日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM310/AM310AM310 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ散文2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this course are (1) to provide students with a survey of recent critical discussions of transnational American literature, (2) to revision American history from global/postcolonial/transnational points of view, and (3) to interpret some representative literary and historical texts of 18th- and 19th-century American literature and thus enhance students’ skills to read literary works.
This course will examine 18th and 19th century American literature in relation to race, ethnicity, gender, sexuality, religion, and aesthetics, and thus explore how the recent critical trends of transnationalism twist the framework and tries to expand the horizon of what we call “American” literature.
1 | イントロダクション |
2 | アメリカ文学研究とトランスナショナリズム |
3 | ヴァージニア植民地の邂逅 [Pocahontas and John Smith] |
4 | セイラムの魔女 [The Crucible, The Scarlet Letter] |
5 | ジェファソンと奴隷 [The Declaration of Independence, Sally Hemings] |
6 | ハイチ革命と奴隷制 [“Benito Cereno,” Tell My Horse] |
7 | 中間テスト |
8 | 捕鯨のグローバリズム[Moby-Dick, In the Heart of the Sea] |
9 | 「共和国の母」の反乱 [Margaret Fuller, Lydia Maria Child] |
10 | 黒人女性から見る南部再建 [Pauline Elizabeth Hopkins] |
11 | 消されゆく人々の証言 [William Apes, Simon Pokagon, Leslie Marmon Silko] |
12 | 父権を超えて(アメリカ編)[Stories of Sarah Orne Jewett] |
13 | 父権を超えて(カナダ編)[Anne of Green Gables and other stories] |
14 | 期末テスト、授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
翻訳や抜粋でもいいので、授業で扱う作品をできるだけたくさん読んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 中間テスト(30%) 期末テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Greil Marcus and Werner Sollors | A New Literary History of America | Harvard UP | 2009 | |
その他 (Others) | |||||
毎回の授業時に紹介。 |
大学入試程度の英語力が必要な授業です。
この授業は、(1) 近年の批評的潮流であるアメリカ文学研究におけるトランスナショナリズムについて概説し、(2) グローバル/ポストコロニアル/トランスナショナルな視点からアメリカ史を見直し、 (3) 18、19世紀アメリカの代表的な文学作品や史料を解釈することを通して文学作品を読む力を養うことを目的とする。
The objectives of this course are (1) to provide students with a survey of recent critical discussions of transnational American literature, (2) to revision American history from global/postcolonial/transnational points of view, and (3) to interpret some representative literary and historical texts of 18th- and 19th-century American literature and thus enhance students’ skills to read literary works.
この授業は、18〜19世紀のアメリカ文学を、人種、民族、ジェンダー、セクシュアリティー、宗教や美学の観点から精読し、近年の批評的潮流であるトランスナショナリズムが、アメリカン・ルネサンスの枠組みをどのように変容させ、また「アメリカ」文学と呼ばれるものの地平を広げたかを探求する。
This course will examine 18th and 19th century American literature in relation to race, ethnicity, gender, sexuality, religion, and aesthetics, and thus explore how the recent critical trends of transnationalism twist the framework and tries to expand the horizon of what we call “American” literature.
1 | イントロダクション |
2 | アメリカ文学研究とトランスナショナリズム |
3 | ヴァージニア植民地の邂逅 [Pocahontas and John Smith] |
4 | セイラムの魔女 [The Crucible, The Scarlet Letter] |
5 | ジェファソンと奴隷 [The Declaration of Independence, Sally Hemings] |
6 | ハイチ革命と奴隷制 [“Benito Cereno,” Tell My Horse] |
7 | 中間テスト |
8 | 捕鯨のグローバリズム[Moby-Dick, In the Heart of the Sea] |
9 | 「共和国の母」の反乱 [Margaret Fuller, Lydia Maria Child] |
10 | 黒人女性から見る南部再建 [Pauline Elizabeth Hopkins] |
11 | 消されゆく人々の証言 [William Apes, Simon Pokagon, Leslie Marmon Silko] |
12 | 父権を超えて(アメリカ編)[Stories of Sarah Orne Jewett] |
13 | 父権を超えて(カナダ編)[Anne of Green Gables and other stories] |
14 | 期末テスト、授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
翻訳や抜粋でもいいので、授業で扱う作品をできるだけたくさん読んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 中間テスト(30%) 期末テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Greil Marcus and Werner Sollors | A New Literary History of America | Harvard UP | 2009 | |
その他 (Others) | |||||
毎回の授業時に紹介。 |
大学入試程度の英語力が必要な授業です。