日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AS105/AS105AS105 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
世界遺産を通して考えるフランス文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this seminar, students research literature and information on French cultural heritage and consider the history and society behind them. Information from the internet will also be used where appropriate. The aim is to broaden the students' own interests, being aware not only of the buildings, but also of regional characteristics and issues of cultural diversity.
In this seminar, students will research literature and information on more than 50 cultural heritage sites in France, such as the castle of Versailles, Cathedral of Chartres and Mont-Saint-Michel. Based on a presentation, other student will discuss the history and society behind each of these places of interest.
1 | 導入 |
2 | フランスの世界遺産―概観 |
3 | 全体像の確認(以下学生と相談して内容を変更することもある) |
4 | フランスの世界遺産(1) |
5 | フランスの世界遺産(2) |
6 | フランスの世界遺産(3) |
7 | フランスの世界遺産(4) |
8 | フランスの世界遺産(5) |
9 | フランスの世界遺産(6) |
10 | フランスの世界遺産(7) |
11 | 受講者による報告(1) |
12 | 受講者による報告(2) |
13 | 受講者による報告(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前の準備は必ず必要です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
内容理解度(20%) リアクションペーパー(30%) 報告(20%) 提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
たくさんあるので初回授業時に指示します。 |
初回授業時に指示します。
フランスの文化遺産についての文献や情報を調べ、それらの背景にある歴史や社会について考察する。また、適宜インターネットの情報なども使用する。建造物だけでなく、地方の特質や、文化の多様性の問題についても意識しながら自分なりの関心を広げることを目指す。
In this seminar, students research literature and information on French cultural heritage and consider the history and society behind them. Information from the internet will also be used where appropriate. The aim is to broaden the students' own interests, being aware not only of the buildings, but also of regional characteristics and issues of cultural diversity.
受講者は、ヴェルサイユ宮殿、シャルトル大聖堂、モン=サン=ミッシェルをはじめ、フランスに50以上ある文化遺産についての文献や情報を分担して調べる。発表を出発点に、それぞれの名所の背景にある歴史や社会について考察する。建造物だけでなく、地方の特質や、文化の多様性の問題についても意識しながら自分なりの関心を広げることを目指す。
In this seminar, students will research literature and information on more than 50 cultural heritage sites in France, such as the castle of Versailles, Cathedral of Chartres and Mont-Saint-Michel. Based on a presentation, other student will discuss the history and society behind each of these places of interest.
1 | 導入 |
2 | フランスの世界遺産―概観 |
3 | 全体像の確認(以下学生と相談して内容を変更することもある) |
4 | フランスの世界遺産(1) |
5 | フランスの世界遺産(2) |
6 | フランスの世界遺産(3) |
7 | フランスの世界遺産(4) |
8 | フランスの世界遺産(5) |
9 | フランスの世界遺産(6) |
10 | フランスの世界遺産(7) |
11 | 受講者による報告(1) |
12 | 受講者による報告(2) |
13 | 受講者による報告(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前の準備は必ず必要です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
内容理解度(20%) リアクションペーパー(30%) 報告(20%) 提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
たくさんあるので初回授業時に指示します。 |
初回授業時に指示します。