日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN104/AN104AN104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディア文化・表象文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2021年度まで「演習C4(都市文化・表象文化)」 |
Students will use Germanistik framework (in a broad sense “German studies”) and select research topics based on their awareness of issues. Students will clarify their questions and work towards their graduation thesis. To do that, they will learn how to collect data, research, read documents critically, author thesis, and present orally, by actually doing these tasks.
Students will present their research topics and all attendees will discuss these topics. Professors in charge will advise students on how to select their research topics and clarify their questions. Producing intellectual outputs (write thesis and present orally) requires inputs, including reading sample thesis and listening to other good presentations. Students are scheduled to both make presentations and read literatures (Japanese and German).
1 | ガイダンス |
2 | 学生発表(1) |
3 | 学生発表(2) |
4 | 学生発表(3) |
5 | 学生発表(4) |
6 | 学生発表(5) |
7 | 学生発表(6) |
8 | 学生発表(7) |
9 | 学生発表(8) |
10 | 学生発表(9) |
11 | 学生発表(10) |
12 | 学生発表(11) |
13 | 学生発表(12) |
14 | 学生発表(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表および論文作成の準備には相応の時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 口頭発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。補助プリントを適宜配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
大学や担当教員からのメール・お知らせを定期的に確認すること。
Germanistik(広義の「ドイツ研究」)という枠組みの中で、自らの問題意識に基づきながら研究テーマを選択し、問いを立て、最終的には卒業論文作成に向けて、資料収集と調査方法、資料の批判的読解、論文執筆、口頭発表の仕方などを実践的に学んでゆく。
Students will use Germanistik framework (in a broad sense “German studies”) and select research topics based on their awareness of issues. Students will clarify their questions and work towards their graduation thesis. To do that, they will learn how to collect data, research, read documents critically, author thesis, and present orally, by actually doing these tasks.
C3・C4(メディア文化・表象文化)ともに、個別発表あるいはグループ発表を行い、参加者全員で討論する。2年生は共通テーマ(例として「都市」「カタストロフィ」「群集」「孤独」など)、3・4年生は卒論につながるテーマで発表をしてもらう予定である。いずれも、研究テーマの選択や問いの立て方については担当教員が適宜アドバイスをする。学期によっては、共通のテクスト(文学作品や思想書などの文庫・新書)に基づいて議論をする可能性もある。その場合は、全員が共通テクストを購入するなどして入手する必要がある。
春休み・夏休みに発表原稿を準備することになるので、長期休暇中も課題がある。また普段からドイツ語の学習はもちろんのこと、自主的に本を読んだり、美術館・映画館に通ったりすることが望まれる。
Students will present their research topics and all attendees will discuss these topics. Professors in charge will advise students on how to select their research topics and clarify their questions. Producing intellectual outputs (write thesis and present orally) requires inputs, including reading sample thesis and listening to other good presentations. Students are scheduled to both make presentations and read literatures (Japanese and German).
1 | ガイダンス |
2 | 学生発表(1) |
3 | 学生発表(2) |
4 | 学生発表(3) |
5 | 学生発表(4) |
6 | 学生発表(5) |
7 | 学生発表(6) |
8 | 学生発表(7) |
9 | 学生発表(8) |
10 | 学生発表(9) |
11 | 学生発表(10) |
12 | 学生発表(11) |
13 | 学生発表(12) |
14 | 学生発表(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表および論文作成の準備には相応の時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 口頭発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業内で指示する。補助プリントを適宜配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |
大学や担当教員からのメール・お知らせを定期的に確認すること。