日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM317/AM317AM317 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英米演劇1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1 Students will deepen their understanding of American works of musical theater through watching DVDs of stage productions and film adaptations of them while observing the portrayal of characters, plot points, the meaning of lyrics and melodies in musical numbers, and dance performances.
2 Students will learn to consider how the director, performers, choreographer, and director of photography constructed the musical for the stage or screen based on the syntax of musicals and observe how the film director’s or stage director’s intentions are being reflected in the production.
The theme of this course is “The Cultural History of American Musicals”.
In this academic year’s course, students will conduct an overview of musicals and musical theater in America in the late 20th century paying close attention to changes in text, genre, and theme trends. When considering musicals in Japan, the musical productions of the Shiki Theatre Company are the most famous in the country. It is likely that many students in this course have seen a Shiki Theatre Company musical before. However, when reviewing the history of musicals in the UK and America, there are many musical masterpieces that the Shiki Theatre Company has yet to produce as well. This course aims to introduce students to the history of musical theater and musicals as well as introduce some of the genre’s significant works. Through this single semester course, even students with no prior experience with musicals will be able to experience new ways to enjoy and interpret (musical literacy) through closely observing characters, plot patterns, songs, lyrics, melodies, and dance performances. Each lecture will begin with an introduction of the film students will be watching in order to deepen their understanding of how to watch the work.
1 | イントロダクション――ミュージカルとミュージカル映画の相違について~『踊る大紐育』(1944年ブロードウェイ初演、1949年映画化)をめぐって |
2 | ジェイムズ・ホエール監督によるミュージカル映画『ショウボート』(1936年)鑑賞 |
3 | ジェイムズ・ホエール監督による『ショウボート』(1936年)講義1――南部におけるジム・クロウ法による人種差別の表象 |
4 | ジェイムズ・ホエール監督による『ショウボート』(1936年)講義2――依存症患者をどのように受け容れるか |
5 | ボブ・フォッシー監督によるミュージカル映画『キャバレー』(1972年)鑑賞 |
6 | ボブ・フォッシー監督による『キャバレー』(1972年)講義1――ヴァイマル共和政時代のベルリンの文化状況とナチスの台頭の影 |
7 | ボブ・フォッシー監督による『キャバレー』(1972年)講義2――1930年代のドイツと1970年代のアメリカの社会との関係 |
8 | ロブ・マーシャル監督によるミュージカル映画『シカゴ』鑑賞 |
9 | ロブ・マーシャル監督による『シカゴ』講義1――ショー・ビジネスの中心にして犯罪都市としてのシカゴの表象 |
10 | ロブ・マーシャル監督による『シカゴ』講義2――1920年代の社会表象とファッションや音楽の関係 |
11 | ジョン・M・チュウ監督によるミュージカル映画『イン・ザ・ハイツ』(2021年)鑑賞 |
12 | 『イン・ザ・ハイツ』前半講義――リン=マニュエル・ミランダによるアメリカ・ミュージカルの革新 |
13 | 『イン・ザ・ハイツ』後半講義――ラテン系移民のアメリカにおける苦境とその解決 |
14 | 総括――近年の音楽映画とミュージカル映画について |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては、あらかじめミュージカル映画を観て、その特徴を把握しておくことが求められます。
復習としては、ミュージカル映画がそれぞれの場面や台詞や歌をどのように演出しているのかを把握し、その意味の相違について解釈することが求められます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
毎回のリスポンス・ペーパーの評価(40%) |
備考 (Notes) | ||
なお、単位修得のためには、全14回の講義中10回以上の出席を必要とします。出席はリスポンス・ペーパーで確認します。就職活動等による欠席については考慮しません。リスポンス・ペーパーでは、すべての項目が書かれていなかったり、じゅうぶんな字数が書かれていなかったり、講義を聴かなくても書けることしか書かれていないシートは、減点します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 喜志哲雄 | 『ミュージカルが“最高”であった頃』 | 晶文社 | 2006 | 9784794967039 |
2 | 小山内伸 | 『進化するミュージカル』 | 論創社 | 2007 | 9784846006310 |
3 | 小山内伸 | 『ミュージカル史』 | 『ミュージカル史』 | 2016 | 9784120048616 |
1 アメリカのミュージカルの映画化や上演DVDを観ながら、登場人物の造型、物語のプロットや挿入歌の歌詞とメロディやダンス・パフォーマンスへの注目を通じて、作品の理解を深められる。
2 映画や上演DVDを観たときに、映画監督もしくは演出家や振り付け師や撮影監督がどのようにミュージカルの文法を踏まえて、映像や上演を構成しているか、そしてそこにどのように監督や演出家の演出意図が反映されているか考えることができる。
1 Students will deepen their understanding of American works of musical theater through watching DVDs of stage productions and film adaptations of them while observing the portrayal of characters, plot points, the meaning of lyrics and melodies in musical numbers, and dance performances.
2 Students will learn to consider how the director, performers, choreographer, and director of photography constructed the musical for the stage or screen based on the syntax of musicals and observe how the film director’s or stage director’s intentions are being reflected in the production.
テーマ「アメリカのミュージカルの文化史」
今年度の講義では、20世紀後半にアメリカにおいて上演されたミュージカルを概観しながら、それぞれのミュージカルのテクストのジャンルやテーマの変容に注目します。ミュージカルというと、日本では劇団四季のミュージカルがもっとも有名であり、劇団四季のミュージカルならば上演を観たことがある学生諸君も多いでしょう。しかし、英米のミュージカルの歴史を振り返ってみると、劇団四季が取り上げていないミュージカルにも数多くの傑作が存在します。この講義では、音楽劇とミュージカルの歴史を振り返ってさまざまな作品を紹介するつもりです。一学期の受講を通じて、ミュージカルにまったく馴染みのない学生諸君でも、ミュージカルの登場人物やプロットのパターン、さらには挿入歌の歌詞とメロディやダンス・パフォーマンスへの注目を通じて、ミュージカルの新たな見方や解釈の方法(ミュージカル・リテラシー)が身に付くようになるはずです。 それから、毎回の講義では冒頭で毎回異なる映画について紹介する時間を設け、学生諸君の映画の見方を深めたいと思っています。
The theme of this course is “The Cultural History of American Musicals”.
In this academic year’s course, students will conduct an overview of musicals and musical theater in America in the late 20th century paying close attention to changes in text, genre, and theme trends. When considering musicals in Japan, the musical productions of the Shiki Theatre Company are the most famous in the country. It is likely that many students in this course have seen a Shiki Theatre Company musical before. However, when reviewing the history of musicals in the UK and America, there are many musical masterpieces that the Shiki Theatre Company has yet to produce as well. This course aims to introduce students to the history of musical theater and musicals as well as introduce some of the genre’s significant works. Through this single semester course, even students with no prior experience with musicals will be able to experience new ways to enjoy and interpret (musical literacy) through closely observing characters, plot patterns, songs, lyrics, melodies, and dance performances. Each lecture will begin with an introduction of the film students will be watching in order to deepen their understanding of how to watch the work.
1 | イントロダクション――ミュージカルとミュージカル映画の相違について~『踊る大紐育』(1944年ブロードウェイ初演、1949年映画化)をめぐって |
2 | ジェイムズ・ホエール監督によるミュージカル映画『ショウボート』(1936年)鑑賞 |
3 | ジェイムズ・ホエール監督による『ショウボート』(1936年)講義1――南部におけるジム・クロウ法による人種差別の表象 |
4 | ジェイムズ・ホエール監督による『ショウボート』(1936年)講義2――依存症患者をどのように受け容れるか |
5 | ボブ・フォッシー監督によるミュージカル映画『キャバレー』(1972年)鑑賞 |
6 | ボブ・フォッシー監督による『キャバレー』(1972年)講義1――ヴァイマル共和政時代のベルリンの文化状況とナチスの台頭の影 |
7 | ボブ・フォッシー監督による『キャバレー』(1972年)講義2――1930年代のドイツと1970年代のアメリカの社会との関係 |
8 | ロブ・マーシャル監督によるミュージカル映画『シカゴ』鑑賞 |
9 | ロブ・マーシャル監督による『シカゴ』講義1――ショー・ビジネスの中心にして犯罪都市としてのシカゴの表象 |
10 | ロブ・マーシャル監督による『シカゴ』講義2――1920年代の社会表象とファッションや音楽の関係 |
11 | ジョン・M・チュウ監督によるミュージカル映画『イン・ザ・ハイツ』(2021年)鑑賞 |
12 | 『イン・ザ・ハイツ』前半講義――リン=マニュエル・ミランダによるアメリカ・ミュージカルの革新 |
13 | 『イン・ザ・ハイツ』後半講義――ラテン系移民のアメリカにおける苦境とその解決 |
14 | 総括――近年の音楽映画とミュージカル映画について |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては、あらかじめミュージカル映画を観て、その特徴を把握しておくことが求められます。
復習としては、ミュージカル映画がそれぞれの場面や台詞や歌をどのように演出しているのかを把握し、その意味の相違について解釈することが求められます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
毎回のリスポンス・ペーパーの評価(40%) |
備考 (Notes) | ||
なお、単位修得のためには、全14回の講義中10回以上の出席を必要とします。出席はリスポンス・ペーパーで確認します。就職活動等による欠席については考慮しません。リスポンス・ペーパーでは、すべての項目が書かれていなかったり、じゅうぶんな字数が書かれていなかったり、講義を聴かなくても書けることしか書かれていないシートは、減点します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 喜志哲雄 | 『ミュージカルが“最高”であった頃』 | 晶文社 | 2006 | 9784794967039 |
2 | 小山内伸 | 『進化するミュージカル』 | 論創社 | 2007 | 9784846006310 |
3 | 小山内伸 | 『ミュージカル史』 | 『ミュージカル史』 | 2016 | 9784120048616 |