日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN022/AN022AN022 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL1810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn about foundation of literature, culture, and language in German speaking areas. At the same time, students will receive trainings in information gathering, oral presentation, reporting, creation of lesson records, and discussion.
Same as spring semester, all class members will study specific parts of their textbooks before lesson. Each time, selected members will lead discussion and critique about that specific parts. Students will create and submit protocols for one lesson of Introduction to Cultures in German Speaking Areas 2. At the same time, students will find themes about German literature, culture, and language they are interested in. Students will then gather and organize information about these subjects, before submitting their individual reports at the end of semester. To find their themes, students will refer to contents and textbooks used in the following lessons : Introduction to Cultures in German Speaking Areas 1, Introduction to Cultures in German Speaking Areas (the spring semester,) or Introduction to Cultures in German Speaking Areas 2 (the fall semester). In addition, students should bear in mind that expressing their opinions during discussion and proactive participation are required for attendance records.
1 | 導入 |
2 | 学生発表(1) |
3 | 学生発表(2) |
4 | 学生発表(3) |
5 | 学生発表(4) |
6 | 学生発表(5) |
7 | 学生発表(6) |
8 | 学生発表(7) |
9 | 学生発表(8) |
10 | 学生発表(9) |
11 | 学生発表(10) |
12 | 学生発表(11) |
13 | 学生発表(12) |
14 | 学生発表(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当する文献を読み込み,「ドイツ語圏文化概論2」の講義を理解すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
口頭発表・プロトコル(40%) 授業への積極的参加(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由のない欠席3回でもって成績評価の対象とならなくなる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 須澤通・井出万秀 | 『ドイツ語史』 | 郁文堂 | 2009 | 9784261072907 |
2 | 坂本貴志 | 『ドイツ文化読本』 | 丸善出版 | 2023 | 9784621308745 |
その他 (Others) | |||||
口頭発表用テクスト |
ドイツ語圏の文学,文化,言語を学ぶための基礎知識を習得しながら,情報収集,口頭発表,レポートや講義記録の作成とともに討論の訓練もする。
Students will learn about foundation of literature, culture, and language in German speaking areas. At the same time, students will receive trainings in information gathering, oral presentation, reporting, creation of lesson records, and discussion.
春学期と同じく,毎回指名された担当者がテキスト(新書)の内容についてまとめ、参加者全員で議論・批評を行う。また「ドイツ語圏文化概論2」の1回分の講義内容のプロトコルを作成・提出してもらう。これと並行して,自分自身が興味をもっているドイツ語圏の文学,文化,言語についてテーマを設定,それに関する情報を収集・整理し,学期末には各人がレポートを作成して提出。テーマの設定については,春学期の講義「ドイツ語圏文化概論1」や秋学期の「ドイツ語圏文化概論2」などで学んだこと,授業で使用するテキストなどが参考になる。なお,討論における発言をもって出席と認めるので,積極的な参加が不可欠であることを銘記してほしい。
Same as spring semester, all class members will study specific parts of their textbooks before lesson. Each time, selected members will lead discussion and critique about that specific parts. Students will create and submit protocols for one lesson of Introduction to Cultures in German Speaking Areas 2. At the same time, students will find themes about German literature, culture, and language they are interested in. Students will then gather and organize information about these subjects, before submitting their individual reports at the end of semester. To find their themes, students will refer to contents and textbooks used in the following lessons : Introduction to Cultures in German Speaking Areas 1, Introduction to Cultures in German Speaking Areas (the spring semester,) or Introduction to Cultures in German Speaking Areas 2 (the fall semester). In addition, students should bear in mind that expressing their opinions during discussion and proactive participation are required for attendance records.
1 | 導入 |
2 | 学生発表(1) |
3 | 学生発表(2) |
4 | 学生発表(3) |
5 | 学生発表(4) |
6 | 学生発表(5) |
7 | 学生発表(6) |
8 | 学生発表(7) |
9 | 学生発表(8) |
10 | 学生発表(9) |
11 | 学生発表(10) |
12 | 学生発表(11) |
13 | 学生発表(12) |
14 | 学生発表(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当する文献を読み込み,「ドイツ語圏文化概論2」の講義を理解すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
口頭発表・プロトコル(40%) 授業への積極的参加(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由のない欠席3回でもって成績評価の対象とならなくなる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 須澤通・井出万秀 | 『ドイツ語史』 | 郁文堂 | 2009 | 9784261072907 |
2 | 坂本貴志 | 『ドイツ文化読本』 | 丸善出版 | 2023 | 9784621308745 |
その他 (Others) | |||||
口頭発表用テクスト |