日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM314/AM314AM314 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
シェイクスピア2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to achieve the following 2 goals:
1 Teach students how to interpret the meaning of specific lines and scenes from Shakespeare plays while reading the scripts in both English and Japanese.
2 Enable students to consider what interpretations theater producers and film directors drew from the text based on what is being shown to the audience during specific scenes when viewing theater productions or film adaptations of Shakespeare plays.
The theme of this course is “Shakespeare Meets Contemporary Culture”. 2016 marked the 400th anniversary of the death of British playwright William Shakespeare (1564-1616), and the popularity of his works and their prominence in London’s theater scene have yet to wane in the over 400 years since their debut. Shakespeare’s works still feature in theater productions every year in both the UK and other countries worldwide in addition to the steady flow of film adaptations. In this course, students will watch DVDs of film adaptations and theater productions of Shakespeare’s works as well as read both their original texts and translations. Particularly, I will choose both comedy and tragedy out of Shakespeare's four genres.. Twelfth Night is the comedy selection for this course, and it is highly appreciated as Shakespeare’s representative romantic comedy. Students will also read Othello among Shakespeare’s tragedies.
1 | イントロダクション――映画に現れる映像の文法とは |
2 | トレヴァー・ナン監督『十二夜』鑑賞(1)女優による〈男装するヒロインの演技〉 |
3 | トレヴァー・ナン監督『十二夜』鑑賞(2)喜劇のエンディングの問題性 |
4 | 『十二夜』第1幕、第2幕講義 |
5 | 『十二夜』第3幕、第4幕、第5幕講義 |
6 | 『オセロー』第1幕、第2幕講義 |
7 | 『蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第1幕、第2幕鑑賞 |
8 | 『オセロー』第3幕講義 |
9 | 蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第3幕鑑賞 |
10 | 『オセロー』第4幕講義 |
11 | 蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第4幕鑑賞 |
12 | 『オセロー』第5幕講義 |
13 | 蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第5幕鑑賞 |
14 | 総括――近年のシェイクスピア劇の上演と映画化 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては、映画鑑賞と並行して原作を読んで、その特徴を把握しておくことが求められます。
復習としては、Canvas LMSにアップロードした講義資料に基づいて、映画が原作の場面や台詞をどのように異なる演出をしているのかを把握し、その意味の相違について解釈することが求められます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内リスポンス・ペーパー兼出席票(40%) |
備考 (Notes) | ||
なお、単位修得のためには、全14回の講義中10回以上の出席を必要とします。就職活動やその他の理由による欠席にはいっさい考慮しません。 毎回講義終了後にリスポンス・シートを提出して貰って、それによって平常点の評価を行います。すべての項目が書かれていなかったり、規定字数を満たしていなかったり、講義を聴かなくても書けることしか書かれていないシートは、平常点を減点します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Margreta De Grazia et al. | The New Cambridge Companion to Shakespeare | Cambridge University Press | 2010 | 0521713935 |
2 | 喜志哲雄 | 『シェイクスピアのたくらみ』 | 岩波書店 | 2008 | 4004311160 |
英米の演劇や映画に対する興味関心が求められる。
資料の配信には「Canvas LMS」を使用するので、授業時にはPCの持参が望ましい。
この講義の目標は以下の2つです。
1 シェイクスピアの戯曲を英語と日本語訳で読みながら、特定の台詞や場面の意味が解釈できる。
2 シェイクスピア演劇の上演や映画化を観たときに、特定の場面の演出に、演出家や映画監督のどのようなテクスト解釈や演出意図が反映されているか考えることができる。
This course aims to achieve the following 2 goals:
1 Teach students how to interpret the meaning of specific lines and scenes from Shakespeare plays while reading the scripts in both English and Japanese.
2 Enable students to consider what interpretations theater producers and film directors drew from the text based on what is being shown to the audience during specific scenes when viewing theater productions or film adaptations of Shakespeare plays.
講義のテーマは、「シェイクスピアと現代文化~Shakespeare Meets Contemporary Culture」です。2016年は、イギリスの劇作家ウィリアム・シェイクスピア(1564-1616年)の没後400周年に当たりましたが、シェイクスピアの演劇の人気は、彼がロンドンの劇壇で活躍していた頃からほぼ400年以上経った現在でもまったく衰えることなく、本国イギリスのみならず、全世界で毎年上演され、さらに続々と映画化されています。この講義では、シェイクスピアの演劇の映画版や上演のヴィデオやDVDを観ながら、シェイクスピアの原書と翻訳を読みながら、講義していきます。この講義では、シェイクスピア演劇の中からとくに喜劇と悲劇を選んで講義します。「喜劇」の中からロマンティック・コメディの代表作と呼ばれている『十二夜』を、悲劇の中から『オセロー』を選んで講義します。
The theme of this course is “Shakespeare Meets Contemporary Culture”. 2016 marked the 400th anniversary of the death of British playwright William Shakespeare (1564-1616), and the popularity of his works and their prominence in London’s theater scene have yet to wane in the over 400 years since their debut. Shakespeare’s works still feature in theater productions every year in both the UK and other countries worldwide in addition to the steady flow of film adaptations. In this course, students will watch DVDs of film adaptations and theater productions of Shakespeare’s works as well as read both their original texts and translations. Particularly, I will choose both comedy and tragedy out of Shakespeare's four genres.. Twelfth Night is the comedy selection for this course, and it is highly appreciated as Shakespeare’s representative romantic comedy. Students will also read Othello among Shakespeare’s tragedies.
1 | イントロダクション――映画に現れる映像の文法とは |
2 | トレヴァー・ナン監督『十二夜』鑑賞(1)女優による〈男装するヒロインの演技〉 |
3 | トレヴァー・ナン監督『十二夜』鑑賞(2)喜劇のエンディングの問題性 |
4 | 『十二夜』第1幕、第2幕講義 |
5 | 『十二夜』第3幕、第4幕、第5幕講義 |
6 | 『オセロー』第1幕、第2幕講義 |
7 | 『蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第1幕、第2幕鑑賞 |
8 | 『オセロー』第3幕講義 |
9 | 蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第3幕鑑賞 |
10 | 『オセロー』第4幕講義 |
11 | 蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第4幕鑑賞 |
12 | 『オセロー』第5幕講義 |
13 | 蜷川幸雄演出『オセロー』上演DVD第5幕鑑賞 |
14 | 総括――近年のシェイクスピア劇の上演と映画化 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては、映画鑑賞と並行して原作を読んで、その特徴を把握しておくことが求められます。
復習としては、Canvas LMSにアップロードした講義資料に基づいて、映画が原作の場面や台詞をどのように異なる演出をしているのかを把握し、その意味の相違について解釈することが求められます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内リスポンス・ペーパー兼出席票(40%) |
備考 (Notes) | ||
なお、単位修得のためには、全14回の講義中10回以上の出席を必要とします。就職活動やその他の理由による欠席にはいっさい考慮しません。 毎回講義終了後にリスポンス・シートを提出して貰って、それによって平常点の評価を行います。すべての項目が書かれていなかったり、規定字数を満たしていなかったり、講義を聴かなくても書けることしか書かれていないシートは、平常点を減点します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Margreta De Grazia et al. | The New Cambridge Companion to Shakespeare | Cambridge University Press | 2010 | 0521713935 |
2 | 喜志哲雄 | 『シェイクスピアのたくらみ』 | 岩波書店 | 2008 | 4004311160 |
英米の演劇や映画に対する興味関心が求められる。
資料の配信には「Canvas LMS」を使用するので、授業時にはPCの持参が望ましい。