日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AS110/AS110AS110 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
不倫は悪いこと? |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Many love stories are about adulterous love. Let's read such works and consider the background.
Many medieval love stories were about adulterous love, and there are many depictions of “unfulfilled love” in opera and ballet. Why does love outside of marriage attract so many people? After considering the relationship with social structure, especially the status system, we will decipher the psychology of the people involved in the literary works. We will also consider what lies behind the desire for love, using keywords such as desire, identity, and sexuality.
There will be a student presentation and a short final report.
1 | フランス文学概論 |
2 | 恋愛と不倫 |
3 | 中世の恋愛物語 |
4 | ルネサンスの恋愛論 |
5 | バレエと恋愛 |
6 | オペラと恋愛 |
7 | フェミニズム思想と不倫 |
8 | 学生発表1 |
9 | 学生発表2 |
10 | 学生発表3 |
11 | 学生発表4 |
12 | 学生発表5 |
13 | 学生発表講評 |
14 | 全体まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連文献を読んでおくこと、学生発表の準備をすること、フランス社会や歴史について調べることなど。
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に口頭またはCanvas LMS上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 平常点(出席、授業中の姿勢など)(40%) 学生発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アタリ | 『図説「愛」の歴史』 | 原書房 | 2009 | 4562045043 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜指示する。 |
基礎的なフランス語力
恋愛物語の多くは不倫の恋である。そうした作品を読み、背景を考えよう。
Many love stories are about adulterous love. Let's read such works and consider the background.
中世の恋愛物語の多くは不倫の恋であったし、オペラやバレエでも「叶わぬ恋」がたくさん描かれる。なぜ結婚の外の恋愛がこれほど人を惹きつけるのか。社会構造との関連、とくに身分制度について考えたうえで、文学作品における当事者たちの心理を読み解いていく。また欲望・アイデンティティ・セクシャリティなどのキーワードから、恋愛願望の背景にあるものを考えていこう。
学生発表と、短めの最終レポート提出がある。
Many medieval love stories were about adulterous love, and there are many depictions of “unfulfilled love” in opera and ballet. Why does love outside of marriage attract so many people? After considering the relationship with social structure, especially the status system, we will decipher the psychology of the people involved in the literary works. We will also consider what lies behind the desire for love, using keywords such as desire, identity, and sexuality.
There will be a student presentation and a short final report.
1 | フランス文学概論 |
2 | 恋愛と不倫 |
3 | 中世の恋愛物語 |
4 | ルネサンスの恋愛論 |
5 | バレエと恋愛 |
6 | オペラと恋愛 |
7 | フェミニズム思想と不倫 |
8 | 学生発表1 |
9 | 学生発表2 |
10 | 学生発表3 |
11 | 学生発表4 |
12 | 学生発表5 |
13 | 学生発表講評 |
14 | 全体まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連文献を読んでおくこと、学生発表の準備をすること、フランス社会や歴史について調べることなど。
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に口頭またはCanvas LMS上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 平常点(出席、授業中の姿勢など)(40%) 学生発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アタリ | 『図説「愛」の歴史』 | 原書房 | 2009 | 4562045043 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜指示する。 |
基礎的なフランス語力