日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT012/AT012AT012 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL1310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is to acquire the necessary ideas as a basis for researching modern and contemporary Japanese literature and for considering literary works as objects of study and consideration.
Learn how to find materials from previous studies and the time when the work was published, and how to read such literary materials.
This course also aims to develop the ability to write logically and to give oral presentations.
In this class, students will learn basic research and survey methods for reading novels. Using these methods, students will analyze novels and present the results of their analysis.
Specifically, students will learn the following research methods:
(1) Collecting variant editions (of a book)
(2) Comparison of variant editions (of a book)
(3) Survey of contemporary reviews
(4) Survey of previous studies
In this class, we will analyze the following novels:
Naoya Shiga’s “Abashiri Made [To Abashiri]”
Masuji Ibuse’s “Sanshouo [Salamander and Other Stories]”
Haruki Murakami’s “Kangarū Biyori [A Perfect Day for Kangaroos]”
1 | ガイダンス グループ決め 基本的な研究方法・調査方法① 諸本の蒐集・諸異本の校合 |
2 | 基本的な研究方法・調査方法② 同時代評・先行研究の調査 |
3 | 志賀直哉「網走まで」① 初出誌『白樺』と『志賀直哉全集』との校合 |
4 | 志賀直哉「網走まで」② 同時代評・先行研究の調査 |
5 | 志賀直哉「網走まで」③ ①②をふまえた作品分析(1) |
6 | 志賀直哉「網走まで」④ ①②をふまえた作品分析(2) |
7 | 井伏鱒二「山椒魚」① 初出誌『文芸都市』と『井伏鱒二自選全集』との校合 |
8 | 井伏鱒二「山椒魚」② 同時代評・先行研究の調査 |
9 | 井伏鱒二「山椒魚」③ ①②をふまえた作品分析(1) |
10 | 井伏鱒二「山椒魚」④ ①②をふまえた作品分析(2) |
11 | 村上春樹「カンガルー日和」① 講談社文庫(1986)と『はじめての文学 村上春樹』との校合 |
12 | 村上春樹「カンガルー日和」② 同時代評・先行研究の調査 |
13 | 村上春樹「カンガルー日和」③ ①②をふまえた作品分析(1) |
14 | 村上春樹「カンガルー日和」④ ①②をふまえた作品分析(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:作品の下読み・発表準備
復習:発表の際に疑問に思ったことや新たに発見した問題について追跡調査・分析を行い、学期末レポートに活かす。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表と質疑応答の内容(30%) 出席状況・授業への積極的な参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
出席は毎回とります。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
特になし
日本近現代文学を研究するための基礎となる考え方や方法を身につける。
研究するために必要な文献を調査する方法や、文献の読み方を身につける。
論理的な文章を書く力や、口頭発表をする力を養うことも目的とする。
The purpose of this class is to acquire the necessary ideas as a basis for researching modern and contemporary Japanese literature and for considering literary works as objects of study and consideration.
Learn how to find materials from previous studies and the time when the work was published, and how to read such literary materials.
This course also aims to develop the ability to write logically and to give oral presentations.
この演習では、文学作品を読むための基本的な研究方法・調査方法を学ぶ。またそれらの方法を用いて分析的な読みを実践し、発表する。
具体的には、諸本の蒐集・諸異本の校合、同時代評・先行研究の調査などの基本的な研究方法・調査方法を、実践を通じて学ぶ。
扱う作品、及び校合を行う諸本は以下の通り。
志賀直哉「網走まで」 (1)初出誌:『白樺』創刊号 1910(明治43)年4月号
(2)『志賀直哉全集 第一巻』岩波書店、1998年12月
井伏鱒二「山椒魚」 (1)初出誌:『文芸都市』2(5) 1929(昭和4)年5月号
(2)『井伏鱒二自選全集 第一巻』新潮社、1985年10月
村上春樹「カンガルー日和」(1)『カンガルー日和』講談社 1986(昭和61)年10月
(2)『はじめての文学 村上春樹』文藝春秋、2006年12月
In this class, students will learn basic research and survey methods for reading novels. Using these methods, students will analyze novels and present the results of their analysis.
Specifically, students will learn the following research methods:
(1) Collecting variant editions (of a book)
(2) Comparison of variant editions (of a book)
(3) Survey of contemporary reviews
(4) Survey of previous studies
In this class, we will analyze the following novels:
Naoya Shiga’s “Abashiri Made [To Abashiri]”
Masuji Ibuse’s “Sanshouo [Salamander and Other Stories]”
Haruki Murakami’s “Kangarū Biyori [A Perfect Day for Kangaroos]”
1 | ガイダンス グループ決め 基本的な研究方法・調査方法① 諸本の蒐集・諸異本の校合 |
2 | 基本的な研究方法・調査方法② 同時代評・先行研究の調査 |
3 | 志賀直哉「網走まで」① 初出誌『白樺』と『志賀直哉全集』との校合 |
4 | 志賀直哉「網走まで」② 同時代評・先行研究の調査 |
5 | 志賀直哉「網走まで」③ ①②をふまえた作品分析(1) |
6 | 志賀直哉「網走まで」④ ①②をふまえた作品分析(2) |
7 | 井伏鱒二「山椒魚」① 初出誌『文芸都市』と『井伏鱒二自選全集』との校合 |
8 | 井伏鱒二「山椒魚」② 同時代評・先行研究の調査 |
9 | 井伏鱒二「山椒魚」③ ①②をふまえた作品分析(1) |
10 | 井伏鱒二「山椒魚」④ ①②をふまえた作品分析(2) |
11 | 村上春樹「カンガルー日和」① 講談社文庫(1986)と『はじめての文学 村上春樹』との校合 |
12 | 村上春樹「カンガルー日和」② 同時代評・先行研究の調査 |
13 | 村上春樹「カンガルー日和」③ ①②をふまえた作品分析(1) |
14 | 村上春樹「カンガルー日和」④ ①②をふまえた作品分析(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:作品の下読み・発表準備
復習:発表の際に疑問に思ったことや新たに発見した問題について追跡調査・分析を行い、学期末レポートに活かす。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表と質疑応答の内容(30%) 出席状況・授業への積極的な参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
出席は毎回とります。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
特になし