日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT101/AT101AT101 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『万葉集』巻10―季節歌をよむ― |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・In this course, students will consider the way people lived in ancient times through Man'yoshu, and will also review our present-day lives from the words of the Manyoshu.
・The course will also provide students with the basics of the study of ancient literature, such as the textual variants, the reading of kanji, and word annotations.
Volume 10 of the Man'yoshu, is a collection of poems by an unknown author, classified into the four seasons(spring, summer, autumn, and winter) . The fact that the author is unknown means that the main focus is on the expression and language of the poem itself, without regard to the author's background or origins. Another feature of this collection is that it contains many Tanabata(Festival of the Weaver) poems based on the myth of Tanabata from the Hitomaro anthology and other ancient anthologies, as well as from the Chinese classics.
In this seminar, we will peruse the 10th volume of the Man'yoshu to understand the characteristics of seasonal poems, the view of nature and love at that time, and other aspects of ancient times through the words of these poems.
1 | ガイダンス①(授業の進め方について・発表順について) |
2 | ガイダンス②(万葉集について・参考文献について)※図書館で行う予定 |
3 | 学生による発表・討論① |
4 | 学生による発表・討論② |
5 | 学生による発表・討論③ |
6 | 学生による発表・討論④ |
7 | 学生による発表・討論⑤ |
8 | 学生による発表・討論⑥ |
9 | 学生による発表・討論⑦ |
10 | 学生による発表・討論⑧ |
11 | 学生による発表・討論⑨ |
12 | 学生による発表・討論⑩ |
13 | 学生による発表・討論⑪ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】当該週・発表歌の精読・研究史の整理
【復習】演習中の議論に関する補足調査
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容・レジュメについて(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的参加・受講態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(一)』 | 講談社 | 1978 | 4061313827 |
2 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(二)』 | 講談社 | 1980 | 4061313835 |
3 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(三)』 | 講談社 | 1981 | 4061313843 |
4 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(四)』 | 講談社 | 1983 | 4061313851 |
5 | 中西進 | 『万葉集事典』 | 講談社 | 1985 | 9784061836518 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、授業中に適宜指示する |
・『万葉集』の歌ことばから、古代の人々の在り方を考える。さらにそこから現代に生きる私達の姿を見直す。
・本文校異・訓釈・語釈など、上代文学研究の基礎を習得する。
・In this course, students will consider the way people lived in ancient times through Man'yoshu, and will also review our present-day lives from the words of the Manyoshu.
・The course will also provide students with the basics of the study of ancient literature, such as the textual variants, the reading of kanji, and word annotations.
『万葉集』巻10は、春夏秋冬の四季に分類され、さらに雑歌と相聞の部立から成る、作者未詳の歌を収める巻である。作者未詳ということは、逆にいえば作者の背景・出自などにとらわれず、歌の表現・ことば自体を詠みとくことが主眼になるとも言える。また人麻呂歌集・古歌集からの歌や、漢籍における七夕神話に基づく七夕歌を多く収載するのも特徴の一つである。
本演習では巻10をひもとくことで、『万葉集』における季節歌の特徴、当時の自然観、恋愛観など、古代の諸相を、歌のことばからよみ解いていく。
Volume 10 of the Man'yoshu, is a collection of poems by an unknown author, classified into the four seasons(spring, summer, autumn, and winter) . The fact that the author is unknown means that the main focus is on the expression and language of the poem itself, without regard to the author's background or origins. Another feature of this collection is that it contains many Tanabata(Festival of the Weaver) poems based on the myth of Tanabata from the Hitomaro anthology and other ancient anthologies, as well as from the Chinese classics.
In this seminar, we will peruse the 10th volume of the Man'yoshu to understand the characteristics of seasonal poems, the view of nature and love at that time, and other aspects of ancient times through the words of these poems.
1 | ガイダンス①(授業の進め方について・発表順について) |
2 | ガイダンス②(万葉集について・参考文献について)※図書館で行う予定 |
3 | 学生による発表・討論① |
4 | 学生による発表・討論② |
5 | 学生による発表・討論③ |
6 | 学生による発表・討論④ |
7 | 学生による発表・討論⑤ |
8 | 学生による発表・討論⑥ |
9 | 学生による発表・討論⑦ |
10 | 学生による発表・討論⑧ |
11 | 学生による発表・討論⑨ |
12 | 学生による発表・討論⑩ |
13 | 学生による発表・討論⑪ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】当該週・発表歌の精読・研究史の整理
【復習】演習中の議論に関する補足調査
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容・レジュメについて(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的参加・受講態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(一)』 | 講談社 | 1978 | 4061313827 |
2 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(二)』 | 講談社 | 1980 | 4061313835 |
3 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(三)』 | 講談社 | 1981 | 4061313843 |
4 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(四)』 | 講談社 | 1983 | 4061313851 |
5 | 中西進 | 『万葉集事典』 | 講談社 | 1985 | 9784061836518 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、授業中に適宜指示する |