日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM334/AM334AM334 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英米事情2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The class will have an overview on Irish cultural history with an emphasis on its Anglophone literary heritage. We will look at cultural negotiations and conflicts within English-speaking world and understand the diversity of Anglophone culture.
The class will look at the history of Ireland from the Celtic age to the present day, and introduce Irish culture, literary works and films to further the understanding. One of the main themes will be the complexity of Irish national identity that is brought by the 800-year English/British rule of the island.
1 | Orientation |
2 | History of Ireland(1): From the Celts to the Anglo-Normans アイルランドの歴史と文化(1)―ケルト文化とアングロ=ノルマン文化 |
3 | History of Ireland(2): Tudor Ireland and Colonisation アイルランドの歴史と文化(2)―植民地問題・宗教問題の始まり |
4 | Irish Literature and Culture(1): Early Poetry; Edmund Spenser; Aisling Poems 文学で見るアイルランド(1)―初期の詩、エドマンド・スペンサーとアイルランド、アイルランド語詩 |
5 | History of Ireland (3): From Ascendancy and Penal Laws to the Great Famine アイルランドの歴史と文化(3)―プロテスタント支配と刑罰法、大飢饉 |
6 | Irish Literature and Culture(2): Anglo-Irish Texts from the 18th to the Early 19th Century 文学で見るアイルランド(2)―18世紀から19世紀半ばまでのアングロ・アイリッシュ文学 |
7 | History of Ireland (4): Towards Independence アイルランドの歴史と文化(4)―独立運動と南北分断 |
8 | Irish Literature and Culture(3): The Celtic Revival and Modernist Period in Ireland 文学で見るアイルランド(3)―ケルト復興とモダニズム期のアイルランド |
9 | History of Ireland (5): The Republic of Ireland アイルランドの歴史と文化(5)―アイルランド共和国 |
10 | History of Ireland (6): Northern Ireland and the Troubles アイルランドの歴史と文化(6)-北アイルランド紛争 |
11 | Irish Literature and Culture(4): Ireland in Contemporary Irish poetry 文学で見るアイルランド(4)―アイルランドの詩と現代アイルランド |
12 | Irish Literature and Culture(5): Ireland in Film: The Commitments, Once, Good Vibrations 映像文化で見るアイルランド―映画と20世紀後半のアイルランド |
13 | Contemporary Ireland (1): Ireland and Brexit 現在のアイルランド(1):アイルランドとイギリスの欧州離脱 |
14 | Contemporary Ireland (2): Ireland Today 現在のアイルランド(2):現状と展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストおよびプリントの指定された部分を予め読んでおくこと。
エッセイのための下準備をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ショート・エッセイ(30%) 授業へのフィードバック(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ハンドアウトを随時準備する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Richard J. Kelly et al. | A Look at Ireland | 開文社 | 2002 | 4875714750 |
その他 (Others) | |||||
適宜授業内で紹介する。 |
アイルランドの文化を概観することでイギリス(特にイングランド)、アメリカを中心とする英語文学・英語文化の理解を見直す。英語文化の多様性や相克を理解し、脱中心的なものの見方を体得することが目標となる。
The class will have an overview on Irish cultural history with an emphasis on its Anglophone literary heritage. We will look at cultural negotiations and conflicts within English-speaking world and understand the diversity of Anglophone culture.
アイルランドの歴史をケルトの時代から現代まで理解するとともに、アイルランドの文化・文学・映像作品を紹介していく。特に800年にわたるイングランドによる支配によって生まれたアイルランドのナショナル・アイデンティティーの複雑性に注目していく。
The class will look at the history of Ireland from the Celtic age to the present day, and introduce Irish culture, literary works and films to further the understanding. One of the main themes will be the complexity of Irish national identity that is brought by the 800-year English/British rule of the island.
1 | Orientation |
2 | History of Ireland(1): From the Celts to the Anglo-Normans アイルランドの歴史と文化(1)―ケルト文化とアングロ=ノルマン文化 |
3 | History of Ireland(2): Tudor Ireland and Colonisation アイルランドの歴史と文化(2)―植民地問題・宗教問題の始まり |
4 | Irish Literature and Culture(1): Early Poetry; Edmund Spenser; Aisling Poems 文学で見るアイルランド(1)―初期の詩、エドマンド・スペンサーとアイルランド、アイルランド語詩 |
5 | History of Ireland (3): From Ascendancy and Penal Laws to the Great Famine アイルランドの歴史と文化(3)―プロテスタント支配と刑罰法、大飢饉 |
6 | Irish Literature and Culture(2): Anglo-Irish Texts from the 18th to the Early 19th Century 文学で見るアイルランド(2)―18世紀から19世紀半ばまでのアングロ・アイリッシュ文学 |
7 | History of Ireland (4): Towards Independence アイルランドの歴史と文化(4)―独立運動と南北分断 |
8 | Irish Literature and Culture(3): The Celtic Revival and Modernist Period in Ireland 文学で見るアイルランド(3)―ケルト復興とモダニズム期のアイルランド |
9 | History of Ireland (5): The Republic of Ireland アイルランドの歴史と文化(5)―アイルランド共和国 |
10 | History of Ireland (6): Northern Ireland and the Troubles アイルランドの歴史と文化(6)-北アイルランド紛争 |
11 | Irish Literature and Culture(4): Ireland in Contemporary Irish poetry 文学で見るアイルランド(4)―アイルランドの詩と現代アイルランド |
12 | Irish Literature and Culture(5): Ireland in Film: The Commitments, Once, Good Vibrations 映像文化で見るアイルランド―映画と20世紀後半のアイルランド |
13 | Contemporary Ireland (1): Ireland and Brexit 現在のアイルランド(1):アイルランドとイギリスの欧州離脱 |
14 | Contemporary Ireland (2): Ireland Today 現在のアイルランド(2):現状と展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストおよびプリントの指定された部分を予め読んでおくこと。
エッセイのための下準備をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ショート・エッセイ(30%) 授業へのフィードバック(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ハンドアウトを随時準備する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Richard J. Kelly et al. | A Look at Ireland | 開文社 | 2002 | 4875714750 |
その他 (Others) | |||||
適宜授業内で紹介する。 |