日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT023/AT023AT023 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL1310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is to acquire the necessary ideas as a basis for researching modern and contemporary Japanese literature and for considering literary works as objects of study and consideration.
Learn how to find materials from previous studies and the time when the work was published, and how to read such literary materials.
This course also aims to develop the ability to write logically and to give oral presentations.
In the first through fourth sessions, we will use a lecture format to explain how to read literary works as objects of research (rather than book reports).
Specifically, how to analyze literary texts, how to research articles and other literature, how to prepare presentation materials, and how to make oral presentations.
In the fifth and subsequent sessions, students will make presentations and engage in general discussions.
1 | オリエンテーション |
2 | 論文の調べ方、読み方 |
3 | 発表資料の構成方法 |
4 | 口頭発表とレポート作成の方法 |
5 | 発表と討議1 |
6 | 発表と討議2 |
7 | 発表と討議3 |
8 | 発表と討議4 |
9 | 発表と討議5 |
10 | 発表と討議6 |
11 | 発表と討議7 |
12 | 発表と討議8 |
13 | 発表と討議9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表資料作成に充てる時間がこれに該当する。取り上げる作品に関する論文や同時代評、内容に関連する事項や、作家の伝記的事実の調査は、時間をかけるほどよい。調査を経たうえで、発表者自身がどういった問題提起や考察をするかについても、授業時間外での各自の取り組みが重要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表と質疑応答の内容(30%) 授業への積極的な参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小平麻衣子 | 『小説は、わかってくればおもしろい』 | 慶應義塾大学出版会 | 2019 | 9784766425918 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
特になし
日本近現代文学を研究するための基礎となる考え方や方法を身につける。
研究するために必要な文献を調査する方法や、文献の読み方を身につける。
論理的な文章を書く力や、口頭発表をする力を養うことも目的とする。
The purpose of this class is to acquire the necessary ideas as a basis for researching modern and contemporary Japanese literature and for considering literary works as objects of study and consideration.
Learn how to find materials from previous studies and the time when the work was published, and how to read such literary materials.
This course also aims to develop the ability to write logically and to give oral presentations.
第1回から第4回までは、文学作品を(読書感想文ではなく)研究の対象として読むための方法について、講義形式で説明する。
具体的には、文学テクストの分析方法、論文等文献の調査方法、発表資料の作成方法、口頭発表の方法である。
第5回以降は、履修者による発表と全体での討議を行う。
In the first through fourth sessions, we will use a lecture format to explain how to read literary works as objects of research (rather than book reports).
Specifically, how to analyze literary texts, how to research articles and other literature, how to prepare presentation materials, and how to make oral presentations.
In the fifth and subsequent sessions, students will make presentations and engage in general discussions.
1 | オリエンテーション |
2 | 論文の調べ方、読み方 |
3 | 発表資料の構成方法 |
4 | 口頭発表とレポート作成の方法 |
5 | 発表と討議1 |
6 | 発表と討議2 |
7 | 発表と討議3 |
8 | 発表と討議4 |
9 | 発表と討議5 |
10 | 発表と討議6 |
11 | 発表と討議7 |
12 | 発表と討議8 |
13 | 発表と討議9 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表資料作成に充てる時間がこれに該当する。取り上げる作品に関する論文や同時代評、内容に関連する事項や、作家の伝記的事実の調査は、時間をかけるほどよい。調査を経たうえで、発表者自身がどういった問題提起や考察をするかについても、授業時間外での各自の取り組みが重要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表と質疑応答の内容(30%) 授業への積極的な参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 小平麻衣子 | 『小説は、わかってくればおもしろい』 | 慶應義塾大学出版会 | 2019 | 9784766425918 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |
特になし