教員が各受講者にコメントを返す。
Whether in marriage or as romantic partners, the concept of monogamy dictates that humans should be bound in one-on-one relationships. In contrast, the mode of building multiple intimate relationships simultaneously is referred to as polyamory, a concept rapidly gaining acceptance in contemporary America. This perspective holds particular significance for women who may feel constrained by marital institutions and heteronormative standards. In American literature, many female writers have (at least implicitly) explored this theme over the years. To gain insight into this undercurrent, we will examine Suzan-Lori Parks's In the Blood (1999) and Fucking A (2000). These two works are postmodern theatrical pieces based on Nathaniel Hawthorne's The Scarlet Letter (1850), and together they are referred to as "The Red Letter Plays."
Every other week, assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Canvas LMS by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a summary and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in a group discussion about one of the two questions, followed by a class debate about each question. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
1 | イントロダクション |
2 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(1) |
3 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(2) |
4 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(3) |
5 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(4) |
6 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(5) |
7 | Suzan-Lori Parks, In the Bloodを読む(6) |
8 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(1) |
9 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(2) |
10 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(3) |
11 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(4) |
12 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(5) |
13 | Suzan-Lori Parks, Fucking Aを読む(6) |
14 | レポート中間報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,全員,事前に作品テクストを精読し,疑問点を整理したうえで授業にのぞむこと(疑問は教室で共有して解決するので,疑問の答えは分からなくてよい)。なお,予習には,KOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Suzan-Lori Parks | The Red Letter Plays | Theatre Communications Group | 2001 | 9781559361958 |
その他 (Others) | |||||
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参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |