日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM340/AM340AM340 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英語圏文化2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To gain insight into the diverse aspects of New Zealand's globalizing society, e.g. gender, environment, sport, social justice, with the indigenous Maori society and culture as a pivotal viewpoint, and become familiar with historical and contemporary situations of “English Culture.”
This course presents viewpoints of the society of mainstream people, immigrants, and indigenous people to see New Zealand's globalizing society from various angles. Issues related to cultural image, movie, gender, environment, sport (e.g. rugby), racism, and nuclear free policy are mainly discussed. It is recommended that students taking this course also plan on registering for Lectures on Literature 39 English Culture 1.
1 | イントロダクション |
2 | ニュージーランド観光とマオリ |
3 | ニュージーランドと映画産業 |
4 | 映画からみる先住民マオリ Once Were Warriors |
5 | 映画からみる先住民マオリ Whale Rider |
6 | 映画からみるニュージーランド社会とジェンダー |
7 | アーダーン元首相から考えるニュージーランド社会 |
8 | ニュージーランド社会とラグビー/ハカとは |
9 | ニュージーランド社会と「社会正義」 |
10 | ニュージーランド社会とレイシズム |
11 | ニュージーランド社会と非核政策 |
12 | ニュージーランド社会と環境問題 |
13 | ニュージーランド社会と環境問題 先住民族の立場から |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本講義では関連する時事問題等について意見を述べてもらうので、普段からアンテナを高くするとともに、予習復習を怠らないようにしましょう。
配付資料や指示した参考文献等を熟読し、興味のあるテーマについては自分の頭で考え、自分の目で見、自分の足で調べる心構えをもって授業に臨みましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
課題等の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 青柳まちこ編 | 『ニュージーランドを知るための63章』 | 明石書店 | 2008年 | 9784750328263 |
2 | 前川啓治・棚橋訓編 | 『講座世界の先住民族09 オセアニア』 | 明石書店 | 2005年 | 4750321877 |
3 | 河合利光編 | 『オセアニアの現在』 | 人文書院 | 2002年 | 4409530267 |
4 | ニュージーランド学会編 | 『ニュージーランドTODAY』 | 春風社 | 2019年 | 9784861106446 |
その他 (Others) | |||||
他の参考書は随時、提示します。 |
グロ—バル化が進むニュージーランド社会に関し、先住民マオリ社会(文化)を軸として、ジェンダー、環境、スポーツ、社会正義といった側面から考察し、その多様な様相に迫ります。そして、「英語圏文化」の歴史と現状に対する理解を深めます。
To gain insight into the diverse aspects of New Zealand's globalizing society, e.g. gender, environment, sport, social justice, with the indigenous Maori society and culture as a pivotal viewpoint, and become familiar with historical and contemporary situations of “English Culture.”
マジョリティ社会、移民社会、先住民社会というそれぞれの視点から、グローバル化が進むニュージーランド社会を多角的にとらえます。具体的には、文化のイメージ、映画、ジェンダー、環境、スポーツ(ラグビーなど)、レイシズム、非核政策などを通してニュージーランド国民文化の成り立ちを明らかにします。本講義の履修生は「文学講義39 英語圏文化1」とあわせて履修することが望ましいです。
This course presents viewpoints of the society of mainstream people, immigrants, and indigenous people to see New Zealand's globalizing society from various angles. Issues related to cultural image, movie, gender, environment, sport (e.g. rugby), racism, and nuclear free policy are mainly discussed. It is recommended that students taking this course also plan on registering for Lectures on Literature 39 English Culture 1.
1 | イントロダクション |
2 | ニュージーランド観光とマオリ |
3 | ニュージーランドと映画産業 |
4 | 映画からみる先住民マオリ Once Were Warriors |
5 | 映画からみる先住民マオリ Whale Rider |
6 | 映画からみるニュージーランド社会とジェンダー |
7 | アーダーン元首相から考えるニュージーランド社会 |
8 | ニュージーランド社会とラグビー/ハカとは |
9 | ニュージーランド社会と「社会正義」 |
10 | ニュージーランド社会とレイシズム |
11 | ニュージーランド社会と非核政策 |
12 | ニュージーランド社会と環境問題 |
13 | ニュージーランド社会と環境問題 先住民族の立場から |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本講義では関連する時事問題等について意見を述べてもらうので、普段からアンテナを高くするとともに、予習復習を怠らないようにしましょう。
配付資料や指示した参考文献等を熟読し、興味のあるテーマについては自分の頭で考え、自分の目で見、自分の足で調べる心構えをもって授業に臨みましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
課題等の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特に指定しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 青柳まちこ編 | 『ニュージーランドを知るための63章』 | 明石書店 | 2008年 | 9784750328263 |
2 | 前川啓治・棚橋訓編 | 『講座世界の先住民族09 オセアニア』 | 明石書店 | 2005年 | 4750321877 |
3 | 河合利光編 | 『オセアニアの現在』 | 人文書院 | 2002年 | 4409530267 |
4 | ニュージーランド学会編 | 『ニュージーランドTODAY』 | 春風社 | 2019年 | 9784861106446 |
その他 (Others) | |||||
他の参考書は随時、提示します。 |