日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AM342
Theme・Subtitle 比較文化2
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL2600
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Studies in comparative culture require appropriate research questions. Students are encouraged to find their own research questions for this course.

【Course Contents】

Through close reading of essays in John Berger’s The Shape of a Pocket, students are to learn the author’s critical views on artworks, and on what is happening to the world today. The artworks reviewed in each essay are also in the scope of research in the course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 前半(第1回~7回)の概要と発表担当回の割り振り
サマラーティ
“Opening a Gate” (pp.1—6)
2 時代を超えて鑑賞者の心を動かす絵画について
“Steps Towards a Small Theory of the Visible (for Yves)” (pp.9—22)
3 〈フェイス〉と〈プレイス〉/ショーヴェ洞窟の壁画
“Studio Talk (for Miquel Barceló)” (pp.25—32)
“The Chauvet Cave” (pp.33—42)
4 ヴィヤ・セルミンス/ミイラ棺の肖像画
“Penelope” (pp.43—48)
“The Fayum Portraits” (pp.51—60)
5 ドガ/ゴッホ
“Degas” (pp.61—68)
“Vincent” (pp.85—92)
6 レンブラント
“Rembrandt and the Body” (pp.103—111)
“A Cloth Over the Mirror” (pp.113-119)
7 ブランクーシ
“Brancusi” (pp.121—127)
8 前半のまとめ
中間テスト
9 後半(第9回~13回)の概要と発表担当回の割り振り
ジョルジョ・モランディ
“Giorgio Morandi (for Gianni Celati)” (pp.139—145)
10 レイモンド・メイスン
“Pull the Other Leg, It's Got Bells On It” (pp.147—154)
11 テオドール・ジェリコー
“A Man with Tousled Hair” (pp.171—180)
12 ヒエロニムス・ボス
“Against the Great Defeat of the World” (pp.207—215)
13 ゴヤ
“Will It Be a Likeness? (for Juan Munoz)” (pp.243—260)
14 後半のまとめ
最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の予習(テキストに目を通し、不明な語句の意味を調べたうえで、気になる単語をひとつ選んでおく)を必ず行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
中間テスト(30%)
発表(30%)
備考 (Notes)
※欠席回数が4回以上の場合は単位修得不可

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 John Berger The Shape of a Pocket Bloomsbury Publishing Plc 2002 9780747558101
その他 (Others)
テキストは最初の数回はPDFで配付します。その後は各自でご用意ください。詳しくは初回授業で説明します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 John Berger Steps Towards a Small Theory of the Visible Penguin Books 2020 9780241472873
2 John Berger (Ed. by Tom Overton ) Portraits: John Berger on Artists Verso 2015 9781784781798
3 John Berger and Katya Berger Andreadakis Titian: Nymph and Shepherd Prestel 1996 3791316729

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

スマートフォンを利用したアイスブレイカー(icebreaker 緊張・堅苦しさなどをほぐす行為)の導入も予定しています。ご自身のスマホでQRコードが読み取れるよう設定しておいてください。

【その他 / Others】

2~7、9~13の各回は、履修者による発表を行う。担当回の担当箇所についてレジュメを用意し、次のことを発表すること。
・担当箇所の要約
・印象に残った考え方や気になった表現
・文中で言及のある固有名詞(人名・作品・地名)の補足説明
・内容に関して疑問に思ったこと

【注意事項 / Notice】