日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AS316/AS316AS316 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
仏現代社会 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL2800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will consider the modern problems of France through french rap music and films.
Modern French society suffers from suburban problems and inequality. However, minorities and those living in the margins of society are not silent. They are searching for their own way of expression, and one of the concrete representations is rap music. In this class, I will mainly deal with rap (and cinema) and explain what they are claiming in chronological order.
1 | フランスの「郊外と移民」をめぐる諸問題・総論 |
2 | 30年が過ぎて~オールドスクールの様々なグループとヒット曲 |
3 | 第二世代の登場~アフリカへの回帰と日本への視線 |
4 | サルコジの時代~ケリー・ジェイムスとディアムス |
5 | 悪役とプロテスト~オレルサンとHK |
6 | 移民たち~ギムスとガレル・ファイユ、ビッグフロ・エ・オリ |
7 | フランスのらっぷにおける黒人表象~カゼー、ユースーファ |
8 | フランス産テクノの歴史 |
9 | フランスの郊外(バンリュー)映画~『憎しみ』から |
10 | フランスの郊外(バンリュー)映画~教育篇『パリ20区 僕たちのクラス』 |
11 | バンリュー映画は、リアルを映し出しているのか~『最強のふたり』をめぐって |
12 | バンリューの女性たち~『ガールフッド』と『ディヴァイン』 |
13 | 郊外映画のリアル~ラジ・リ監督の二作品から |
14 | まとめと展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
できるだけ、授業後に音楽を聴き、映画を観ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(65%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
フランスの現代社会が抱える諸問題を、可能な限り音楽と映画を通じて理解していくこと
We will consider the modern problems of France through french rap music and films.
フランスの現代社会は、郊外問題や格差に苦しんでいます。ただし、マイノリティや社会の余白に生きる人々は黙っているわけではありません。彼らは自分たちなりの表現を模索していて、その具体的な表象の一つが、ラップ・ミュージック。この授業では、主としてラップを扱いながら、彼らがどのような主張をしているのか、時系列に即して説明します。後半では、郊外映画(バンリュー・シネマ)を扱います。
Modern French society suffers from suburban problems and inequality. However, minorities and those living in the margins of society are not silent. They are searching for their own way of expression, and one of the concrete representations is rap music. In this class, I will mainly deal with rap (and cinema) and explain what they are claiming in chronological order.
1 | フランスの「郊外と移民」をめぐる諸問題・総論 |
2 | 30年が過ぎて~オールドスクールの様々なグループとヒット曲 |
3 | 第二世代の登場~アフリカへの回帰と日本への視線 |
4 | サルコジの時代~ケリー・ジェイムスとディアムス |
5 | 悪役とプロテスト~オレルサンとHK |
6 | 移民たち~ギムスとガレル・ファイユ、ビッグフロ・エ・オリ |
7 | フランスのらっぷにおける黒人表象~カゼー、ユースーファ |
8 | フランス産テクノの歴史 |
9 | フランスの郊外(バンリュー)映画~『憎しみ』から |
10 | フランスの郊外(バンリュー)映画~教育篇『パリ20区 僕たちのクラス』 |
11 | バンリュー映画は、リアルを映し出しているのか~『最強のふたり』をめぐって |
12 | バンリューの女性たち~『ガールフッド』と『ディヴァイン』 |
13 | 郊外映画のリアル~ラジ・リ監督の二作品から |
14 | まとめと展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
できるだけ、授業後に音楽を聴き、映画を観ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(65%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None