日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM319/AM319AM319 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中世英文学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Discover the fascinating world of the Arthurian legend, a captivating tale that has intrigued people for centuries and still shapes modern fantasy. This course offers an in-depth examination of the evolution of King Arthur's legends, with a special focus on its historical context within the framework of British hegemony.
The legend of King Arthur is one of the most well-known traditions in Western Europe. Did King Arthur actually exist in the first place? In this lecture, we will explore the transformation of the Arthurian legend over approximately 1500 years. Utilizing not only 'historical' literary materials found in medieval manuscripts but also visual materials such as historical artifacts associated with the Arthurian legend, Pre-Raphaelite paintings, and contemporary films, we will examine how the story of King Arthur, as it is known today, has evolved. Each class session will prompt students to explore key questions related to the day's topic through reaction papers. These papers will be reviewed and discussed in the subsequent lecture, fostering an interactive learning experience and deepening students' comprehension of the subject. Throughout the course, students are encouraged to seek to understand why the legend of King Arthur has endured for so long.
1 | 導入:イギリス・ブリテンとは アーサー王伝説とは |
2 | アーサー王は実在したのか:ウェールズ伝承とラテン語年代記から |
3 | ノルマン征服とアーサー王伝承:ウェールズのアーサー王物語((Culhwch ac Olwen)と聖人伝 |
4 | アーサー王年代記(1)ジェフリ・オブ・モンマス(Geoffrey of Monmouth) 『ブリタニア列王史』(Historia Regum Britannie) |
5 | アーサー王年代記(2) 円卓の登場:ワース(Wace)とラヤモン(Layamon) |
6 | グラストンベリー修道院とアーサーの再臨信仰 |
7 | 聖杯伝説の誕生:クレチアン・ド・トロワ(Chrétien de Troyes) |
8 | 14世紀のアーサー王物語(1):『サー・ガウェインと緑の騎士』(Sir Gawain and the Green Knight) |
9 | 14世紀のアーサー王物語(2):頭韻詩『アーサーの死』(Morte Arthure) |
10 | テューダー朝におけるアーサー王: サー・トマス・マロリー(Sir Thomas Malory)の『アーサー王の死』(Le Morte Darthur) |
11 | マロリー『アーサー王の死』のテクスト出版史とアーサー伝説の復活:アルフレッド・テニスン(Alfred Tennyson) の“The Lady of Shalott”・ラファエル前派の絵画 |
12 | アルフレッド・ロード・テニスン(Alfred Lord Tennyson) の『国王牧歌』(Idylls of the King) |
13 | マロリー、テニスン、そして漱石へ:日本初のアーサー王文学「薤露行」 |
14 | まとめと確認テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・本講義要綱に掲載した参考文献および授業内で提示する文献を授業前後に読んでおくと理解が深まります、
・毎回ミニ課題(リアクションペーパー)を設定するので、講義の復習をしながら、次の講義につなげてほしいと思います。
・コースを通じて、「なぜアーサー王伝承は現代まで生き延びたのか」について考え、最後に自分の考えをまとめてほしいと考えています。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(30%) 最終テスト(Final Test)(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 青山吉信 | 『アーサー伝説』 | 岩波書店 | 1985 | |
2 | アンヌ・ベルトゥロ | 『アーサー王物語』 | 創元社 | 1997 | |
3 | ジェフリ・オブ・モンマス/瀬谷幸男訳 | 『ブリタニア列王史』 | 南雲堂フェニックス | 2007 | |
4 | 天沢退二郎・新倉俊一・神沢栄三訳 | 『フランス中世文学集』 | 白水社 | 1990-96 | |
5 | ラヤモン/ | 『ブルート』 | 大阪教育図書 | 1997 | |
6 | サー・トマス・マロリー | 『アーサー王の死』 | ちくま文庫 | 1986 | 4480020756 |
7 | アルフレッド・テニスン | 『対訳テニスン詩集』 | 岩波文庫 | 2003 |
扱う資料は時代も素材も多種多様、なるべく原語を活かすためにラテン語や中英語の引用もありますが、現代英語訳や日本語訳で補足しながら講義を進めます。多言語に幻惑されず、資料の多さにめげず、芳潤なアーサー王伝承の世界を楽しんでください。講義の知識をもとに自分で考えて答える問いを設定しています。
質問は毎回受け付けますので、講義後自由に質問してください。Reaction Paper内での質問も歓迎します。
本講義は現代のファンタジー作品の世界観を築いたともいわれるアーサー王伝説について、英国の民族と王権の歴史を関係付けながら、その概要を学ぶことを目標とします。
Discover the fascinating world of the Arthurian legend, a captivating tale that has intrigued people for centuries and still shapes modern fantasy. This course offers an in-depth examination of the evolution of King Arthur's legends, with a special focus on its historical context within the framework of British hegemony.
アーサー王伝説は西欧においてもっともよく知られた伝承です。そもそも「アーサー王」は実在したのでしょうか。本講義では中世の写本に残る「歴史」文献資料のほか、アーサー王伝説ゆかりの歴史的遺物、ラファエル前派の絵画や現代の映画作品などの視覚資料を用いながら、どのように今日伝わるアーサー王物語が形成されるに至ったのか、およそ1500年間にわたるアーサー王伝承の変容の様相を概観します。毎回、課題をリアクションペーパーで提出していただき、次回の講義で解説しますので、学生諸君の理解が深まるように構成しています。講義を通して、なぜアーサー王伝承は生き延びたのか、その解を探してみてください。
The legend of King Arthur is one of the most well-known traditions in Western Europe. Did King Arthur actually exist in the first place? In this lecture, we will explore the transformation of the Arthurian legend over approximately 1500 years. Utilizing not only 'historical' literary materials found in medieval manuscripts but also visual materials such as historical artifacts associated with the Arthurian legend, Pre-Raphaelite paintings, and contemporary films, we will examine how the story of King Arthur, as it is known today, has evolved. Each class session will prompt students to explore key questions related to the day's topic through reaction papers. These papers will be reviewed and discussed in the subsequent lecture, fostering an interactive learning experience and deepening students' comprehension of the subject. Throughout the course, students are encouraged to seek to understand why the legend of King Arthur has endured for so long.
1 | 導入:イギリス・ブリテンとは アーサー王伝説とは |
2 | アーサー王は実在したのか:ウェールズ伝承とラテン語年代記から |
3 | ノルマン征服とアーサー王伝承:ウェールズのアーサー王物語((Culhwch ac Olwen)と聖人伝 |
4 | アーサー王年代記(1)ジェフリ・オブ・モンマス(Geoffrey of Monmouth) 『ブリタニア列王史』(Historia Regum Britannie) |
5 | アーサー王年代記(2) 円卓の登場:ワース(Wace)とラヤモン(Layamon) |
6 | グラストンベリー修道院とアーサーの再臨信仰 |
7 | 聖杯伝説の誕生:クレチアン・ド・トロワ(Chrétien de Troyes) |
8 | 14世紀のアーサー王物語(1):『サー・ガウェインと緑の騎士』(Sir Gawain and the Green Knight) |
9 | 14世紀のアーサー王物語(2):頭韻詩『アーサーの死』(Morte Arthure) |
10 | テューダー朝におけるアーサー王: サー・トマス・マロリー(Sir Thomas Malory)の『アーサー王の死』(Le Morte Darthur) |
11 | マロリー『アーサー王の死』のテクスト出版史とアーサー伝説の復活:アルフレッド・テニスン(Alfred Tennyson) の“The Lady of Shalott”・ラファエル前派の絵画 |
12 | アルフレッド・ロード・テニスン(Alfred Lord Tennyson) の『国王牧歌』(Idylls of the King) |
13 | マロリー、テニスン、そして漱石へ:日本初のアーサー王文学「薤露行」 |
14 | まとめと確認テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・本講義要綱に掲載した参考文献および授業内で提示する文献を授業前後に読んでおくと理解が深まります、
・毎回ミニ課題(リアクションペーパー)を設定するので、講義の復習をしながら、次の講義につなげてほしいと思います。
・コースを通じて、「なぜアーサー王伝承は現代まで生き延びたのか」について考え、最後に自分の考えをまとめてほしいと考えています。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(30%) 最終テスト(Final Test)(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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プリントを配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 青山吉信 | 『アーサー伝説』 | 岩波書店 | 1985 | |
2 | アンヌ・ベルトゥロ | 『アーサー王物語』 | 創元社 | 1997 | |
3 | ジェフリ・オブ・モンマス/瀬谷幸男訳 | 『ブリタニア列王史』 | 南雲堂フェニックス | 2007 | |
4 | 天沢退二郎・新倉俊一・神沢栄三訳 | 『フランス中世文学集』 | 白水社 | 1990-96 | |
5 | ラヤモン/ | 『ブルート』 | 大阪教育図書 | 1997 | |
6 | サー・トマス・マロリー | 『アーサー王の死』 | ちくま文庫 | 1986 | 4480020756 |
7 | アルフレッド・テニスン | 『対訳テニスン詩集』 | 岩波文庫 | 2003 |
扱う資料は時代も素材も多種多様、なるべく原語を活かすためにラテン語や中英語の引用もありますが、現代英語訳や日本語訳で補足しながら講義を進めます。多言語に幻惑されず、資料の多さにめげず、芳潤なアーサー王伝承の世界を楽しんでください。講義の知識をもとに自分で考えて答える問いを設定しています。
質問は毎回受け付けますので、講義後自由に質問してください。Reaction Paper内での質問も歓迎します。