日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AM317
Theme・Subtitle 英米演劇1
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1 Students will deepen their understanding of American works of musical theater through watching DVDs of stage productions and film adaptations of them while observing the portrayal of characters, plot points, the meaning of lyrics and melodies in musical numbers, and dance performances.
2 Students will learn to consider how the director, performers, choreographer, and director of photography constructed the musical for the stage or screen based on the syntax of musicals and observe how the film director’s or stage director’s intentions are being reflected in the production.

【Course Contents】

The theme of this course is “The Cultural History of American Musicals”.
 In this academic year’s course, students will conduct an overview of musicals and musical theater in America in the late 20th century paying close attention to changes in text, genre, and theme trends. When considering musicals in Japan, the musical productions of the Shiki Theatre Company are the most famous in the country. It is likely that many students in this course have seen a Shiki Theatre Company musical before. However, when reviewing the history of musicals in the UK and America, there are many musical masterpieces that the Shiki Theatre Company has yet to produce as well. This course aims to introduce students to the history of musical theater and musicals as well as introduce some of the genre’s significant works. Through this single semester course, even students with no prior experience with musicals will be able to experience new ways to enjoy and interpret (musical literacy) through closely observing characters, plot patterns, songs, lyrics, melodies, and dance performances. Each lecture will begin with an introduction of the film students will be watching in order to deepen their understanding of how to watch the work.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション――ミュージカルとミュージカル映画の相違について~『踊る大紐育』(1944年ブロードウェイ初演、1949年映画化)をめぐって
2 ジェイムズ・ホエール監督によるミュージカル映画『ショウボート』(1936年)鑑賞
3 ジェイムズ・ホエール監督による『ショウボート』(1936年)講義1――南部におけるジム・クロウ法による人種差別の表象
4 ジェイムズ・ホエール監督による『ショウボート』(1936年)講義2――依存症患者をどのように受け容れるか
5 ボブ・フォッシー監督によるミュージカル映画『キャバレー』(1972年)鑑賞
6 ボブ・フォッシー監督による『キャバレー』(1972年)講義1――ヴァイマル共和政時代のベルリンの文化状況とナチスの台頭の影
7 ボブ・フォッシー監督による『キャバレー』(1972年)講義2――1930年代のドイツと1970年代のアメリカの社会との関係
8 ロブ・マーシャル監督によるミュージカル映画『シカゴ』鑑賞
9 ロブ・マーシャル監督による『シカゴ』講義1――ショー・ビジネスの中心にして犯罪都市としてのシカゴの表象
10 ロブ・マーシャル監督による『シカゴ』講義2――1920年代の社会表象とファッションや音楽の関係
11 ジョン・M・チュウ監督によるミュージカル映画『イン・ザ・ハイツ』(2021年)鑑賞
12 『イン・ザ・ハイツ』前半講義――リン=マニュエル・ミランダによるアメリカ・ミュージカルの革新
13 『イン・ザ・ハイツ』後半講義――ラテン系移民のアメリカにおける苦境とその解決
14 総括――近年の音楽映画とミュージカル映画について

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 予習としては、あらかじめミュージカル映画を観て、その特徴を把握しておくことが求められます。
 復習としては、ミュージカル映画がそれぞれの場面や台詞や歌をどのように演出しているのかを把握し、その意味の相違について解釈することが求められます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 毎回のリスポンス・ペーパーの評価(40%)
備考 (Notes)
 なお、単位修得のためには、全14回の講義中10回以上の出席を必要とします。出席はリスポンス・ペーパーで確認します。就職活動等による欠席については考慮しません。リスポンス・ペーパーでは、すべての項目が書かれていなかったり、じゅうぶんな字数が書かれていなかったり、講義を聴かなくても書けることしか書かれていないシートは、減点します。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 喜志哲雄 『ミュージカルが“最高”であった頃』 晶文社 2006 9784794967039
2 小山内伸 『進化するミュージカル』 論創社 2007 9784846006310
3 小山内伸 『ミュージカル史』 『ミュージカル史』 2016 9784120048616

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】