日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AM310
Theme・Subtitle アメリカ散文2
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this course are (1) to provide students with a survey of F. O. Matthiessen’s discussion of American Renaissance, (2) to understand the transnational counter-arguments against American Renaissance, and (3) to interpret some representative texts of 19th-century American literature and thus enhance students’ skills to read literary works.

【Course Contents】

When Francis O. Matthiessen published <i>American Renaissance</i> in 1941, he chose Emerson, Whitman, Thoreau, Hawthorne and Melville as the great writers of the age because of “their devotion to the possibilities of democracy,” and as a result, established a literary cannon of white male writers. This course will survey Matthiessen’s arguments and explore how the recent critical trends of transnationalism twist the framework and try to expand the horizon of what we call “American” literature.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 アメリカン・ルネサンスとトランスナショナリズム
3 Ralph Waldo Emerson
4 Henry David Thoreau
5 Walt Whitman
6 Nathaniel Hawthorne
7 授業のまとめ(1)
8 Herman Melville
9 Emily Dickinson
10 Edgar Allan Poe
11 Female writers (Catharine Maria Sedgwick and Lydia Maria Child)
12 African American writers (William Wells Brown and Harriet E. Wilson)
13 Native American writers (William Apess and Sarah Winnemucca)
14 授業のまとめ(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

翻訳や抜粋でもいいので、授業で扱う作品をできるだけたくさん読んでください。その他の授業時間外の学習に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクション・シート(30%)
中間テスト(30%)
期末テスト(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 F. O. Matthiessen American Renaissance Oxford UP 1941 019500759
2 F. O. マシーセン 『アメリカン・ルネサンス、上・下』 上智大学出版 2011 9784324092149
3 巽孝之 Young Americans in Literature 彩流社 2018 9784779125003
4 David S. Reynolds Beneath the American Renaissance Harvard UP 1988 9780674065659
その他 (Others)
毎回プリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
毎回の授業時に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】