日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM124/AM124AM124 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ウィリアム・フォークナーの文学世界探訪――時間/空間表象を手がかりに |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a close reading of a literary text, students in this course will improve their skills to read literary texts accurately as well as to analyze them.
Faulkner seems in vogue in Japan. Just a glance at the shelves of bookstores shows this fact, for Faulkner's novels in translation have been published one after another recently. Besides, monographs on Faulkner have been published almost every month. Exactly 100 years have passed since William Faulkner (1897-1962) published his first book of poems, The Marble Faun, in 1924. Now, in the midst of this "Faulkner boom," we will take a fresh look at Faulkner's literary world.
In this course, we will closely read Faulkner's fiction, "The Bear" (1842), and examine his literary style with in mind the representation of time and space.
Students will improve their ability to read the text with paying attention to the themes, structure, style, motifs, and rhetoric.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | "The Bear" を読む(1) |
3 | "The Bear" を読む(2) |
4 | "The Bear" を読む(3) |
5 | "The Bear" を読む(4) |
6 | "The Bear" を読む(5) |
7 | "The Bear" を読む(6) |
8 | "The Bear" を読む(7) |
9 | "The Bear" を読む(8) |
10 | "The Bear" を読む(9) |
11 | "The Bear" を読む(10) |
12 | "The Bear" を読む(11) |
13 | "The Bear" を読む(12) |
14 | 総括・批評読解 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語が非常に難解な作品であるため、辞書を丹念に使いながら作品を精読したうえで授業にのぞむこと。
また、授業内のディスカッションに備えて、予習時の疑問点や不明点を書き留めてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため。特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とする。
文学作品の精読を通し、英語を正しく読む力を養うとともに、文学作品を批評する力を養う。
Through a close reading of a literary text, students in this course will improve their skills to read literary texts accurately as well as to analyze them.
〈フォークナー・ブーム〉到来の気配がする。書店の棚を一瞥するだけでも、『土にまみれた旗』(河出書房新社、2021)、『ポータブル・フォークナー』(河出書房新社、2022)、『フォークナー短編小説集』(英宝社、2022)、『野生の棕櫚』(中央公論新社、2023)というように、フォークナー作品の翻訳が矢継ぎ早に出版されていることが容易に見てとれる。研究書にいたっては毎月のように新刊が出版されている。20世紀アメリカ文学を代表する作家ウィリアム・フォークナー(1897-1962)が1924年に初めて自らの作品(詩集『大理石の牧神』)を出版してからちょうど100年が経ったいま、この〈フォークナー・ブーム〉の只中で、彼の文学世界を改めて見つめてみたい。
本講では、フォークナーの小説「熊」(1942)を精読することで、フォークナーの作風を味わっていく。とりわけ、フォークナー文学における時間と空間の問題を追いかけてみたい。
精読を通し、文学テクストの主題、構成、文体、モチーフ、修辞法等に注目し、作品を分析する力を養うことが本講の目的である。
Faulkner seems in vogue in Japan. Just a glance at the shelves of bookstores shows this fact, for Faulkner's novels in translation have been published one after another recently. Besides, monographs on Faulkner have been published almost every month. Exactly 100 years have passed since William Faulkner (1897-1962) published his first book of poems, The Marble Faun, in 1924. Now, in the midst of this "Faulkner boom," we will take a fresh look at Faulkner's literary world.
In this course, we will closely read Faulkner's fiction, "The Bear" (1842), and examine his literary style with in mind the representation of time and space.
Students will improve their ability to read the text with paying attention to the themes, structure, style, motifs, and rhetoric.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | "The Bear" を読む(1) |
3 | "The Bear" を読む(2) |
4 | "The Bear" を読む(3) |
5 | "The Bear" を読む(4) |
6 | "The Bear" を読む(5) |
7 | "The Bear" を読む(6) |
8 | "The Bear" を読む(7) |
9 | "The Bear" を読む(8) |
10 | "The Bear" を読む(9) |
11 | "The Bear" を読む(10) |
12 | "The Bear" を読む(11) |
13 | "The Bear" を読む(12) |
14 | 総括・批評読解 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語が非常に難解な作品であるため、辞書を丹念に使いながら作品を精読したうえで授業にのぞむこと。
また、授業内のディスカッションに備えて、予習時の疑問点や不明点を書き留めてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため。特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とする。