日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AM328
Theme・Subtitle 英語発達史2
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2
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Credits 2
Course Number EAL2400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to help students understand (1) the history of the language from the era when the ancestors of the British people lived on the European continent to that of the Old English (the mid-5th to mid-11th centuries) and (2) the circumstances surrounding them, as well as the world view of the ancestors seen through their language and literature.

【Course Contents】

Ever since we started learning English many of us have surely had many doubts about the language - why does the subjunctive past form say “If I were...”, for example, or, why does the word “foot” become “feet” in plural instead of “foots”, etc.
 It is often said that a language is a product of time. Naturally, it gives form to the human spirit. However, humans have lived throughout many periods, and it is in those periods in which the spirit is made. That is why many of the mysteries concerning a language can be explained by studying its history.
 In this lecture you will find some answers to your doubts regarding English through the stories of the Old English and of the culture in which the Germanic aspects of the language strongly remained. Without historical aspects, you cannot understand the true nature of the occurrence.
 For those aiming to become an English teacher, this kind of perspective is necessary. It is often said that a tree extends its roots under the surface of the soil as wide as the branches grow above.
 Lastly let me introduce some words from the late Professor Itsuki Hosoe, the author of An Outline of English Syntax: “The present cannot exist without the past. If you intend to understand modern English clearly, you must also refer to the English language of the past.”

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスとイントロダクション:進化論と言語研究
2 比較言語学の誕生
3 印欧語族とは
4 ゲルマン語の音韻的特徴
5 ゲルマン語の形態的特徴と分類
6 ゲルマン人の言語と文化
7 ゲルマン人の精神文化 1
8 ゲルマン人の精神文化 2
9 ゲルマン人の精神文化 3
10 ゲルマン人の精神文化 4
11 ゲルマン人のブリテン島への到来
12 キリスト教の到来と言語 1
13 キリスト教の到来と言語 2
14 古英語文学

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 予習として授業資料をCanvas LMSからダウンロードし、それに目を通しておくことが必要です。復習には下に掲げる教科書を読めばいっそう理解が深まるでしょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 最終レポート(Final Report)(30%)
毎回の課題(10%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 織田哲司 『インタープレタティオ・ヤポニカーアングロ・サクソン人の改宗と詩』 明治大学出版会 2021 9784906811304

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 A.C.Baugh, T.Cable A History of English Language, 6th ed. Routledge 2012 9780415655965
2 O. Barfield History of English Words Lindisfarne Press 1967 0940262118
3 風間喜代三 『印欧語の故郷を探る』 岩波書店 1993 9784004302698
4 織田哲司 『「人間らしさ」の言語学』 開拓社 2016 9784758925587
5 渡部昇一 『英語の歴史』 大修館書店 1983 9784469141832
6 渡部昇一 『英語の語源』 講談社 1977 9784061158801
7 織田哲司 『英語の語源探訪』 大修館書店 2011 9784469245691
その他 (Others)
その他必要に応じて授業中に紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

 この授業では授業中およびその他の時間における質問・コメントを大いに歓迎し、むしろ積極的に評価します。授業外の時間ならば電子メールを使用することも可能です(oda_t@meiji.ac.jp)。受講者はとにかくことばと人間および両者ののっぴきならぬ関係に興味をもって日々の生活を送って下さい。そうすることにより今年度のみならず、大学生活が、そしてもしかする人生に対するものの見方が変わるかもしれません。

【注意事項 / Notice】