日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT024/AT024AT024 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近世擬古文を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL1310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through close readings of early modern pseudo-classical works, students will learn methods for approaching Japanese classical literal materials and conducting basic surveys of literature, and will understand the significance of classical grammar and the characteristics of early modern pseudo-classical works.
Taking Tamagatsuma by Motoori Norinaga as its subject, this class will use dictionaries and prior research to learn methods for carefully reading and interpreting Japanese classical literary materials. In particular, the class will study the rudiments of traditional Japanese literature and language research from reading of its content, paying attention to differences from the classical grammar and vocabulary that students learned up through high school. After communicating basic matters in lecture format, the class will assign reading sections to participants, conduct presentations in the exercise format, and deepen students' understanding through discussions of the whole.
1 | 資料紹介および課題の確認 |
2 | 発表見本 |
3 | 調査方法の検討 |
4 | 担当者による発表と討議(1) |
5 | 担当者による発表と討議(2) |
6 | 担当者による発表と討議(3) |
7 | 担当者による発表と討議(4) |
8 | 担当者による発表と討議(5) |
9 | 担当者による発表と討議(6) |
10 | 担当者による発表と討議(7) |
11 | 担当者による発表と討議(8) |
12 | 担当者による発表と討議(9) |
13 | 担当者による発表と討議(10) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の発表する箇所以外についても、発表者同様に調査して討議に臨むこと。各回の討議で見つかった課題についても、各自で解決のための方策を探って次回に臨むこと。また、「何をどのように調べたら、何がどこまで分かり、何についてはなぜ分からなかったのか」ということを明確にして臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) 討議への参加状況(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。また、適宜次の書物を参照することになる。必要に応じてダウンロードしたり印刷したりすること。ただし、初回に全て印刷してくるといったことは必要ない。 https://www.wul.waseda.ac.jp/kotenseki/html/i05/i05_00034/index.html |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 芳賀登 | 『本居宣長 読みなおす日本史』 | 吉川弘文館 | 2017 | 9784642067232 |
発表資料は膨大な量になりうるので、可能な限り電子媒体での閲覧が望ましい。また、その場でネット上の資料やコメントを閲覧し合うこともある。そのため、画面の小さいスマートフォン等ではなく、PCやある程度の画面の大きさのタブレット端末を利用しながら受講できると良い。紙媒体での資料配布も、状況を見ながら適切に行っていく。
近世擬古文の精読を通じて、古典籍の扱い及び基礎的な文献調査の方法を体得するとともに、古典文法の意義や近世擬古文の特色を理解する。
Through close readings of early modern pseudo-classical works, students will learn methods for approaching Japanese classical literal materials and conducting basic surveys of literature, and will understand the significance of classical grammar and the characteristics of early modern pseudo-classical works.
本居宣長『玉勝間』を題材として、各種辞書や先行研究を用いて古典籍を丁寧に読解するための方法を身に付けていく。特に、高等学校までに学ぶ古典文法や語彙との差異に注目しつつ、伝統的な国語国文学研究の初歩をその内容から読みとっていく。授業では、基本事項を講義形式で伝えたのちに、章段ごとに分担者を決めて演習形式で発表を行い、全体での議論を通じて理解を深めることになる。
Taking Tamagatsuma by Motoori Norinaga as its subject, this class will use dictionaries and prior research to learn methods for carefully reading and interpreting Japanese classical literary materials. In particular, the class will study the rudiments of traditional Japanese literature and language research from reading of its content, paying attention to differences from the classical grammar and vocabulary that students learned up through high school. After communicating basic matters in lecture format, the class will assign reading sections to participants, conduct presentations in the exercise format, and deepen students' understanding through discussions of the whole.
1 | 資料紹介および課題の確認 |
2 | 発表見本 |
3 | 調査方法の検討 |
4 | 担当者による発表と討議(1) |
5 | 担当者による発表と討議(2) |
6 | 担当者による発表と討議(3) |
7 | 担当者による発表と討議(4) |
8 | 担当者による発表と討議(5) |
9 | 担当者による発表と討議(6) |
10 | 担当者による発表と討議(7) |
11 | 担当者による発表と討議(8) |
12 | 担当者による発表と討議(9) |
13 | 担当者による発表と討議(10) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の発表する箇所以外についても、発表者同様に調査して討議に臨むこと。各回の討議で見つかった課題についても、各自で解決のための方策を探って次回に臨むこと。また、「何をどのように調べたら、何がどこまで分かり、何についてはなぜ分からなかったのか」ということを明確にして臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) 討議への参加状況(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。また、適宜次の書物を参照することになる。必要に応じてダウンロードしたり印刷したりすること。ただし、初回に全て印刷してくるといったことは必要ない。 https://www.wul.waseda.ac.jp/kotenseki/html/i05/i05_00034/index.html |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 芳賀登 | 『本居宣長 読みなおす日本史』 | 吉川弘文館 | 2017 | 9784642067232 |
発表資料は膨大な量になりうるので、可能な限り電子媒体での閲覧が望ましい。また、その場でネット上の資料やコメントを閲覧し合うこともある。そのため、画面の小さいスマートフォン等ではなく、PCやある程度の画面の大きさのタブレット端末を利用しながら受講できると良い。紙媒体での資料配布も、状況を見ながら適切に行っていく。