日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM123/AM123AM123 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ハーマン・メルヴィルの文学世界探訪――その文体を味わってみる |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a close reading of literary texts, students in this course will improve their skills to read literary texts accurately as well as to analyze them.
Every human being, whether a student or worker, probably has chanted "I would prefer not to" at least once in their mind.
Though Herman Melville (1819-91) may be known as an author of the famous full-length novel, Moby-Dick (1851), yet he also wrote many compelling short stories and novellas in the 1850s. The phrase cited above is from one of Melville's novella in that period. His short stories and novellas are as insightful and fertile as his full-length novels. In this course, we will go into Melville's literary world through a close reading of his short story and novella. We will closely read two of Melville's works: "Bartleby" (1853), which has become a milestone of absurdist literature, and "The Piazza" (1856), which curries short but beautiful poetic language and is rich in imagery and themes. Through reading the works, we will examine characteristics of Melville's style.
Students will improve their ability to read the texts with paying attention to the themes, structure, style, motifs, and rhetoric.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | "The Piazza" を読む(1) |
3 | "The Piazza" を読む(2) |
4 | "The Piazza" を読む(3) |
5 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(1) |
6 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(2) |
7 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(3) |
8 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(4) |
9 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(5) |
10 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(6) |
11 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(7) |
12 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(8) |
13 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(9) |
14 | 総括・批評検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語が非常に難解な作品であるため、辞書を丹念に使いながら作品を精読したうえで授業にのぞむこと。
また、授業内のディスカッションに備えて、予習時の疑問点や不明点を書き留めてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため、特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とする。
文学作品の精読を通し、英語を正しく読む力を養うとともに、文学作品を批評する力を養う。
Through a close reading of literary texts, students in this course will improve their skills to read literary texts accurately as well as to analyze them.
「やらないほうがいいのですが("I would prefer not to")」とは、学生の心の叫びであり、社会人の悲痛な嘆きであり、おそらくは人間誰しもが心の中で一度は唱えたことのある言葉であろう。
19世紀アメリカ文学を代表する作家ハーマン・メルヴィル(1819-91)と言えば、まずは長編小説『白鯨』(1851)の作者として知られているが、作家キャリアの全盛期と言える1850年代には数多くの短編・中編小説も書き残している。上に引いた言葉は、メルヴィルがその時期に執筆した、とある中編小説の一節である。比較的マイナーなメルヴィルの短編・中編小説は、長編小説に劣らぬ深い洞察と豊饒な文学世界を備えている。本講では、メルヴィルの代表的な短編・中編小説を精読することで、メルヴィルという作家の文学世界に分け入ってみたい。とりわけ、いまや不条理文学の金字塔として名高い中編小説「バートルビー」(1853)と、短いながらも美しい詩的言語を介して豊富なイメージと複層的なテーマを打ち出す短編小説「ピアザ」(1856)の精読を通して、メルヴィルの重厚な文章をじっくりと味わっていきたい。
精読を通し、文学テクストの主題、構成、文体、モチーフ、修辞法等に注目し、作品を分析する力を養うことが本講の目的である。
Every human being, whether a student or worker, probably has chanted "I would prefer not to" at least once in their mind.
Though Herman Melville (1819-91) may be known as an author of the famous full-length novel, Moby-Dick (1851), yet he also wrote many compelling short stories and novellas in the 1850s. The phrase cited above is from one of Melville's novella in that period. His short stories and novellas are as insightful and fertile as his full-length novels. In this course, we will go into Melville's literary world through a close reading of his short story and novella. We will closely read two of Melville's works: "Bartleby" (1853), which has become a milestone of absurdist literature, and "The Piazza" (1856), which curries short but beautiful poetic language and is rich in imagery and themes. Through reading the works, we will examine characteristics of Melville's style.
Students will improve their ability to read the texts with paying attention to the themes, structure, style, motifs, and rhetoric.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | "The Piazza" を読む(1) |
3 | "The Piazza" を読む(2) |
4 | "The Piazza" を読む(3) |
5 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(1) |
6 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(2) |
7 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(3) |
8 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(4) |
9 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(5) |
10 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(6) |
11 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(7) |
12 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(8) |
13 | "Bartleby, the Scrivener" を読む(9) |
14 | 総括・批評検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語が非常に難解な作品であるため、辞書を丹念に使いながら作品を精読したうえで授業にのぞむこと。
また、授業内のディスカッションに備えて、予習時の疑問点や不明点を書き留めてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため、特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とする。