日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM330/AM330AM330 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英語構造論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By learning about the place-names and personal names in English-speaking countries, students will develop an understanding of various changes that English has experienced throughout its history.
By looking at the place-names and personal names in English-speaking countries in relation to their linguistic characteristics and topographical distributions, students will learn about the history of the English language through the lens of the society and culture of the places. Students are also expected to consider the significance of the place-names and personal names in the study of the history of the English language.
1 | イントロダクション:英語史の概観 |
2 | ケルト語以前の地名 |
3 | ケルト語に関係する地名 |
4 | ラテン語に関係する地名 |
5 | 古英語に関係する地名 |
6 | 古ノルド語に関係する地名 |
7 | フランス語に関係する地名 |
8 | アメリカとオーストラリアの地名とその特徴 |
9 | 英語圏の人名1 |
10 | 英語圏の人名2 |
11 | 民族名・人名に基づく地名 |
12 | 居住地に関わる地名 |
13 | 地勢に関わる地名 |
14 | 地名の構造や形態 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキスト指定範囲を事前に熟読しておくこと(各回約2時間)。
授業後には指示する課題を行うこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業参加度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | A D. Mills | A Dictionary of British Place Names (revised edition) | Oxford UP | 2011 | 9780199609086 |
2 | Eilert Ekwall | Concise Oxford Dictionary of English Place-Names (4th edition) | Oxford UP | 1960 | 9780198691037 |
3 | Margaret Gelling | Signposts to the Past (3rd edition) | Phillimore | 2010 | 9781860775925 |
4 | Kenneth Cameron | English Place Names (6th edition) | Batsford | 2003 | 9780713473780 |
5 | C. S. デイヴィス & J. レヴィット | 『英語史でわかるイギリスの地名—地名で楽しむイギリスの歴史、文化、言語—』 | 英光社 | 2005 | 9784870970717 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献については適宜授業内で指示する。 |
授業回によってはPCの持ち込みを指示する。
英語圏(主にブリテン島)の地名や人名の学習を通して、歴史の中で英語が経験してきた語彙、発音、文法等の変化について理解する。
By learning about the place-names and personal names in English-speaking countries, students will develop an understanding of various changes that English has experienced throughout its history.
英語圏の地名や人名を扱い、それらの言語的特徴や地理的分布等を分析することで、単に地名・人名の語源的知識や地理的背景を学ぶだけでなく、現代英語の特徴や英語の辿ってきた歴史を英語圏文化との関連から考察していく。
By looking at the place-names and personal names in English-speaking countries in relation to their linguistic characteristics and topographical distributions, students will learn about the history of the English language through the lens of the society and culture of the places. Students are also expected to consider the significance of the place-names and personal names in the study of the history of the English language.
1 | イントロダクション:英語史の概観 |
2 | ケルト語以前の地名 |
3 | ケルト語に関係する地名 |
4 | ラテン語に関係する地名 |
5 | 古英語に関係する地名 |
6 | 古ノルド語に関係する地名 |
7 | フランス語に関係する地名 |
8 | アメリカとオーストラリアの地名とその特徴 |
9 | 英語圏の人名1 |
10 | 英語圏の人名2 |
11 | 民族名・人名に基づく地名 |
12 | 居住地に関わる地名 |
13 | 地勢に関わる地名 |
14 | 地名の構造や形態 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキスト指定範囲を事前に熟読しておくこと(各回約2時間)。
授業後には指示する課題を行うこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業参加度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | A D. Mills | A Dictionary of British Place Names (revised edition) | Oxford UP | 2011 | 9780199609086 |
2 | Eilert Ekwall | Concise Oxford Dictionary of English Place-Names (4th edition) | Oxford UP | 1960 | 9780198691037 |
3 | Margaret Gelling | Signposts to the Past (3rd edition) | Phillimore | 2010 | 9781860775925 |
4 | Kenneth Cameron | English Place Names (6th edition) | Batsford | 2003 | 9780713473780 |
5 | C. S. デイヴィス & J. レヴィット | 『英語史でわかるイギリスの地名—地名で楽しむイギリスの歴史、文化、言語—』 | 英光社 | 2005 | 9784870970717 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献については適宜授業内で指示する。 |
授業回によってはPCの持ち込みを指示する。