日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN305/AN305AN305 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
言語研究の諸相 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The human has been able to build an advanced civilization because of its advanced cognitive functions, which includelanguage, mathematics, drawing, and other symbol manipulation abilities. This lecture will provide an understanding of these cognitive abilities as well as the functions of the brain, the organ that makes them possible. We will also discuss higher brain dysfunction, a condition in which cognition unique to humans is impaired due to organic damageto the brain.
This lecture will begin by discussing that symbols are a culture unique to humans that encompasses language,mathematics, drawing, and music. Next, the structure and function of the human cerebrum and its measurement methods will be reviewed. Neuropsychology introduces brain structure and the cognitive dysfunctions caused by braindamage, such as aphasia, apraxia, agnosia and hemispatial neglect. A wide range of topics will be offered as coursecontent, from imitation and the mirror neuron hypothesis, to the relationship between language and working memory,to the interface between mathematics and language, to art, thought, play, and social cognition. I will talk about these topics and encourage contemplation through discussion with the audience.
1 | 記号 記号(象徴)とは何か(ホイットヘッド、パース、カッシーラー)、パブロフの第二信号システム、記号的知性と道具的知性の比較 |
2 | 脳神経系の構造および機能と脳画像法 脳の構造(脳溝・脳回)、各部位の機能(Broadman-Penfield)、脳地図、Von Economo ニューロン、視覚の二経路モデル、脳機能計測手法(EEG、MEG、ECoG、TMS、fMRI)脳機能の分布に関する議論(局在性と全体性、ネットワークの様々なスケール) |
3 | 神経心理学 失語症、失行症、失認症、半球離断脳、半側空間無視、記憶障害 |
4 | 高次脳機能障害の概要 失語症、失行症、失認症、記憶障害、注意障害、遂行機能障害、社会的行動障害等による家庭・社会生活の困難とその支援 |
5 | 模倣 把持、模倣、ミラーニューロン仮説批判、観念運動失行、エイリアンハンドサイン |
6 | 言語 1 構文処理とワーキングメモリの分離、チョムスキー階層、中央埋込文 |
7 | 言語 2 日本語の格助詞(が・の交代、は・が)、受身文、かき混ぜ文、文末助詞 |
8 | 言語 3 意味論(痛み、強制)、語用論、言語と社会的認知、自閉症の言語 |
9 | 読み書き 日本語表記の利点、ディスレクシア、読みの脳内機構 |
10 | 数学 数覚・算数の脳内メカニズム |
11 | 描画 構成失行、描画の階層構造、描画の脳内メカニズム |
12 | 遊び 遊び・ゲーム・報酬系 |
13 | 孤独:記号交換の欠乏として 孤立死、孤独感、孤立、感覚遮断、社会脳 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考図書・文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 幕内充 | 『自閉スペクトラム症と言語』 | ひつじ書房 | 2023 | 9784823411571 |
2 | アルフレッド・ホワイトヘッド | 『理性の機能・象徴作用 (ホワイトヘッド著作集)』 | 松籟社 | 1981 | |
3 | 安部公房 | 『死に急ぐ鯨たち』 | 新潮社 | 1986 | |
4 | E. カッシーラー | 『人間: シンボルを操るもの』 | 岩波文庫 | 1944 | |
5 | C.K. オグデン&I.A. リチャーズ | 『意味の意味』 | 新泉社 | 2008 | |
6 | 中島八十一 | 『高次脳機能障害の勃興と将来展望』 | 新興医学出版社 | 2023 | |
7 | ジョン・カシオポ | 『孤独の科学-人はなぜさびしくなるのか』 | 河出書房新社 | 2010 |
特に予備知識は必要ないが、科学・芸術・文学・哲学・社会問題等、幅広い事象に対し好奇心を持っていることが望ましい。
ノート PC あるいはタブレットその他
http://www.rehab.go.jp/ri/departj/brainfunc/hibrain/
https://researchmap.jp/makuuchi-michiru
ヒトという生物が高度な文明を築くことが出来たのは言語・数学・描画を始めとする記号操作能力を核とする高度な認知機能によるものである。この認知能力を、それを可能にする器官である脳の機能とともに理解する。また、ヒト特有の認知が大脳の器質的損傷によって損なわれた状態である高次脳機能障害についても論じる。
The human has been able to build an advanced civilization because of its advanced cognitive functions, which includelanguage, mathematics, drawing, and other symbol manipulation abilities. This lecture will provide an understanding of these cognitive abilities as well as the functions of the brain, the organ that makes them possible. We will also discuss higher brain dysfunction, a condition in which cognition unique to humans is impaired due to organic damageto the brain.
本講義では、記号とは言語・数学・描画・音楽などを包含するヒトに特有の文化であることを論じることから始める。次に、ヒトの大脳の構造と機能とその計測方法について概観する。神経心理学では脳の構造とその損傷による認知機能障害、即ち失語・失行・失認・半側空間無視などを紹介する。模倣やミラーニューロン仮説、言語とワーキングメモリの関係、数学と言語の接点、芸術、思考、遊び、社会認知に至るまで、広範なトピックを授業内容として提供する。これらのテーマについて語り、聴講者との議論を通じて思索を促したい。
This lecture will begin by discussing that symbols are a culture unique to humans that encompasses language,mathematics, drawing, and music. Next, the structure and function of the human cerebrum and its measurement methods will be reviewed. Neuropsychology introduces brain structure and the cognitive dysfunctions caused by braindamage, such as aphasia, apraxia, agnosia and hemispatial neglect. A wide range of topics will be offered as coursecontent, from imitation and the mirror neuron hypothesis, to the relationship between language and working memory,to the interface between mathematics and language, to art, thought, play, and social cognition. I will talk about these topics and encourage contemplation through discussion with the audience.
1 | 記号 記号(象徴)とは何か(ホイットヘッド、パース、カッシーラー)、パブロフの第二信号システム、記号的知性と道具的知性の比較 |
2 | 脳神経系の構造および機能と脳画像法 脳の構造(脳溝・脳回)、各部位の機能(Broadman-Penfield)、脳地図、Von Economo ニューロン、視覚の二経路モデル、脳機能計測手法(EEG、MEG、ECoG、TMS、fMRI)脳機能の分布に関する議論(局在性と全体性、ネットワークの様々なスケール) |
3 | 神経心理学 失語症、失行症、失認症、半球離断脳、半側空間無視、記憶障害 |
4 | 高次脳機能障害の概要 失語症、失行症、失認症、記憶障害、注意障害、遂行機能障害、社会的行動障害等による家庭・社会生活の困難とその支援 |
5 | 模倣 把持、模倣、ミラーニューロン仮説批判、観念運動失行、エイリアンハンドサイン |
6 | 言語 1 構文処理とワーキングメモリの分離、チョムスキー階層、中央埋込文 |
7 | 言語 2 日本語の格助詞(が・の交代、は・が)、受身文、かき混ぜ文、文末助詞 |
8 | 言語 3 意味論(痛み、強制)、語用論、言語と社会的認知、自閉症の言語 |
9 | 読み書き 日本語表記の利点、ディスレクシア、読みの脳内機構 |
10 | 数学 数覚・算数の脳内メカニズム |
11 | 描画 構成失行、描画の階層構造、描画の脳内メカニズム |
12 | 遊び 遊び・ゲーム・報酬系 |
13 | 孤独:記号交換の欠乏として 孤立死、孤独感、孤立、感覚遮断、社会脳 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考図書・文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 幕内充 | 『自閉スペクトラム症と言語』 | ひつじ書房 | 2023 | 9784823411571 |
2 | アルフレッド・ホワイトヘッド | 『理性の機能・象徴作用 (ホワイトヘッド著作集)』 | 松籟社 | 1981 | |
3 | 安部公房 | 『死に急ぐ鯨たち』 | 新潮社 | 1986 | |
4 | E. カッシーラー | 『人間: シンボルを操るもの』 | 岩波文庫 | 1944 | |
5 | C.K. オグデン&I.A. リチャーズ | 『意味の意味』 | 新泉社 | 2008 | |
6 | 中島八十一 | 『高次脳機能障害の勃興と将来展望』 | 新興医学出版社 | 2023 | |
7 | ジョン・カシオポ | 『孤独の科学-人はなぜさびしくなるのか』 | 河出書房新社 | 2010 |
特に予備知識は必要ないが、科学・芸術・文学・哲学・社会問題等、幅広い事象に対し好奇心を持っていることが望ましい。
ノート PC あるいはタブレットその他
http://www.rehab.go.jp/ri/departj/brainfunc/hibrain/
https://researchmap.jp/makuuchi-michiru