日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ミソジニー文学を考える(中世) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The medieval French literature and the mysogyny
We will read some French misogynic textes of the Medieval Ages, like “Le Roman de la Rose”, “Quinze joies de Mariage” and “L’Art d’aimer”, and then examine the “Debate on the Roman de la Rose” of Christine de Pizan. In addition to introductory lectures, readings and homework, students will create group presentations as well. Students are free to choose related topics when they draw up their reports at the end of the semester.
1 | 中世フランス文学入門 |
2 | ジャン・ド・マン『薔薇物語』 |
3 | アンドレーアース・カペルラーヌス『宮廷風恋愛について』その他 |
4 | 中世美術上の女性の表象(聖母マリアとマグダラのマリア) |
5 | 『薔薇物語』論争とクリスチーヌ・ド・ピザン |
6 | 文献講読1 |
7 | 文献講読2 |
8 | 学生発表1 |
9 | 学生発表2 |
10 | 学生発表3 |
11 | 学生発表4 |
12 | 学生発表5 |
13 | 学生発表講評 |
14 | 全体まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生発表に向けて研究・調査を行うことが望ましい。また中世フランスの作品を読んだり歴史を学んでおくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 平常点(出席、授業中の姿勢など)(40%) 学生発表(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ギヨーム・ド・ロリス/ジャン・ド・マン | 『薔薇物語』上下 | ちくま文庫 | 2007 | 4480423451 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜指示する。 |
中世の諸作品を読み、当時のミソジニー(女性蔑視)および女性の側からの反論について考える
The medieval French literature and the mysogyny
中世フランスの『薔薇物語』、『結婚十五の歓び』、『恋愛技法』などの女性蔑視文学を概括するとともに、女性作家クリスチーヌ・ド・ピザンが戦った『薔薇物語』論争について検討する。「イブの娘」として罪深い者とされた中世の女性について宗教的・歴史的背景から考えてみよう。
導入の講義に続いて、作品の講読や検討、さらに学生発表を行う。期末レポートは関連する主題で各自が執筆する。一部フランス語の文章を使用。
We will read some French misogynic textes of the Medieval Ages, like “Le Roman de la Rose”, “Quinze joies de Mariage” and “L’Art d’aimer”, and then examine the “Debate on the Roman de la Rose” of Christine de Pizan. In addition to introductory lectures, readings and homework, students will create group presentations as well. Students are free to choose related topics when they draw up their reports at the end of the semester.
1 | 中世フランス文学入門 |
2 | ジャン・ド・マン『薔薇物語』 |
3 | アンドレーアース・カペルラーヌス『宮廷風恋愛について』その他 |
4 | 中世美術上の女性の表象(聖母マリアとマグダラのマリア) |
5 | 『薔薇物語』論争とクリスチーヌ・ド・ピザン |
6 | 文献講読1 |
7 | 文献講読2 |
8 | 学生発表1 |
9 | 学生発表2 |
10 | 学生発表3 |
11 | 学生発表4 |
12 | 学生発表5 |
13 | 学生発表講評 |
14 | 全体まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生発表に向けて研究・調査を行うことが望ましい。また中世フランスの作品を読んだり歴史を学んでおくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 平常点(出席、授業中の姿勢など)(40%) 学生発表(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ギヨーム・ド・ロリス/ジャン・ド・マン | 『薔薇物語』上下 | ちくま文庫 | 2007 | 4480423451 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜指示する。 |