日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AM310
Theme・Subtitle アメリカ散文2
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this course are (1) to provide students with a survey of recent critical discussions of transnational American literature, (2) to revision American history from global/postcolonial/transnational points of view, and (3) to interpret some representative literary and historical texts of 18th- and 19th-century American literature and thus enhance students’ skills to read literary works.

【Course Contents】

This course will examine 18th and 19th century American literature in relation to race, ethnicity, gender, sexuality, religion, and aesthetics, and thus explore how the recent critical trends of transnationalism twist the framework and tries to expand the horizon of what we call “American” literature.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 アメリカ文学研究とトランスナショナリズム
3 ヴァージニア植民地の邂逅 [Pocahontas and John Smith]
4 セイラムの魔女 [The Crucible, The Scarlet Letter]
5 ジェファソンと奴隷 [The Declaration of Independence, Sally Hemings]
6 ハイチ革命と奴隷制 [“Benito Cereno,” Tell My Horse]
7 中間テスト
8 捕鯨のグローバリズム[Moby-Dick, In the Heart of the Sea]
9 「共和国の母」の反乱 [Margaret Fuller, Lydia Maria Child]
10 黒人女性から見る南部再建 [Pauline Elizabeth Hopkins]
11 消されゆく人々の証言 [William Apes, Simon Pokagon, Leslie Marmon Silko]
12 父権を超えて(アメリカ編)[Stories of Sarah Orne Jewett]
13 父権を超えて(カナダ編)[Anne of Green Gables and other stories]
14 期末テスト、授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

翻訳や抜粋でもいいので、授業で扱う作品をできるだけたくさん読んでください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(30%)
中間テスト(30%)
期末テスト(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
毎回プリントを配布。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Greil Marcus and Werner Sollors A New Literary History of America Harvard UP 2009
その他 (Others)
毎回の授業時に紹介。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

大学入試程度の英語力が必要な授業です。

【注意事項 / Notice】