日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
読解 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL2413 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will be able to speed read and understand relatively easy texts. Students will increase their vocabularies while improving their understanding of grammars.
Through this class, students will acquire skills essential to grasp the meaning of short texts written in French on the whole. Texts used will be equivalent to grade 3 and grade pre-2 of Diplôme d’Aptitude Pratique au Français.
1 | テクスト1 |
2 | テクスト2 |
3 | テクスト3 |
4 | テクスト4 |
5 | テクスト5 |
6 | テクスト6 |
7 | テクスト7 |
8 | テクスト8 |
9 | テクスト9 |
10 | テクスト10 |
11 | テクスト11 |
12 | テクスト12 |
13 | テクスト13 |
14 | テクスト14 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として,指定されたテクストを読み,問題を解くこと。復習として,授業での解説にもとづいて,正確な全訳を作成すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(複数回)(50%) 提出物(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1年次に使用した文法の教科書と辞書を活用すること。 |
比較的やさしいテクストを速読して読解力をつける。
語彙を増やしながら,文法理解を徹底する。
Students will be able to speed read and understand relatively easy texts. Students will increase their vocabularies while improving their understanding of grammars.
読解力を高めるために,ある一定の長さの比較的やさしいテクストを,まずは辞書を引かずに読み,大まかな筋を把握する努力をしてみましょう。つづいて,本文理解に必要な単語の優先順位を意識しながら辞書をひいて,テクストをより正確に理解し,その内容と文法事項にかかわる問題を解きます。授業で教員の詳しい解説をきいてから,翌週までに全訳を作成し,提出してもらいます。
この授業を通して,まずはフランス語の文章の大まかな意味を把握するコツを身につけましょう。テクストとしては,仏検3級から準2級程度のレベルの文章を使用し,少しずつ難易度をあげる予定です。基本表現を用いた例文集も配るので,必ず辞書で意味や用法を確認しておきましょう。
Through this class, students will acquire skills essential to grasp the meaning of short texts written in French on the whole. Texts used will be equivalent to grade 3 and grade pre-2 of Diplôme d’Aptitude Pratique au Français.
1 | テクスト1 |
2 | テクスト2 |
3 | テクスト3 |
4 | テクスト4 |
5 | テクスト5 |
6 | テクスト6 |
7 | テクスト7 |
8 | テクスト8 |
9 | テクスト9 |
10 | テクスト10 |
11 | テクスト11 |
12 | テクスト12 |
13 | テクスト13 |
14 | テクスト14 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として,指定されたテクストを読み,問題を解くこと。復習として,授業での解説にもとづいて,正確な全訳を作成すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(複数回)(50%) 提出物(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1年次に使用した文法の教科書と辞書を活用すること。 |