日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN051/AN051AN051 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL2810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Capitalizing on German language skill learnt in year 1, students will master basic German grammars and solidify their language skill required to read in German.
Following beginner grammars learnt in last year Introductory German, students will read various texts silently and aloud. The key point is to check for important grammars found in textbooks of Introductory German.
This class will focus on training and applying German grammar rules and vocabularies learnt so far in reading documents. Students will receive German to Japanese translation assignment each time. Students will explain important points in class and practice reading aloud. Students will enjoy German language as they are able to apply grammars they learnt in reading documents. Students will learn basic vocabulary and memorize grammar rules simultaneously. Memorizing grammar rules and basic vocabularies are the secrets to mastering German language.
Professor Ide from Rikkyo University German Language Literature Program has developed unique set of printed materials, focusing on grammars and complete with detailed explanations. Students will surely be able to master the knowledge and rapidly improve their skills. Keep it up!
1 | 01 Die anderen habens's besser (和訳したものを自己添削して授業後提出) 03 Kleine Fabel (和訳したものを提出) |
2 | 03 Kleine Fabel テキスト解説・自己添削 05 Sieben Zwerge gruenden einen Verein 和訳の提出 |
3 | 05 Sieben Zweige gruenden einen Verein テキスト解説・自己添削 07 Faulpelz oder Lebenskuenstler? 和訳の提出 |
4 | 07 Faulpelz oder Lebenskuenstler? テキスト解説・自己添削 09 Zaubern will gelernt sein 和訳の提出 |
5 | 09 Zaubern will gelernt sein テキスト解説・自己添削 10 Der Rattenfaenger von Hameln 和訳の提出 |
6 | 10 Der Rattenfaenger von Hameln テキスト解説・自己添削 12 Wer kennt die Loesung? 和訳の提出 |
7 | 12 Wer kennt die Loesung テキスト解説・自己添削 13 Eine Denknuss 和訳の提出 |
8 | 13 Eine Denknuss テキスト解説・自己添削 16 Der toerichte Bock 和訳の提出 |
9 | 16 Der toerichte Bock テキスト解説・自己添削 20 Das wirksame Mittel 和訳の提出 |
10 | 20 Das wirksame Mittel テキスト解説・自己添削 22 Wirbelstuerme 和訳の提出 |
11 | 22 Wirbelstuerme テキスト解説・自己添削 25 Das Missverstaendnis 和訳の提出 |
12 | 25 Das Missverstaendnis テキスト解説・自己添削 30 Fremdenverkehr 和訳の提出 |
13 | 30 Fremdenverkehr テキスト解説・自己添削 33 Detusch - eine Fremdsprache fuer Deutsche? 和訳の提出 |
14 | 33 Deutsch - eine Fremdsprache fuer Deutsche? テキスト解説 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
『Aspekt』「髭麻呂の文法講話」シリーズを読んでおくとよい。
あらかじめ提出されたテキストを授業時間での解説をもとに自己添削する形式ですすめます。
初回の授業では2本予習したテキストのうち、最初のものは授業内に解説・添削。もうひとつのテキストは次回の授業で解説・自己添削になります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学期初めに提出する課題(20%) 授業への参加状況(毎回のディクテーション,音読,語彙復習小テスト,随時出される課題)(80%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由のない欠席3回でもって成績評価の対象とならなくなる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
(1)『専門コースへのドイツ語文法』(ドイツ語入門での教科書) (2)テキスト集(1年次に購入済),プリント |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
(3)中島悠爾・平尾浩三・朝倉巧『必携 ドイツ文法総まとめ』(白水社 2003 税込1,680円)(1年次に購入済) |
理解度に応じて進度を調節します。授業のたびに、次回の授業で提出するテキスト和訳がどれになるか確認してください。
1年次で習得したドイツ語力を踏まえて,ドイツ語の初級文法をマスターし,ドイツ語を読解するために必要な語学力の基礎固めをする。
Capitalizing on German language skill learnt in year 1, students will master basic German grammars and solidify their language skill required to read in German.
昨年度のドイツ語入門で学んできた初級文法をふまえ,さまざまなジャンルのテキスト読解と音読の練習をしよう。ドイツ語入門で使用した教科書は,ポイントとなる文法事項を確認するための座右の銘としよう。
授業では,これまでに学んだドイツ語の文法規則と単語力をテキスト読解の実践に応用する訓練が中心となる。毎回独文和訳の課題を提出してもらい,授業の中でポイントを解説し,音読の練習をする。学んだ文法事項がテキストを読む際に活用できるようになると,ドイツ語はおもしろくなってくる。基礎語彙とあわせて,文法規則のすべてを暗記しよう。文法規則と基礎単語の暗記こそ,ドイツ語をマスターする秘訣だ。
立教大学ドイツ文学研究室の井出教授が独自に開発したプリント教材は,文法を中心に詳しい注釈がついているので,しっかり学べば,急速な実力アップは間違いない。みんなでがんばろう。
Following beginner grammars learnt in last year Introductory German, students will read various texts silently and aloud. The key point is to check for important grammars found in textbooks of Introductory German.
This class will focus on training and applying German grammar rules and vocabularies learnt so far in reading documents. Students will receive German to Japanese translation assignment each time. Students will explain important points in class and practice reading aloud. Students will enjoy German language as they are able to apply grammars they learnt in reading documents. Students will learn basic vocabulary and memorize grammar rules simultaneously. Memorizing grammar rules and basic vocabularies are the secrets to mastering German language.
Professor Ide from Rikkyo University German Language Literature Program has developed unique set of printed materials, focusing on grammars and complete with detailed explanations. Students will surely be able to master the knowledge and rapidly improve their skills. Keep it up!
1 | 01 Die anderen habens's besser (和訳したものを自己添削して授業後提出) 03 Kleine Fabel (和訳したものを提出) |
2 | 03 Kleine Fabel テキスト解説・自己添削 05 Sieben Zwerge gruenden einen Verein 和訳の提出 |
3 | 05 Sieben Zweige gruenden einen Verein テキスト解説・自己添削 07 Faulpelz oder Lebenskuenstler? 和訳の提出 |
4 | 07 Faulpelz oder Lebenskuenstler? テキスト解説・自己添削 09 Zaubern will gelernt sein 和訳の提出 |
5 | 09 Zaubern will gelernt sein テキスト解説・自己添削 10 Der Rattenfaenger von Hameln 和訳の提出 |
6 | 10 Der Rattenfaenger von Hameln テキスト解説・自己添削 12 Wer kennt die Loesung? 和訳の提出 |
7 | 12 Wer kennt die Loesung テキスト解説・自己添削 13 Eine Denknuss 和訳の提出 |
8 | 13 Eine Denknuss テキスト解説・自己添削 16 Der toerichte Bock 和訳の提出 |
9 | 16 Der toerichte Bock テキスト解説・自己添削 20 Das wirksame Mittel 和訳の提出 |
10 | 20 Das wirksame Mittel テキスト解説・自己添削 22 Wirbelstuerme 和訳の提出 |
11 | 22 Wirbelstuerme テキスト解説・自己添削 25 Das Missverstaendnis 和訳の提出 |
12 | 25 Das Missverstaendnis テキスト解説・自己添削 30 Fremdenverkehr 和訳の提出 |
13 | 30 Fremdenverkehr テキスト解説・自己添削 33 Detusch - eine Fremdsprache fuer Deutsche? 和訳の提出 |
14 | 33 Deutsch - eine Fremdsprache fuer Deutsche? テキスト解説 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
『Aspekt』「髭麻呂の文法講話」シリーズを読んでおくとよい。
あらかじめ提出されたテキストを授業時間での解説をもとに自己添削する形式ですすめます。
初回の授業では2本予習したテキストのうち、最初のものは授業内に解説・添削。もうひとつのテキストは次回の授業で解説・自己添削になります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学期初めに提出する課題(20%) 授業への参加状況(毎回のディクテーション,音読,語彙復習小テスト,随時出される課題)(80%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由のない欠席3回でもって成績評価の対象とならなくなる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
(1)『専門コースへのドイツ語文法』(ドイツ語入門での教科書) (2)テキスト集(1年次に購入済),プリント |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
(3)中島悠爾・平尾浩三・朝倉巧『必携 ドイツ文法総まとめ』(白水社 2003 税込1,680円)(1年次に購入済) |
理解度に応じて進度を調節します。授業のたびに、次回の授業で提出するテキスト和訳がどれになるか確認してください。