日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AS102/AS102AS102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
19世紀フランス・革命の世紀 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
While reading Victor Hugo’s "Les Miserables", we will consider the French society and culture of the nineteenth century after the French Revolution. At the same time, we will acquire discussion and presentation skills.
Nineteenth-century France is often described as a turbulent period, and in the aftermath of the French Revolution of 1789, French society was at the mercy of repeated revolutions and uprisings for almost a century. The scene of the 1832 rebellion that forms the highlight of the musical version of Les Misérables is one of the best-known examples of this, but we will begin by reading the text of the novel (Volumes 4 and 5) that corresponds to that scene. If possible, we will feature excerpts from several other literary works dealing with the revolution. We hope that this class will provide an opportunity to consider fundamental questions such as what freedom and equality mean today, as pioneered by the French Revolution. Each time, everyone will read an assigned chapter, listen to a student's presentation on it, and then discuss it together with the teacher.
1 | イントロダクション |
2 | 講義1(フランス19世紀史の概観) |
3 | 講義2(ユゴーの政治思想) |
4 | 講義3(革命と文学・芸術) |
5 | 発表1 |
6 | 発表2 |
7 | 発表3 |
8 | 発表4 |
9 | 発表5 |
10 | 発表6 |
11 | 発表7 |
12 | 発表8 |
13 | 発表9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業開始までに可能な限り『レ・ミゼラブル』を読み進めておくこと。その後は折に触れて、課題を与えることになる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ユゴー | 『レ・ミゼラブル』第4巻 | 新潮文庫 | 1967 | 4102117040 |
2 | ユゴー | 『レ・ミゼラブル』第5巻 | 新潮文庫 | 1967 | 4102117059 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鹿島茂 | 『「レ・ミゼラブル」百六景 | 文春文庫 | 2012 | |
その他 (Others) | |||||
授業時に適宜指示します。 |
ゼミである以上、必ず全員に発表してもらう。その上で、学期末には発表をもとにレポートをまとめてもらうことになる。なお、受講生と相談して、できれば十九世紀フランスにかかわるオペラ、バレーなどの舞台芸術を観劇する機会を設けたいと考えている。
春学期に引き続き、ヴィクトル・ユゴーの『レ・ミゼラブル』を読みながら、フランス革命後の十九世紀フランス社会および文化について考察する。さらに、革命をテーマにした他の文学作品にも目を通す。同時に、ディスカッションや発表のスキルを身につける。
While reading Victor Hugo’s "Les Miserables", we will consider the French society and culture of the nineteenth century after the French Revolution. At the same time, we will acquire discussion and presentation skills.
19世紀フランスはしばしば激動の時代といわれますが、1789年のフランス革命の余波を受けて、フランス社会はほぼ一世紀の間、度重なる革命や蜂起に翻弄されることになります。ミュージカル版『レ・ミゼラブル』のハイライトをなす1832年の反乱のシーンはそのもっともよく知られた例のひとつですが、まずはその場面に対応する小説のテキスト(第4巻・第5巻)から読み始めます。もし可能であれば、他にもいくつか革命を扱った文学作品の抜粋を取り上げるつもりです。フランス革命が切り開いた、現代に通じる自由や平等とは何か、といった根本的な問題を考える機会になればと思います。毎回、指定された章を全員が読んできて、それについての学生の発表を聞いた上で、教師をまじえて全員でディスカッションすることになります。
Nineteenth-century France is often described as a turbulent period, and in the aftermath of the French Revolution of 1789, French society was at the mercy of repeated revolutions and uprisings for almost a century. The scene of the 1832 rebellion that forms the highlight of the musical version of Les Misérables is one of the best-known examples of this, but we will begin by reading the text of the novel (Volumes 4 and 5) that corresponds to that scene. If possible, we will feature excerpts from several other literary works dealing with the revolution. We hope that this class will provide an opportunity to consider fundamental questions such as what freedom and equality mean today, as pioneered by the French Revolution. Each time, everyone will read an assigned chapter, listen to a student's presentation on it, and then discuss it together with the teacher.
1 | イントロダクション |
2 | 講義1(フランス19世紀史の概観) |
3 | 講義2(ユゴーの政治思想) |
4 | 講義3(革命と文学・芸術) |
5 | 発表1 |
6 | 発表2 |
7 | 発表3 |
8 | 発表4 |
9 | 発表5 |
10 | 発表6 |
11 | 発表7 |
12 | 発表8 |
13 | 発表9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業開始までに可能な限り『レ・ミゼラブル』を読み進めておくこと。その後は折に触れて、課題を与えることになる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ユゴー | 『レ・ミゼラブル』第4巻 | 新潮文庫 | 1967 | 4102117040 |
2 | ユゴー | 『レ・ミゼラブル』第5巻 | 新潮文庫 | 1967 | 4102117059 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 鹿島茂 | 『「レ・ミゼラブル」百六景 | 文春文庫 | 2012 | |
その他 (Others) | |||||
授業時に適宜指示します。 |
ゼミである以上、必ず全員に発表してもらう。その上で、学期末には発表をもとにレポートをまとめてもらうことになる。なお、受講生と相談して、できれば十九世紀フランスにかかわるオペラ、バレーなどの舞台芸術を観劇する機会を設けたいと考えている。