日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AM324
Theme・Subtitle 英語圏文学2
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン回:第 4 回目
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

World literature in English or ❝literatures in englishes ❞ is an expanding field of study that involves diverse peoples and languages, easily crossing the geopolitical boundaries of nation-states, transforming local cultures, creating new ❝ englishes ❞and new perspectives of the changing world. Reading several excerpts and short stories closely, students will learn the rich complexity of the field which grew out of the history of colonization, broadening their perspective through discovery of personal voices telling individual yet globally shared historical experiences. This term we will focus in particular on recent trend in this field from the mid-20th century onwards.

【Course Contents】

In this class we will read from the works of writers with various backgrounds such as South Asia, East Africa, West Africa, Scotland, Australia, the Caribbean Sea, from the mid-20th century to today: the descendants of immigrants living in multicultural metropolises, the survivors of conflict zones critically observing the lingering effects of colonial rule, poets and writers who have transformed the literary values of Black English, and contemporary indigenous writers We will focus on works that vividly depict places where different people live and interact (the number and volume of works will be decided in accordance with the number and interest of participants).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入1 授業概要、英語圏ポスト/コロニアル文学の輪郭と現在、複数のID指標が交錯するとき「自分」とは  *対面授業を予定
2 導入2 作品の背景を知る アフリカとディアスポラ・アフリカ、先住民族のいま、インド系のディアスポラ、人種偏見とはなにか  *対面授業を予定
3 テキスト1(1)都市のイスラム系 イギリスの短篇小説を例に・作家と作品のアウトライン  *対面授業を予定(変更の可能性あり)
4 テキスト1(2)精読と背景理解 *オンライン授業を予定
5 テキスト1(3)精読と分析 時間の許す範囲で同じ作家の他の作品や、同地域の民族文化、映像資料(サッカーと移民)も紹介予定  *対面授業を予定
6 テキスト3(1)格差と紛争を生きる 東アフリカの作家の体験・アウトライン  *対面授業を予定
7 テキスト2(2)精読と背景理解 「かわいそう」なのは誰か *対面授業を予定(変更の可能性あり)
8 テキスト2(3)精読と分析 時間の許す範囲で同じ作家の他の作品や、同地域の民族文化、映像資料も紹介予定  *対面授業を予定
9 テキスト3(1)差別体験をどう語る イギリスのアフリカ系作家の体験・アウトライン *オンライン授業を予定
10 テキスト3(2)精読と背景理解 複数のマイノリティ指標を抱え込んだらなにがわかる? 自分のルーツは自分が決める  *対面授業を予定
11 テキスト3(3)精読と分析 精読と分析 時間の許す範囲で同じ作家の他の作品や、同地域の民族文化、映像資料(貧困に打ちひしがれない生/モブ化する移民)も紹介予定  *対面授業を予定
12 テキスト4(1)人種主義、偏見、肌色による差別をことばで乗り越える カリブ海あるいは合衆国南部女性作家の短篇と詩  *オンライン授業を予定
13 テキスト4(2)精読と背景理解 「血の一滴」ルールと「わるい言語」の呪縛  *オンライン授業を予定(変更の可能性あり)
14 テキスト4(3)精読と分析 時間の許す範囲で同地域の民族文化、映像資料紹介  *対面授業を予定

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
テキスト音読、訳読、意見口述、リアクションペーパー提出(students will be asked to read texts aloud, translate some sentences, discuss various topics, submit reaction papers)

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習 preparation: テキストの指定箇所をざっと読み、疑問点を明らかにしてくること(人によりテキストにより、20分から2時間程度を想定) 20 minutes to 2 hours
復習 review: オンライン課題・期末課題として、授業でとりあげたテキストの分析を課し、復習の機会とする(1時間から2時間程度を想定) 1 hour to 2 hours

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 オンライン課題(40%)
学期末レポート(20%)
授業パフォーマンスとリアクションペーパー(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
配布プリント・オンライン配布(コピーライトに抵触しない範囲のもの)

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中村和恵 編 『世界中のアフリカへ行こう 「旅する文化」のガイドブック』 岩波書店 2009
2 今橋映子、井上健 監修 『比較文学比較文化ハンドブック』 東京大学出版会 2024
3 Prem Poddar and David Johnson eds. A Historical Companion to Postcolonial Literatures in English Edinburgh University Press 2005

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

日本語による大学レベルの授業を理解できる日本語能力、大学レベルの英語テキストを辞書を用いて理解できる英語能力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

電子辞書か紙の辞書を持参(スマホでのオンライン辞書使用は教室内では許可しないことにします)

【その他 / Others】

オンライン授業を部分的にとりいれて行います。その場合基本オンデマンド型(動画配信)とし視聴コメント提出で出席とみなされ、オンライン課題の評点がつきます。対面・オンラインあわせて5回以上出席しない人は診断書等で特別の理由を認められないかぎり成績評価の対象外となります。シラバス記載の対面とオンラインの予定には変更の可能性がありますので、授業中のお知らせとLMSのアナウンスメントに注意のこと。

【注意事項 / Notice】