日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN106/AN106AN106 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日独における越境の文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2021年度まで「演習C6(メディア文化・ユダヤ文化)」 |
In the field of German cultural studies students will select their research topics, they will learn and practice investigating them and organizing their results in thesis.
In both seminars C5 & C6, with a general theme “transculture in modern Germany and Japan”, students will present their own research topics and all attendees will discuss these topics. Through three years of autonomous learning seminar students find the theme they want to explore for the graduation thesis. In the spring semester students read basic literature (from the field of German cultural studies) together. In the fall semester second year students and third year students present their research topics. Fourth year students should present their graduation thesis in both semesters.
1 | 履修上の注意・ガイダンスと導入講義(1) |
2 | 導入講義(2) |
3 | 学生発表と討議(1) |
4 | 学生研究発表と討議(2) |
5 | 学生研究発表と討議(3) |
6 | 学生研究発表と討議(4) |
7 | 学生研究発表と討議(5) |
8 | 学生研究発表と討議(6) |
9 | 学生研究発表と討議(7) |
10 | 学生研究発表と討議(8) |
11 | 学生研究発表と討議(9) |
12 | 学生研究発表と討議(10) |
13 | 学生研究発表と討議(11) |
14 | 学生研究発表と討議(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
口頭発表は指定された期日までに概要を提出し指導を受けたうえで行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) プロトコル・出席および授業への積極的参加(30%) 口頭発表(35%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由なく3回以上欠席した場合、また口頭発表を正当な理由なく欠席した場合、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてプリントを配布する。 |
ドイツ語圏を対象とする文化研究の分野で、卒業論文を執筆することを前提とし、自分でテーマを設定、調査・研究し、その成果を論文としてまとめ上げるための方法を実践的に学ぶ。
In the field of German cultural studies students will select their research topics, they will learn and practice investigating them and organizing their results in thesis.
「日独における越境の文化」を大きなテーマとするC5, C6では、ゼミ生の発表と討論を中心に授業を進めていく。ゼミ生は3年間の主体的な学びを通じて、自ら探究したいテーマを見つけ、最終的に卒業論文を執筆する。自由研究発表のみならず、全員で同じテクストを読み、特定のテーマについて共に考えるという経験も重視する。春学期には、共通テクストを分担して読んでいく。秋学期には、2年生と3年生は自由研究発表を行う。4年生は両学期ともに、卒論構想について発表を行う。
共通テクストは、教員の関心領域─①20世紀のドイツ・ユダヤ思想、芸術運動、戦時と戦後の文化、②近代ヨーロッパ(ドイツ)における非西洋文化の表象や受容、ユートピア思想、コスモポリタニズム思想の系譜、③日本とドイツの交流史や日独比較対照研究─に関わるものを選ぶが、ゼミ生の研究テーマはそれに縛られる必要はない。
In both seminars C5 & C6, with a general theme “transculture in modern Germany and Japan”, students will present their own research topics and all attendees will discuss these topics. Through three years of autonomous learning seminar students find the theme they want to explore for the graduation thesis. In the spring semester students read basic literature (from the field of German cultural studies) together. In the fall semester second year students and third year students present their research topics. Fourth year students should present their graduation thesis in both semesters.
1 | 履修上の注意・ガイダンスと導入講義(1) |
2 | 導入講義(2) |
3 | 学生発表と討議(1) |
4 | 学生研究発表と討議(2) |
5 | 学生研究発表と討議(3) |
6 | 学生研究発表と討議(4) |
7 | 学生研究発表と討議(5) |
8 | 学生研究発表と討議(6) |
9 | 学生研究発表と討議(7) |
10 | 学生研究発表と討議(8) |
11 | 学生研究発表と討議(9) |
12 | 学生研究発表と討議(10) |
13 | 学生研究発表と討議(11) |
14 | 学生研究発表と討議(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
口頭発表は指定された期日までに概要を提出し指導を受けたうえで行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) プロトコル・出席および授業への積極的参加(30%) 口頭発表(35%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由なく3回以上欠席した場合、また口頭発表を正当な理由なく欠席した場合、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じてプリントを配布する。 |