日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN063/AN063AN063 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL2810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will reinforce basic grammars they have learnt in autumn semester of year 1. Students will focus on Nebensatz, ability to construct phrases at intermediate level and express themselves. The play of a german drama will simulate the real communication.
Students will have to correctly understand complex German text and express sophisticated concepts in adult German language by themselves. Knowledge and practice of German language structure, particularly Nebensatz led by subordinate conjunction, is essential to learn and acquire German language skill. In this class, students will use LL materials in German to learn how to use subordinated conjunctions, dass and weil, as well as connection pattern between main clause and Nebensatz. Students will use wide variety of examples to learn them systematically and extensively. Through repeated practices at CALL classroom, students will use their ears and mouths to memorize these patterns. Through these practices, students will organize and understand lengthy texts. As students become able to express these texts, their German comprehension skills will improve dramatically. Their speed reading and expression skills are guaranteed to improve drastically too. Professors will explain example texts during first half of class and use CD in the second half to repeatedly practice each example. The key to mastering Nebensatz is to attend class each time without missing, understand explanations about Nebensatz structure, and actively practicing them.
1 | 練習(1) |
2 | 練習(2) |
3 | 練習(3) |
4 | 練習(4) |
5 | 練習(5) |
6 | 練習(6) |
7 | 練習(7) |
8 | 練習(8) |
9 | 練習(9) |
10 | 練習(10) |
11 | 練習(11) |
12 | 練習(12) |
13 | 練習(13) |
14 | 練習(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回予習をして授業に臨むことが前提です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加状況(40%) 毎時間の復習小テスト(60%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由のない欠席3回でもって成績評価の対象とならなくなる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Zielinski:Grundformen des deutschen NebensatzesのプリントおよびCD(1年次に購入済) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
中島悠爾・平尾浩三・朝倉巧『必携 ドイツ文法総まとめ』(白水社 2003 税込1,680円)(1年次に購入済) |
授業計画については若干の変更がありえます。
1年次秋学期に学んだ初級文法の知識を確実なものにしながら,副文を重点的に学んで,中級レベルの構文把握力と表現力を習得しよう。ドイツ語戯曲をグループでプレイすることでコミュニケーションをしてみよう。
Students will reinforce basic grammars they have learnt in autumn semester of year 1. Students will focus on Nebensatz, ability to construct phrases at intermediate level and express themselves. The play of a german drama will simulate the real communication.
ドイツ文の複雑な内容を正確に理解するために,また自分でも高度な内容の「おとな」のドイツ語表現ができるようになるためにも,ドイツ語の構文,特に従属接続詞に導かれた副文(Nebensatz)の構造に関する知識と実践は欠かすことができない。この授業ではドイツで作成されたLL用の教材を用い,dassやweilといった従属接続詞の意味と用い方,主文と副文のコンビネーション・パターンを,豊富な例文をもとに体系的・網羅的に学びながら,CALL教室での反復練習によってそのパターンを耳と口で覚えよう。こうした練習を通じて長めの文をひとつのまとまりとして理解し,表現できるようになれば,ドイツ語の理解力が飛躍的に伸び,速読力も表現力も大幅に強化されること請け合いだ。それぞれの授業の前半では,教員がテキストの例文を文法的に説明するので,後半はCDを使って,各自例題の反復練習をしよう。毎回欠かさず出席して,副文構造の説明を理解して,積極的に練習して副文を体得することが,実力アップの鍵だ。
Students will have to correctly understand complex German text and express sophisticated concepts in adult German language by themselves. Knowledge and practice of German language structure, particularly Nebensatz led by subordinate conjunction, is essential to learn and acquire German language skill. In this class, students will use LL materials in German to learn how to use subordinated conjunctions, dass and weil, as well as connection pattern between main clause and Nebensatz. Students will use wide variety of examples to learn them systematically and extensively. Through repeated practices at CALL classroom, students will use their ears and mouths to memorize these patterns. Through these practices, students will organize and understand lengthy texts. As students become able to express these texts, their German comprehension skills will improve dramatically. Their speed reading and expression skills are guaranteed to improve drastically too. Professors will explain example texts during first half of class and use CD in the second half to repeatedly practice each example. The key to mastering Nebensatz is to attend class each time without missing, understand explanations about Nebensatz structure, and actively practicing them.
1 | 練習(1) |
2 | 練習(2) |
3 | 練習(3) |
4 | 練習(4) |
5 | 練習(5) |
6 | 練習(6) |
7 | 練習(7) |
8 | 練習(8) |
9 | 練習(9) |
10 | 練習(10) |
11 | 練習(11) |
12 | 練習(12) |
13 | 練習(13) |
14 | 練習(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回予習をして授業に臨むことが前提です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加状況(40%) 毎時間の復習小テスト(60%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由のない欠席3回でもって成績評価の対象とならなくなる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Zielinski:Grundformen des deutschen NebensatzesのプリントおよびCD(1年次に購入済) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
中島悠爾・平尾浩三・朝倉巧『必携 ドイツ文法総まとめ』(白水社 2003 税込1,680円)(1年次に購入済) |
授業計画については若干の変更がありえます。