日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM338/AM338AM338 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ文化2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to help students acquire a deep understanding of sexual diversity in the U.S. and a critical ability to analyze its aesthetic as well as political aspects. This course will also cultivate a flexible mindset that perceives and contextualizes societal norms in a relative manner.
This course provides a historical survey of polyamory and its cultural repercussions in the United States. Despite our increasingly positive understanding of LGBTQ rights, polyamory remains, as it were, the last frontier of sexual diversity. In the United States, however, the idea of “extramarital affairs” could now be understood as “open marriages.” With this situation in mind, we will explore the ways in which polyamory has historically resisted the idea of monogamy (and capitalism behind it). Although the term polyamory was coined in 1990s America, its roots can be traced back to the nineteenth century. This course, then, aims to investigate diverse aspects of polyamorous culture, including philosophy, religion, literature, music, and movies.
1 | イントロダクション |
2 | 19世紀(1): オナイダ共同体 |
3 | 19世紀(2): 共産主義とモルモン教 |
4 | 世紀転換期: 「新しい女」の台頭 |
5 | 20世紀前半(1): フロイトと無意識の解放 |
6 | 20世紀前半(2): メイ・ウェストの衝撃 |
7 | 小テスト |
8 | 冷戦期(1): キンゼー報告/マッカーシズム |
9 | 冷戦期(2): 核家族時代の複数愛文学 |
10 | 1960年代以降: ヒッピー文化 |
11 | 20世紀末以降: 「ポリアモリー」の誕生 |
12 | 補遺: 日本のポリアモリー |
13 | 今学期の総括 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
リアクション・ペーパーは、講義内容の発展的復習と位置づけ、授業時間外(授業日の翌日)に締め切りを設定する。リアぺを提出しない週であっても、授業後には、興味を持ったトピックについて、関連書籍やウェブ上の情報を主体的に参照することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(20%) 最終テスト(Final Test)(40%) リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎週、授業プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 深海菊絵 | 『ポリアモリー――複数の愛を生きる』 | 平凡社新書 | 2015 | 4582857779 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
英語の視聴覚資料を多く用いるが、字幕がついていない資料もあるので、一定の英語リスニング能力を有していることが期待される。
アメリカにおける性の多様性に関する知識を深め、その審美的かつ政治的な諸相を分析する批評的な能力を培う。あわせて、社会の規範を相対化して捉える柔軟な思考力を養う。
The aim of this course is to help students acquire a deep understanding of sexual diversity in the U.S. and a critical ability to analyze its aesthetic as well as political aspects. This course will also cultivate a flexible mindset that perceives and contextualizes societal norms in a relative manner.
本講義では、アメリカにおけるポリアモリー(複数恋愛)の歴史を概観する。LGBTQの権利が法的にも認められつつある現代において、なおも――日本においては特に――理解が進んでいない、いわば最後の性的マイノリティともいえるのがポリアモリストである。アメリカではしかし、1990年代以降、ポリアモリーの考えが社会に浸透し、日本では「不倫」として批判される婚外の関係も、「オープン・マリッジ」(開かれた結婚)として容認ないしは肯定されうる土壌さえ整いつつある。互いの同意のもと、同時に複数の相手と持続的な関係性を構築するというポリアモリーの概念は、男女一対のモノガミー(とその後ろ盾となる資本主義)を規範とする社会に対し、いかなる抵抗の歴史を紡いできたのか。ポリアモリーという言葉が生まれたのは20世紀末のアメリカにおいてであるが、そのルーツは19世紀にさかのぼる。複数恋愛に関わる思想、宗教、文学、音楽、映画など、アメリカ文化のさまざまな位相を射程におさめつつ、今日的な性の多様性とはどうあるべきかを考えるための補助線を提供したい。
This course provides a historical survey of polyamory and its cultural repercussions in the United States. Despite our increasingly positive understanding of LGBTQ rights, polyamory remains, as it were, the last frontier of sexual diversity. In the United States, however, the idea of “extramarital affairs” could now be understood as “open marriages.” With this situation in mind, we will explore the ways in which polyamory has historically resisted the idea of monogamy (and capitalism behind it). Although the term polyamory was coined in 1990s America, its roots can be traced back to the nineteenth century. This course, then, aims to investigate diverse aspects of polyamorous culture, including philosophy, religion, literature, music, and movies.
1 | イントロダクション |
2 | 19世紀(1): オナイダ共同体 |
3 | 19世紀(2): 共産主義とモルモン教 |
4 | 世紀転換期: 「新しい女」の台頭 |
5 | 20世紀前半(1): フロイトと無意識の解放 |
6 | 20世紀前半(2): メイ・ウェストの衝撃 |
7 | 小テスト |
8 | 冷戦期(1): キンゼー報告/マッカーシズム |
9 | 冷戦期(2): 核家族時代の複数愛文学 |
10 | 1960年代以降: ヒッピー文化 |
11 | 20世紀末以降: 「ポリアモリー」の誕生 |
12 | 補遺: 日本のポリアモリー |
13 | 今学期の総括 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
リアクション・ペーパーは、講義内容の発展的復習と位置づけ、授業時間外(授業日の翌日)に締め切りを設定する。リアぺを提出しない週であっても、授業後には、興味を持ったトピックについて、関連書籍やウェブ上の情報を主体的に参照することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(20%) 最終テスト(Final Test)(40%) リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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毎週、授業プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 深海菊絵 | 『ポリアモリー――複数の愛を生きる』 | 平凡社新書 | 2015 | 4582857779 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
英語の視聴覚資料を多く用いるが、字幕がついていない資料もあるので、一定の英語リスニング能力を有していることが期待される。