日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AN313
Theme・Subtitle ドイツの都市文化
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number GRL3800
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will deepen their understanding about arts and culture in modern German-speaking countries, especially Prussia with focusing on the establishing of metropole in the era of modernism and contemporary movements. Students would understand meaning and points of each topics and analyze handled issues through discussions, as thinking about its impact on our present-day society.

【Course Contents】

(Berlin Story) This course introduces literature and art/culture movements in the era of german modernism (Berliner Moderne) and contemporary works, especially deal with "Berlin" as metropole. In the course, we also focus on the sense of big city (Großstadt) and its people that has been developed intensively by Weimar classics as well as by entire German modernism and culture. We com-bine texts of German-language literature with cultural, histor-ical and sociological issues, thus opening up interesting new perspectives.
The class will focus on history of German speaking world from 19-21 centuries that are faced and struggled with various issues. To do that, literature and art works with various visual materials will be used, as its attentions are especially given to the rising nationalism of modern age and its establishment of gender norms.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:テーマについて・「ドイツ語圏」とは?
2 歴史を伝える絵画、都市化するベルリン:メンツェル『ベルリン〜ポツダム鉄道』(1847年)/『サンスーシ宮殿でのフリードリヒ大王のフルートコンサート』(1850年)/『鉄圧延機工場』(1872-1875年)ほか
3 身分違いの恋?:テオドーア・フォンターネ『謎誤あれば』(1888 年)その1
4 オワコン下級貴族の本音?:テオドーア・フォンターネ『謎誤あれば』(1888 年)その2
5 新たな時代の生き方 ー「ブリュッケ」(表現主義):
O. ミュラー『水浴する風景』(1906年)、E-L. キルヒナー『ノレンドルフ広場』(1912年)『ポツダム広場』(1914年)など
6 審美的な芸術から機能主義へ・機械の時代の芸術・大都市の光と影:
O. グロス『大都会』(1927/28年)、C. シャート『ソーニャ』(1929年)、W. グロピウス『バウハウス宣言』(1919年)からバウハウス・デッサウ(1925年)、M-v.d. ローエの時代へ
7 (鉄道馬車ではなく)地下鉄の走る街、映画の時代:エーリヒ・ケストナー『エーミールと探偵たち』(1929年)その1
8 子どもこそ聡明な存在:エーリヒ・ケストナー『エーミールと探偵たち』(1929年)その2
9 都会の「キラキラ」に 憧れて:イルムガルト・コイン『人工シルクの女の子』(1932 年)その1
10 「本当の」私を見て好きになってほしい:イルムガルト・コイン『人工シルクの女の子』(1932 年)その2
11 忘却の彼方へ ー :トーマス・ブルスィヒ 『太陽通り(ゾンネンアレーの短い方の端で)』(1999年)その1
12 いまわしいはずの記憶・「愉快なあの頃」の記憶 :トーマス・ブルスィヒ 『太陽通り(ゾンネンアレーの短い方の端で)』(1999年)その2
13 さえない私/僕、おかしな転校生 :ヴォルフガング・ヘルンドルフ『14歳、僕らの疾走 ー マイクとチック」(2010年)その1
14 「私はあなたのことを見てる、考えてるから」:ヴォルフガング・ヘルンドルフ『14歳、僕らの疾走 ー マイクとチック」(2010年)その2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・本授業の授業時間外学習として計4時間以上(準備学習・復習時間各2時間以上)を標準とします。
・授業で言及された参考資料(図書やインターネット記事等)にアクセスし、授業内容に対する理解と思考を深めること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 作文(リアクションペーパー)(70%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)
作文(リアクションペーパー)の未提出(一定の要件を満たさない水準の作文は未提出と数える)が3回以上になった時点で、最終レポートの提出は認めません。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
・資料を毎授業配布します。特定の教科書は使用しません。
・文学作品についてはテクストの抜粋(日本語訳)を配布します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 宮田眞治、畠山寛、濱中春(編) 『ドイツ文化55のキーワード』 ミネルヴァ書房 2015
その他 (Others)
その他、授業時に適宜紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・上記授業回で扱う内容は変更される場合があり、順番もまた前後する可能性があります。
・授業ごと提出する課題(作文/小レポート)に対しては、適宜全体に向けてフィードバックを行う予定です。

【注意事項 / Notice】