日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN317/AN317AN317 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ドイツと異文化 |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
| 校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
| 学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3800 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
2021年度まで「文学講義117(ハプスブルク帝国の文化)」 |
The goal of the course is to deepen students' knowledge of national culture of German-speaking areas and to enable them to articulate their own views accurately. The three key points are: 1) to be able to explain the basic concepts presented in class, taking into account the differences between German and Japanese; 2) to be able to describe the content of the lecture in one's own words; 3) to be able to express one’s own opinions based on the above.
The focus will be on the formation of national culture in the German-speaking areas in the nineteenth century. We will consider the nature of culture as it emerged in the German-speaking areas (especially Prussia), where nationalism was on the rise. After studying the trends in the German-speaking areas for each topic, we will also focus on related trends in modern Japan to relativize our ideas about national culture.
| 1 | 概要説明 |
| 2 | 市民社会(1) |
| 3 | 市民社会(2) |
| 4 | 工業化(1) |
| 5 | 工業化(2) |
| 6 | モニュメント(1) |
| 7 | モニュメント(2) |
| 8 | ドイツ語(1) |
| 9 | ドイツ語(2) |
| 10 | ドイツ文学(1) |
| 11 | ドイツ文学(2) |
| 12 | ゲルマン神話(1) |
| 13 | ゲルマン神話(2) |
| 14 | 総括と展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義とディスカッションの内容を文章化してください。毎回の授業の要点を、単にメモ書きや箇条書きにするだけではなく、400〜800字程度でまとめることが望ましいです。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の提出課題(40%) 授業への参加(30%) リアクションペーパー(30%) |
| 備考 (Notes) | ||
| 原則として、3回の欠席をもってD評価とします。また、毎回指定された題目に従って授業内容をまとめた文章を提出してもらう予定です。詳細はCanvas LMSでお知らせします。 | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 資料はCanvas LMSを通じて配布します。 |
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 参考文献は適宜紹介します。 |
上記の授業計画は、一部変更する場合があります。リアクションペーパーのコメントには、適宜フィードバックを行います。基本的には講義形式ですが、受講生同士のディスカッションの時間を設けたり、教員と受講生との間で意見交換を図ったりする予定です。
ドイツ語圏の国民文化について見識を深め、自身の見解を的確に述べることを到達目標とします。これにあたり、以下の3点がポイントになります。1)授業で提示される基本概念について、ドイツ語と日本語との差異を踏まえて説明することができる。2)講義内容を自身の言葉でまとめることができる。3)以上に基づき自身の意見を述べることができる。
The goal of the course is to deepen students' knowledge of national culture of German-speaking areas and to enable them to articulate their own views accurately. The three key points are: 1) to be able to explain the basic concepts presented in class, taking into account the differences between German and Japanese; 2) to be able to describe the content of the lecture in one's own words; 3) to be able to express one’s own opinions based on the above.
十九世紀のドイツ語圏における国民文化の形成に焦点を当てます。ナショナリズムが台頭するドイツ語圏(特にプロイセン)で顕在化してくる文化のあり方について考えていきます。各回のトピックについてドイツ語圏の動向を学んだうえで、これに関連する近代日本の動向にも注目し、国民文化についての考え方を相対化していきます。
The focus will be on the formation of national culture in the German-speaking areas in the nineteenth century. We will consider the nature of culture as it emerged in the German-speaking areas (especially Prussia), where nationalism was on the rise. After studying the trends in the German-speaking areas for each topic, we will also focus on related trends in modern Japan to relativize our ideas about national culture.
| 1 | 概要説明 |
| 2 | 市民社会(1) |
| 3 | 市民社会(2) |
| 4 | 工業化(1) |
| 5 | 工業化(2) |
| 6 | モニュメント(1) |
| 7 | モニュメント(2) |
| 8 | ドイツ語(1) |
| 9 | ドイツ語(2) |
| 10 | ドイツ文学(1) |
| 11 | ドイツ文学(2) |
| 12 | ゲルマン神話(1) |
| 13 | ゲルマン神話(2) |
| 14 | 総括と展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義とディスカッションの内容を文章化してください。毎回の授業の要点を、単にメモ書きや箇条書きにするだけではなく、400〜800字程度でまとめることが望ましいです。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の提出課題(40%) 授業への参加(30%) リアクションペーパー(30%) |
| 備考 (Notes) | ||
| 原則として、3回の欠席をもってD評価とします。また、毎回指定された題目に従って授業内容をまとめた文章を提出してもらう予定です。詳細はCanvas LMSでお知らせします。 | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 資料はCanvas LMSを通じて配布します。 |
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 参考文献は適宜紹介します。 |
上記の授業計画は、一部変更する場合があります。リアクションペーパーのコメントには、適宜フィードバックを行います。基本的には講義形式ですが、受講生同士のディスカッションの時間を設けたり、教員と受講生との間で意見交換を図ったりする予定です。