日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM328/AM328AM328 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英語発達史2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to help students understand (1) the history of the language from the era when the ancestors of the British people lived on the European continent to that of the Old English (the mid-5th to mid-11th centuries) and (2) the circumstances surrounding them, as well as the world view of the ancestors seen through their language and literature.
Ever since we started learning English many of us have surely had many doubts about the language - why does the subjunctive past form say “If I were...”, for example, or, why does the word “foot” become “feet” in plural instead of “foots”, etc.
It is often said that a language is a product of time. Naturally, it gives form to the human spirit. However, humans have lived throughout many periods, and it is in those periods in which the spirit is made. That is why many of the mysteries concerning a language can be explained by studying its history.
In this lecture you will find some answers to your doubts regarding English through the stories of the Old English and of the culture in which the Germanic aspects of the language strongly remained. Without historical aspects, you cannot understand the true nature of the occurrence.
For those aiming to become an English teacher, this kind of perspective is necessary. It is often said that a tree extends its roots under the surface of the soil as wide as the branches grow above.
Lastly let me introduce some words from the late Professor Itsuki Hosoe, the author of An Outline of English Syntax: “The present cannot exist without the past. If you intend to understand modern English clearly, you must also refer to the English language of the past.”
1 | ガイダンスとイントロダクション:進化論と言語研究 |
2 | 比較言語学の誕生 |
3 | 印欧語族とは |
4 | ゲルマン語の音韻的特徴 |
5 | ゲルマン語の形態的特徴と分類 |
6 | ゲルマン人の言語と文化 |
7 | ゲルマン人の精神文化 1 |
8 | ゲルマン人の精神文化 2 |
9 | ゲルマン人の精神文化 3 |
10 | ゲルマン人の精神文化 4 |
11 | ゲルマン人のブリテン島への到来 |
12 | キリスト教の到来と言語 1 |
13 | キリスト教の到来と言語 2 |
14 | 古英語文学 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として授業資料をCanvas LMSからダウンロードし、それに目を通しておくことが必要です。復習には下に掲げる教科書を読めばいっそう理解が深まるでしょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
最終レポート(Final Report)(30%) 毎回の課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 織田哲司 | 『インタープレタティオ・ヤポニカーアングロ・サクソン人の改宗と詩』 | 明治大学出版会 | 2021 | 9784906811304 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | A.C.Baugh, T.Cable | A History of English Language, 6th ed. | Routledge | 2012 | 9780415655965 |
2 | O. Barfield | History of English Words | Lindisfarne Press | 1967 | 0940262118 |
3 | 風間喜代三 | 『印欧語の故郷を探る』 | 岩波書店 | 1993 | 9784004302698 |
4 | 織田哲司 | 『「人間らしさ」の言語学』 | 開拓社 | 2016 | 9784758925587 |
5 | 渡部昇一 | 『英語の歴史』 | 大修館書店 | 1983 | 9784469141832 |
6 | 渡部昇一 | 『英語の語源』 | 講談社 | 1977 | 9784061158801 |
7 | 織田哲司 | 『英語の語源探訪』 | 大修館書店 | 2011 | 9784469245691 |
その他 (Others) | |||||
その他必要に応じて授業中に紹介します。 |
この授業では授業中およびその他の時間における質問・コメントを大いに歓迎し、むしろ積極的に評価します。授業外の時間ならば電子メールを使用することも可能です(oda_t@meiji.ac.jp)。受講者はとにかくことばと人間および両者ののっぴきならぬ関係に興味をもって日々の生活を送って下さい。そうすることにより今年度のみならず、大学生活が、そしてもしかする人生に対するものの見方が変わるかもしれません。
イギリス人の祖先がブリテン島に到来する前の大陸時代から古英語時代(5世紀半ば~11世紀半ば)までの言語とそれを取り巻く状況、ならびに文献から透けて見えるイギリス人の祖先の世界観の概略を理解できるようになる。
This course aims to help students understand (1) the history of the language from the era when the ancestors of the British people lived on the European continent to that of the Old English (the mid-5th to mid-11th centuries) and (2) the circumstances surrounding them, as well as the world view of the ancestors seen through their language and literature.
中学生以来、あるいはもっと幼いときから英語を学んできて、英語に関してさまざまな疑問を抱いたことがありませんか―仮定法過去ではなぜIf I were…というのだろうとか、あるいはまたfootの複数形はなぜfootsではなくfeetなのだろうか、などなど。
ことばというものはすべからく時間の産物と言えます。もちろんことばを産みだしているのは人間の精神ですが、その人間はそれぞれの時代を生き、それぞれの時代の中で精神を形成しています。ですからことばについての謎はそのことばの歴史を学ぶことによって説明できることが多いのです。たとえば「例外」として教わってきた現象は歴史的に見れば例外でも何でもない、当時の規則にしたがった言語現象であることにも気づくでしょう。
この授業は、英語の歴史のなかでもとくに英語のもつゲルマン的な性格が色濃い古英語時代のことばと文化を学びながらみなさんがこれまで抱いてきたさまざまな疑問を解明していきます。英語を歴史的に学ぶということは英語を立体的に見つめる目をもつということです。ものごとを歴史的に見つめる視点は何事においても重要です。現代という時間のいわば表面に現れた現象だけを見つめていては、その物事の本質を理解することができないでしょう。
とくに英語教師をめざす人はこのような視点が必要です。実際に中高の教室ではこの授業で学ぶ内容を教える必要はありません。それでも英語史に関する知識をたくさんもっているに越したことはありません。樹木は枝を広げた幅と同じくらいに目には見えない土の下で根を広げているといいます。立派な英語教師として活躍するためには、中学生や高校生の目には見えないかもしれないたくさんの英語史的知識を持っていた方がいいのです。
最後に『英文法汎論』を著した細江逸記博士のことばをご紹介しておきましょう。「過去なくして現代はあらず、現代の英語を明らかにしようとするには、しばしば過去の英語を説かなければならない。」
Ever since we started learning English many of us have surely had many doubts about the language - why does the subjunctive past form say “If I were...”, for example, or, why does the word “foot” become “feet” in plural instead of “foots”, etc.
It is often said that a language is a product of time. Naturally, it gives form to the human spirit. However, humans have lived throughout many periods, and it is in those periods in which the spirit is made. That is why many of the mysteries concerning a language can be explained by studying its history.
In this lecture you will find some answers to your doubts regarding English through the stories of the Old English and of the culture in which the Germanic aspects of the language strongly remained. Without historical aspects, you cannot understand the true nature of the occurrence.
For those aiming to become an English teacher, this kind of perspective is necessary. It is often said that a tree extends its roots under the surface of the soil as wide as the branches grow above.
Lastly let me introduce some words from the late Professor Itsuki Hosoe, the author of An Outline of English Syntax: “The present cannot exist without the past. If you intend to understand modern English clearly, you must also refer to the English language of the past.”
1 | ガイダンスとイントロダクション:進化論と言語研究 |
2 | 比較言語学の誕生 |
3 | 印欧語族とは |
4 | ゲルマン語の音韻的特徴 |
5 | ゲルマン語の形態的特徴と分類 |
6 | ゲルマン人の言語と文化 |
7 | ゲルマン人の精神文化 1 |
8 | ゲルマン人の精神文化 2 |
9 | ゲルマン人の精神文化 3 |
10 | ゲルマン人の精神文化 4 |
11 | ゲルマン人のブリテン島への到来 |
12 | キリスト教の到来と言語 1 |
13 | キリスト教の到来と言語 2 |
14 | 古英語文学 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として授業資料をCanvas LMSからダウンロードし、それに目を通しておくことが必要です。復習には下に掲げる教科書を読めばいっそう理解が深まるでしょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
最終レポート(Final Report)(30%) 毎回の課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 織田哲司 | 『インタープレタティオ・ヤポニカーアングロ・サクソン人の改宗と詩』 | 明治大学出版会 | 2021 | 9784906811304 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | A.C.Baugh, T.Cable | A History of English Language, 6th ed. | Routledge | 2012 | 9780415655965 |
2 | O. Barfield | History of English Words | Lindisfarne Press | 1967 | 0940262118 |
3 | 風間喜代三 | 『印欧語の故郷を探る』 | 岩波書店 | 1993 | 9784004302698 |
4 | 織田哲司 | 『「人間らしさ」の言語学』 | 開拓社 | 2016 | 9784758925587 |
5 | 渡部昇一 | 『英語の歴史』 | 大修館書店 | 1983 | 9784469141832 |
6 | 渡部昇一 | 『英語の語源』 | 講談社 | 1977 | 9784061158801 |
7 | 織田哲司 | 『英語の語源探訪』 | 大修館書店 | 2011 | 9784469245691 |
その他 (Others) | |||||
その他必要に応じて授業中に紹介します。 |
この授業では授業中およびその他の時間における質問・コメントを大いに歓迎し、むしろ積極的に評価します。授業外の時間ならば電子メールを使用することも可能です(oda_t@meiji.ac.jp)。受講者はとにかくことばと人間および両者ののっぴきならぬ関係に興味をもって日々の生活を送って下さい。そうすることにより今年度のみならず、大学生活が、そしてもしかする人生に対するものの見方が変わるかもしれません。