日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
19世紀フランス社会と舞台芸術 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
This course examines operas, ballets, and other stage productions created in 19th century France. Through an analysis of the performing arts, which today are considered a noble art but at the time were a subculture of the bourgeoisie, we will explore the realities of modern French society after the French Revolution and the Industrial Revolution.
The class will cover issues of theaters such as opera houses as performance venues, and the rise, fall, and popularity of genres such as grand opera and operetta, as well as romantic and classical ballet. The program will also focus on several major works, including "Robert le Diable," "Carmen," and "Les Contes d'Hoffmann" (operas) and "La Sylphide," "Giselle," and "Coppelia" (ballets), exploring their major themes, historical and social significance, the aesthetic of each work, and their relationship to the literature of their contemporaries. In each class, time will be set aside to watch DVDs of stage productions, but at the same time, the class will cultivate an attitude of critically examining the productions with an awareness of the historical nature of 19th century France, so that the class does not end with mere appreciation of the works. As for how the class will proceed, after a few introductory lectures, each student will be asked to set his/her own theme and give a presentation. In addition, we would like to provide students with opportunities to actually watch operas, ballets, and other productions that will be covered in class, if possible.
1 | イントロダクション |
2 | 講義1(時代背景:十九世紀フランスとブルジョワ文化) |
3 | 講義2(パリの劇場政策) |
4 | 講義3(ジャンルの盛衰:オペラ) |
5 | 講義4(ジャンルの盛衰:バレエ) |
6 | 発表1 |
7 | 発表2 |
8 | 発表3 |
9 | 発表4 |
10 | 発表5 |
11 | 発表6 |
12 | 発表7 |
13 | 発表8 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げるオペラやバレエなどの舞台作品は、youtubeなどインターネットを使って全編見るようにしてほしい。また、それらの作品で扱われているテーマに関連する同時代の文学作品も適宜紹介するので、なるべく多くの作品に触れるように。とりあえず授業開始までに、必ず『オペラ座の怪人』を読んでくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(30%) 発表(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 澤田肇、他 | 『《悪魔のロベール》とパリ・オペラ座』 | 上智大学出版 | 2019 | |
2 | 鈴木晶 | 『オペラ座の迷宮』 | 新書館 | 2013 | |
3 | ガストン・ルルー | 『オペラ座の怪人』 | 光文社古典新訳文庫 | 2013 | |
その他 (Others) | |||||
他にも多くの文献を授業中に紹介する。 |
19世紀フランスで作られたオペラやバレエなどの舞台作品について考察する。現代では高尚な芸術だと思われているが、当時はブルジョワジーのサブカルチャーであった舞台芸術の分析を通して、フランス革命および産業革命後の近代フランス社会の実相に迫る。
This course examines operas, ballets, and other stage productions created in 19th century France. Through an analysis of the performing arts, which today are considered a noble art but at the time were a subculture of the bourgeoisie, we will explore the realities of modern French society after the French Revolution and the Industrial Revolution.
上演の場としてのオペラ座などの劇場の問題、グランド・オペラやオペレッタ、またロマンチック・バレエやクラシック・バレエといったジャンルの盛衰や流行などを扱う。さらに『悪魔ロベール』、『カルメン』、『ホフマン物語』(オペラ)や『ラ・シルフィード』、『ジゼル』、『コッペリア』(バレエ)といったいくつかの主要作品を取り上げつつ、その主要テーマや歴史的・社会的な意味、各作品の美学、さらに同時代の文学との関係などを探る。授業では毎回DVDを使って舞台映像を見る時間を設けるが、同時に単なる鑑賞に終わらないよう、19世紀フランスという歴史性を意識しながら、批評的に作品を検討する態度を養う。授業の進め方に関しては、最初に何回か導入の講義をした後は、学生一人一人が自らテーマを設定して、発表してもらうことになる。また、できれば授業で扱うオペラ、バレエなどの作品を実際に観劇する機会を設けたいと考えている。
The class will cover issues of theaters such as opera houses as performance venues, and the rise, fall, and popularity of genres such as grand opera and operetta, as well as romantic and classical ballet. The program will also focus on several major works, including "Robert le Diable," "Carmen," and "Les Contes d'Hoffmann" (operas) and "La Sylphide," "Giselle," and "Coppelia" (ballets), exploring their major themes, historical and social significance, the aesthetic of each work, and their relationship to the literature of their contemporaries. In each class, time will be set aside to watch DVDs of stage productions, but at the same time, the class will cultivate an attitude of critically examining the productions with an awareness of the historical nature of 19th century France, so that the class does not end with mere appreciation of the works. As for how the class will proceed, after a few introductory lectures, each student will be asked to set his/her own theme and give a presentation. In addition, we would like to provide students with opportunities to actually watch operas, ballets, and other productions that will be covered in class, if possible.
1 | イントロダクション |
2 | 講義1(時代背景:十九世紀フランスとブルジョワ文化) |
3 | 講義2(パリの劇場政策) |
4 | 講義3(ジャンルの盛衰:オペラ) |
5 | 講義4(ジャンルの盛衰:バレエ) |
6 | 発表1 |
7 | 発表2 |
8 | 発表3 |
9 | 発表4 |
10 | 発表5 |
11 | 発表6 |
12 | 発表7 |
13 | 発表8 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げるオペラやバレエなどの舞台作品は、youtubeなどインターネットを使って全編見るようにしてほしい。また、それらの作品で扱われているテーマに関連する同時代の文学作品も適宜紹介するので、なるべく多くの作品に触れるように。とりあえず授業開始までに、必ず『オペラ座の怪人』を読んでくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(30%) 発表(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 澤田肇、他 | 『《悪魔のロベール》とパリ・オペラ座』 | 上智大学出版 | 2019 | |
2 | 鈴木晶 | 『オペラ座の迷宮』 | 新書館 | 2013 | |
3 | ガストン・ルルー | 『オペラ座の怪人』 | 光文社古典新訳文庫 | 2013 | |
その他 (Others) | |||||
他にも多くの文献を授業中に紹介する。 |