日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AM320
Theme・Subtitle 児童文学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to develop students' understandings of US-Japan cultural differences and various issues of globalization of American culture.

【Course Contents】

In this course, we will discuss the ways in which Mark Twain, one of the representative American authors, has been perceived in Japan for more than a century since Meiji era. Twain's literature is in a way an embodiment of American culture, and in particular his introduction of the American issues of race, space, and vernacular languages made it difficult for many Japanese to understand the essence of his literature. As a result, Twain's literature was sometimes distorted and even rejected in accordance with the norms of contemporary Japanese society. In this course, to understand the “Japanization" of Mark Twain, we will closely examine Japanese society and popular culture, particularly the US-Japan cultural relationships and the literary traditions of Japanese juvenile literature of the time.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション(本講義の目的と概要)
2 日本人とトウェイン(序)-マーク・トウェイン文学の概要紹介
3 明治期の日本とマークトウェイン(1)-日本初のトウェイン翻訳と山縣五十雄
4 明治期の日本とマークトウェイン(2)-明治期の日本版『王子と乞食』について
5 佐々木邦訳『ハック・フィン』における語りの軽視と感傷性の強調
6 佐々木邦訳『ハック・フィン』における批判精神の弱体化とアイロニーの消滅
7 大正期児童文学とトウェイン(1)-鈴木三重吉の「乞食の王子」を中心に
8 大正期児童文学とトウェイン(2)-千葉省三の『童話』を中心に
9 戦時下の日本におけるトウェイン-大仏次郎の日本版『王子と乞食』を中心に
10 アメリカの占領と日本児童文学-『トム・ソーヤ』と『ハック・フィン』の検閲とお上品化
11 戦災孤児とアメリカ化の問題-民主化のヒーローとしての『ハック・フィン』
12 戦後日本の教科書におけるトウェイン-日米の国語教科書における『ハック・フィン』他
13 アニメ版『ハック・フィン』と『トム・ソーヤ』、1980年代まで
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業コメント(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石原 剛 『マーク・トウェインと日本―変貌するアメリカの象徴』 彩流社 2008年

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】