日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AN301
Theme・Subtitle ドイツの言語
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number GRL3400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this class, students will consider linguistic roles of rhetoric, including connection between language and (re)cognition, metaphor, and metonymy. Students will also study them based on Japanese and German examples, by using English texts etc. if necessary. After that, students will acquire techniques to conduct linguistic researches and descriptions, highlighting various issues concerning linguistiv variation and literary style in a part of or the wohle passage. At the same time, students will deepen their basic concepts about linguistics, expecially Japanese and German linguistics.

【Course Contents】

Students will follow the lesson plan to strengthen their kowledge in both languages. Students will integrate historical perspectives as they see fit when observing connection between rhetoric and style, as well as current situation in Japanese and German languages, with a broad view. Other than that, students will expose themselves to as many linguistic examples as possible. Thus, students will achieve a whole new perspective when obeserving and analyzing both languages. Students will also approach relativism. The class is not confined to academic terminologies. Materials which are relatively easy to understand such as jokes will also be integrated. Students must participate in classes very actively (exchange opinions, duscuss, and so on). They will submit reports at the end of semester.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:言語研究のめあて
2 日本語とドイツ語
3 言語と認知:認知言語学の概観 1. 導入
4 言語と認知:認知言語学の概観 2. スキーマ、プロトタイプ
5 言語と認知:認知言語学の概観 3. ステレオタイプ
6 言語とレトリック 1. メタファー
7 言語とレトリック 2. メトニミー
8 表現としてのことば
9 言語表現の多様性・多文化性
10 文体論 1. 言語学・文学の視点
11 文体論 2. 修辞学・雄弁術の視点
12 文体論 3. 社会様式論
13 文体論 4. 文体からスタイルへ
14 言語学の未来 未来の言語学

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時の資料を授業後にも熟読し、関連文献を読んだ上で授業内容を復習する授業時間外の学習を行ってください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 45
平常点 (In-class Points)55 授業時の受け答え(15%)
ディスカッションへの貢献度(10%)
リアクションペーパーの内容(30%)
備考 (Notes)
無断で授業を休んだ場合、3回の欠席でもってD評価とします。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
使用しません。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 野矢茂樹・西村義樹 『言語学の教室 哲学者と学ぶ認知言語学』 中央公論新社 2013
2 高橋英光他編 『認知言語学とは何か? あの先生に聞いてみよう』 くろしお出版 2018
3 秋田喜美 『オノマトペの認知科学』 新曜社 2022
4 安原和也 『小説風「認知言語学入門」』 大学教育出版 2022
その他 (Others)
他は、授業時等に適宜紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

普段から自身の、また周囲の言語使用を観察し、意識できる力と習慣

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業資料をスクリーンに映し出すので、PCの持参をお奨めします。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】