日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AS225/AS225AS225 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
コミュニカシオン3 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL3412 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this lesson, we will aim to interact with French people and aim to:
To be able to read French sentences with correct pronunciation and rhythm.
Learn all the basic sentences introduced in class.
To develop the basic sentence introduced in the class so that you can express your thoughts in French.
Students will have a conversation in pairs. We will compare japanese and french cultures, and discuss about their common points and main differences. Students must also prepare for presentation.
1 | Présentations |
2 | Les Japonais |
3 | Les Japonais (2) |
4 | La cuisine japonaise : un raffinement extrême |
5 | La cuisine japonaise : un raffinement extrême (2) |
6 | Le cinéma japonais |
7 | Le cinéma japonais (2) |
8 | Le sumo |
9 | Le sumo (2) |
10 | Le japonais, une langue unique |
11 | Le japonais, une langue unique (2) |
12 | Tokyo, une ville fascinante |
13 | Tokyo, une ville fascinante (2) |
14 | Bilan et test |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生は授業で見た語彙を覚えなければなりません。
発表の準備もあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(40%) 筆記テスト(30%) 口頭テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ドラ・トーザン | 『ドラの見た日本』 | 朝日出版社 | 2018 | 9784255352909 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jean-Luc AZRA | Société française | Alma | 2013 | 9784904147009 |
2 | Sakurako Inoue | Découvrir le Japon | Hakusuisha | 2016 | 9784560061220 |
Merci de n'utiliser ni ordinateur ni tablette dans cette classe (dictionnaire autorisé).
この授業ではパソコンやタブレットの使用はご遠慮ください。
この授業ではフランス人との交流を想定し、以下のことをめざします。
フランス語の文を正確な発音で、リズムよく読めるようになること。
授業で紹介される基本文をすべて覚えること。
授業で紹介された基本文を発展させ、自分の考え・思いをフランス語で表現できるようになること。
In this lesson, we will aim to interact with French people and aim to:
To be able to read French sentences with correct pronunciation and rhythm.
Learn all the basic sentences introduced in class.
To develop the basic sentence introduced in the class so that you can express your thoughts in French.
二人で会話を強調して、日本とフランスの文化を比較して、共通点や差異について話すことになります。
発表の準備もあります。
Students will have a conversation in pairs. We will compare japanese and french cultures, and discuss about their common points and main differences. Students must also prepare for presentation.
1 | Présentations |
2 | Les Japonais |
3 | Les Japonais (2) |
4 | La cuisine japonaise : un raffinement extrême |
5 | La cuisine japonaise : un raffinement extrême (2) |
6 | Le cinéma japonais |
7 | Le cinéma japonais (2) |
8 | Le sumo |
9 | Le sumo (2) |
10 | Le japonais, une langue unique |
11 | Le japonais, une langue unique (2) |
12 | Tokyo, une ville fascinante |
13 | Tokyo, une ville fascinante (2) |
14 | Bilan et test |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生は授業で見た語彙を覚えなければなりません。
発表の準備もあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(40%) 筆記テスト(30%) 口頭テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ドラ・トーザン | 『ドラの見た日本』 | 朝日出版社 | 2018 | 9784255352909 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jean-Luc AZRA | Société française | Alma | 2013 | 9784904147009 |
2 | Sakurako Inoue | Découvrir le Japon | Hakusuisha | 2016 | 9784560061220 |
Merci de n'utiliser ni ordinateur ni tablette dans cette classe (dictionnaire autorisé).
この授業ではパソコンやタブレットの使用はご遠慮ください。