日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM329/AM329AM329 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英語構造論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will examine the structure of English vocabulary and grammar from the perspective of historical linguistics.
We will overview how the Germanic languages including Old English developed from Proto-Indo-European and how Modern English derived from Old English via Middle English, focussing on vocabulary and grammar. In this process, we will also address various issues relating to Indo-European comparative linguistics, English and Germanic etymology, Old and Middle English, and Modern English grammar.
1 | イントロダクション |
2 | 英語のルーツ1 |
3 | 英語のルーツ2 |
4 | インド・ヨーロッパ祖語からゲルマン祖語へ グリムの法則、ヴェルネルの法則 |
5 | 印欧諸語の文法的特徴 文法性 |
6 | 印欧諸語の文法的特徴 名詞・形容詞の数と格1 |
7 | 印欧諸語の文法的特徴 名詞・形容詞の数と格2 |
8 | 英語における名詞・形容詞の格変化の衰退とその影響 |
9 | 印欧諸語の文法的特徴 動詞の語形変化 人称、数、法、態、想 |
10 | 英語における動詞の語形変化の単純化とその影響 |
11 | 古英語から中英語へ1 名詞・形容詞を中心に |
12 | 古英語から中英語へ2 動詞を中心に |
13 | 中英語から近代英語へ |
14 | 英語発達史のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
Instructions for explorative learning will be given to students on “Canvas LMS” after they have completed course registration. About 2 hours of preparation and review are required for each class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(複数回)(60%) 授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 唐澤一友 | 『英語のルーツ』 | 春風社 | 2011 | 9784861102837 |
英語の語彙や文法について、その構造や特徴を歴史的観点から考察する。
We will examine the structure of English vocabulary and grammar from the perspective of historical linguistics.
英語は究極的にはインド・ヨーロッパ祖語から派生した言語ですが、この授業では、印欧語比較言語学の基礎知識について学びつつ、インド・ヨーロッパ祖語からゲルマン語や英語がどのようにして発達したか、また、そのような発達が英語の構造にどのような影響を与えたかについて、特に文法と語彙に焦点を当てながら考察する。その過程において、印欧語比較言語学や語源学、古英語、中英語、現代英語の文法・語法等についての諸問題についても扱う。
We will overview how the Germanic languages including Old English developed from Proto-Indo-European and how Modern English derived from Old English via Middle English, focussing on vocabulary and grammar. In this process, we will also address various issues relating to Indo-European comparative linguistics, English and Germanic etymology, Old and Middle English, and Modern English grammar.
1 | イントロダクション |
2 | 英語のルーツ1 |
3 | 英語のルーツ2 |
4 | インド・ヨーロッパ祖語からゲルマン祖語へ グリムの法則、ヴェルネルの法則 |
5 | 印欧諸語の文法的特徴 文法性 |
6 | 印欧諸語の文法的特徴 名詞・形容詞の数と格1 |
7 | 印欧諸語の文法的特徴 名詞・形容詞の数と格2 |
8 | 英語における名詞・形容詞の格変化の衰退とその影響 |
9 | 印欧諸語の文法的特徴 動詞の語形変化 人称、数、法、態、想 |
10 | 英語における動詞の語形変化の単純化とその影響 |
11 | 古英語から中英語へ1 名詞・形容詞を中心に |
12 | 古英語から中英語へ2 動詞を中心に |
13 | 中英語から近代英語へ |
14 | 英語発達史のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
Instructions for explorative learning will be given to students on “Canvas LMS” after they have completed course registration. About 2 hours of preparation and review are required for each class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(複数回)(60%) 授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 唐澤一友 | 『英語のルーツ』 | 春風社 | 2011 | 9784861102837 |