日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT011/AT011AT011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「文学研究」をしてみよう |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL1310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is to understand the meaning of studying Japanese literature at university, to acquire the basic knowledge and methods for this purpose, and at the same time to acquire the skills to participate in seminar-style classes at university.
First, the basic concepts and methods for studying Japanese literature will be explained in a lecture format, as well as the skills required to participate in an exercise-style class. Its main contents include
1 How to search and collect research materials
2 How to structure the content of your presentation
3 How to prepare presentation materials
4 How to give an oral presentation and how to participate in discussion
5 How to prepare reports
Next, participants will share the works included in the textbooks, and group presentations and discussions will be held in the form of exercises, with the goal of acquiring a basic perspective for understanding the characteristics of Meiji Period literature and modern and contemporary Japanese literature.
1 | イントロダクション:文学研究とは何か |
2 | 担当作品の分担(参加者が使用テキストに収められた作品についてのプレゼンテーションを行い、参加者の意見に基づいて演習で扱う作品を決め、各作品を担当するグループを作る) |
3 | 講義:研究資料・文献の検索・収集方法 |
4 | 講義:発表内容の構成の仕方 |
5 | 講義:発表資料の作成の仕方、口頭発表のやり方・ディスカッションへの参加態度 |
6 | 参加者による報告と討議1 |
7 | 参加者による報告と討議2 |
8 | 参加者による報告と討議3 |
9 | 参加者による報告と討議4 |
10 | 講義:レポートの作成方法 中間総括 |
11 | 参加者による報告と討議5 |
12 | 参加者による報告と討議6 |
13 | 参加者による報告と討議7 |
14 | 参加者による報告と討議8 全体総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表予定者は、担当する作品についての研究資料・文献の検索・収集、発表内容の構成、発表資料の作成等をグループで相談しつつ進める。討議に参加する役割の参加者は、予め当該作品についての読解・研究を行い、討議の準備をする。すべての参加者には、授業回ごとの小レポートの提出を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容の評価(20%) 討議への参加態度の評価(20%) 小レポートの提出状況・内容評価(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 紅野敏郎ほか(編) | 日本近代短篇小説選 明治篇2 | 岩波書店 | 2013 | 9784003119129 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Master of Writing(レポートの作成) Master of Presentation(プレゼンテーションの準備) |
大学で日本文学を研究する意味を理解し、そのための基礎的な知識・方法を身につけると同時に、大学で演習形式の授業に参加するスキルを獲得することを目標とする。
The goal is to understand the meaning of studying Japanese literature at university, to acquire the basic knowledge and methods for this purpose, and at the same time to acquire the skills to participate in seminar-style classes at university.
まず、日本文学を研究するための基本的な考え方や方法について、そして演習形式の授業に参加するためのスキルについて、講義形式で説明する。その主な内容は以下の通り。
1 研究資料・文献の検索・収集方法
2 発表内容の構成の仕方
3 発表資料の作成の仕方
4 口頭発表のやり方・ディスカッションへの参加態度
5 レポートの作成方法
次に、使用テキストに収められた作品を受講者で分担し、明治期の文学や日本の近現代文学の特質を理解するための基本的な視角を獲得することを目標に、演習形式でグループ発表・討議を行う。
First, the basic concepts and methods for studying Japanese literature will be explained in a lecture format, as well as the skills required to participate in an exercise-style class. Its main contents include
1 How to search and collect research materials
2 How to structure the content of your presentation
3 How to prepare presentation materials
4 How to give an oral presentation and how to participate in discussion
5 How to prepare reports
Next, participants will share the works included in the textbooks, and group presentations and discussions will be held in the form of exercises, with the goal of acquiring a basic perspective for understanding the characteristics of Meiji Period literature and modern and contemporary Japanese literature.
1 | イントロダクション:文学研究とは何か |
2 | 担当作品の分担(参加者が使用テキストに収められた作品についてのプレゼンテーションを行い、参加者の意見に基づいて演習で扱う作品を決め、各作品を担当するグループを作る) |
3 | 講義:研究資料・文献の検索・収集方法 |
4 | 講義:発表内容の構成の仕方 |
5 | 講義:発表資料の作成の仕方、口頭発表のやり方・ディスカッションへの参加態度 |
6 | 参加者による報告と討議1 |
7 | 参加者による報告と討議2 |
8 | 参加者による報告と討議3 |
9 | 参加者による報告と討議4 |
10 | 講義:レポートの作成方法 中間総括 |
11 | 参加者による報告と討議5 |
12 | 参加者による報告と討議6 |
13 | 参加者による報告と討議7 |
14 | 参加者による報告と討議8 全体総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表予定者は、担当する作品についての研究資料・文献の検索・収集、発表内容の構成、発表資料の作成等をグループで相談しつつ進める。討議に参加する役割の参加者は、予め当該作品についての読解・研究を行い、討議の準備をする。すべての参加者には、授業回ごとの小レポートの提出を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容の評価(20%) 討議への参加態度の評価(20%) 小レポートの提出状況・内容評価(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 紅野敏郎ほか(編) | 日本近代短篇小説選 明治篇2 | 岩波書店 | 2013 | 9784003119129 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Master of Writing(レポートの作成) Master of Presentation(プレゼンテーションの準備) |