日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN102/AN102AN102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代ドイツ語圏文化・ジェンダー文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2021年度まで「演習C2(日独比較文化)」 |
Students will major German literature and cultural studies, search their own research topic to write graduation thesis. They will research materials, give presentations, discuss about their topics and write their thesis in the future.
In the autumn semester, students will both present their individual research projects and read some theoretical as well as literary texts.
They will also have group discussions about those texts.
For the individual research project, students will search materials, give a presentation about their own topics and write an essay at the end of semester.
They will learn to research many kinds of materials in the university library such as dictionaries, lexika, newspapers in German and in Japanese,audio-visual materials like DVD, academic magazines etc.
After expolring the university library, they should write a short report about what they found in the library.
1 | 共通テクスト(文学)についてのグループ討論 |
2 | 図書館探検ミッション |
3 | 学生発表 |
4 | 学生発表 図書館探検の報告書提出 第1回の討論についての報告書提出 |
5 | 学生発表 |
6 | 学生発表 |
7 | 学生発表 |
8 | 共通テクスト(文学理論・ジェンダー理論)についての討論 |
9 | 学生発表 |
10 | 学生発表 第8回の討論についての報告書提出 |
11 | 学生発表 |
12 | 学生発表 |
13 | 学生発表 |
14 | 学生発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
共通文献の読書
図書館探検の報告書および討論の報告書の記入と提出
個人テーマの発表準備
レポート執筆とそのための調査
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
積極的な参加(20%) 提出物(30%) 口頭発表(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田勇治(編集代表)、佐藤公紀、柳原伸洋(編集幹事)、 木村洋平、宮崎麻子(編集委員) | 『ドイツ文化事典』 | 丸善出版 | 2020 |
討論などへの積極的な参加(病気などの理由で無理な場合は事前にご相談ください)
討論におけるルールを守ること(差別的発言を行わないなど)
口頭発表やレポートを(卒論を見据えつつ)図書館での調査・読書に基づき自ら発展させていく意欲
Canvas LMSアナウンス欄からときどき連絡事項を送るので、チェックするようにしてください。
ドイツ語圏を対象とする文学研究・文化研究に入門し、各自の卒論へとつながるテーマを探す。参加者との討論をおこないながら、資料調査・口頭発表・執筆へと進んでいく。
Students will major German literature and cultural studies, search their own research topic to write graduation thesis. They will research materials, give presentations, discuss about their topics and write their thesis in the future.
各参加者の個人研究と、共通文献購読の二種類の活動を並行して行う。
個人研究については、関心テーマに沿って文献調査を行い、その成果を口頭発表し、レポートにまとめる。テーマ選択は、教員との相談のうえ決定する。
担当教員の研究上の関心領域は主に下記のとおり。
1 ジェンダー表象(文学における女性像/男性像、家族・親族をめぐる表現など)、フェミニズム
2 東ドイツ(ドイツ民主共和国1949-1990)の文学・映画、東ドイツ崩壊後の問題
3 歴史的できごとの記憶と想起に関する文学・文化
ゼミ生の研究テーマはこれに縛られる必要はない。
このほか、大学図書館にあるさまざまな種類の文献(辞書、事典、日本語とドイツ語の新聞、学術雑誌、視聴覚コーナーのDVD、研究書など)を調査する練習も行う。
In the autumn semester, students will both present their individual research projects and read some theoretical as well as literary texts.
They will also have group discussions about those texts.
For the individual research project, students will search materials, give a presentation about their own topics and write an essay at the end of semester.
They will learn to research many kinds of materials in the university library such as dictionaries, lexika, newspapers in German and in Japanese,audio-visual materials like DVD, academic magazines etc.
After expolring the university library, they should write a short report about what they found in the library.
1 | 共通テクスト(文学)についてのグループ討論 |
2 | 図書館探検ミッション |
3 | 学生発表 |
4 | 学生発表 図書館探検の報告書提出 第1回の討論についての報告書提出 |
5 | 学生発表 |
6 | 学生発表 |
7 | 学生発表 |
8 | 共通テクスト(文学理論・ジェンダー理論)についての討論 |
9 | 学生発表 |
10 | 学生発表 第8回の討論についての報告書提出 |
11 | 学生発表 |
12 | 学生発表 |
13 | 学生発表 |
14 | 学生発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
共通文献の読書
図書館探検の報告書および討論の報告書の記入と提出
個人テーマの発表準備
レポート執筆とそのための調査
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
積極的な参加(20%) 提出物(30%) 口頭発表(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田勇治(編集代表)、佐藤公紀、柳原伸洋(編集幹事)、 木村洋平、宮崎麻子(編集委員) | 『ドイツ文化事典』 | 丸善出版 | 2020 |
討論などへの積極的な参加(病気などの理由で無理な場合は事前にご相談ください)
討論におけるルールを守ること(差別的発言を行わないなど)
口頭発表やレポートを(卒論を見据えつつ)図書館での調査・読書に基づき自ら発展させていく意欲
Canvas LMSアナウンス欄からときどき連絡事項を送るので、チェックするようにしてください。