日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT102/AT102AT102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『万葉集』巻11・12―問答歌をよむ― |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・In this course, students will consider the way people lived in ancient times through Man'yoshu, and will also review our present-day lives from the words of the Manyoshu.
・The course will also provide students with the basics of the study of ancient literature, such as the textual variants, the reading of kanji, and word annotations.
Man'yoshu, Volumes 11 and 12, are a group of poems by an unknown author, which are listed in the catalog as "Kokin Sōmon Orai Uta. Of these, 29 poems are classified as "kokin sōmon orai" in Vol. 11 and 36 in Vol. 12. In principle, two poems are paired together as two poems that were composed by two people in a chorus style. They are how the poet responds to the expression of the "question" poems. The catch-ball of words in the poem is very varied, sometimes with a change of pitch and sometimes with a direct pitch.
In this exercise, we will peruse these "question-and-answer(Somonka)" poems to decipher the ancient aspects of Man'yoshu such as the characteristics of "Somonka," the view of love, and customs of the time, from the words of the poems.
1 | ガイダンス①(授業の進め方について・発表順について) |
2 | ガイダンス②(万葉集について) |
3 | 学生による発表・討論① |
4 | 学生による発表・討論② |
5 | 学生による発表・討論③ |
6 | 学生による発表・討論④ |
7 | 学生による発表・討論⑤ |
8 | 学生による発表・討論⑥ |
9 | 学生による発表・討論⑦ |
10 | 学生による発表・討論⑧ |
11 | 学生による発表・討論⑨ |
12 | 学生による発表・討論⑩ |
13 | 学生による発表・討論⑪ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】当該週・発表歌の精読・研究史の整理
【復習】演習中の議論に関する補足調査
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容・レジュメについて(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的参加・受講態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(一)』 | 講談社 | 1978 | 4061313827 |
2 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(二)』 | 講談社 | 1980 | 4061313835 |
3 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(三)』 | 講談社 | 1981 | 4061313843 |
4 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(四)』 | 講談社 | 1983 | 4061313851 |
5 | 中西進 | 『万葉集事典』 | 講談社 | 1985 | 9784061836518 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、授業中に適宜指示する |
・『万葉集』の歌ことばから、古代の人々の在り方を考える。さらにそこから現代に生きる私達の姿を見直す。
・本文校異・訓釈・語釈など、上代文学研究の基礎を習得する。
・In this course, students will consider the way people lived in ancient times through Man'yoshu, and will also review our present-day lives from the words of the Manyoshu.
・The course will also provide students with the basics of the study of ancient literature, such as the textual variants, the reading of kanji, and word annotations.
『万葉集』巻11・12は「古今相聞往来歌類」と目録にある、作者未詳の相聞歌―いわゆる恋の歌―群である。この中で「問答」と分類される歌は、巻11に29首、巻12に36首。唱和形式で二人が詠み交わした歌として、原則2首で対をなす。「問」歌の表現をふまえ、「答」歌はどのように返すか。歌によることばのキャッチボールは、ある時は変化球、時には直球と、実に多彩である。
本演習ではこれら問答歌を繙くことで、『万葉集』における相聞歌の特徴、当時の恋愛観、習俗など、古代の諸相を、歌のことばからよみ解いていく。春学期からの継続だが、秋学期からの受講も歓迎する。
Man'yoshu, Volumes 11 and 12, are a group of poems by an unknown author, which are listed in the catalog as "Kokin Sōmon Orai Uta. Of these, 29 poems are classified as "kokin sōmon orai" in Vol. 11 and 36 in Vol. 12. In principle, two poems are paired together as two poems that were composed by two people in a chorus style. They are how the poet responds to the expression of the "question" poems. The catch-ball of words in the poem is very varied, sometimes with a change of pitch and sometimes with a direct pitch.
In this exercise, we will peruse these "question-and-answer(Somonka)" poems to decipher the ancient aspects of Man'yoshu such as the characteristics of "Somonka," the view of love, and customs of the time, from the words of the poems.
1 | ガイダンス①(授業の進め方について・発表順について) |
2 | ガイダンス②(万葉集について) |
3 | 学生による発表・討論① |
4 | 学生による発表・討論② |
5 | 学生による発表・討論③ |
6 | 学生による発表・討論④ |
7 | 学生による発表・討論⑤ |
8 | 学生による発表・討論⑥ |
9 | 学生による発表・討論⑦ |
10 | 学生による発表・討論⑧ |
11 | 学生による発表・討論⑨ |
12 | 学生による発表・討論⑩ |
13 | 学生による発表・討論⑪ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】当該週・発表歌の精読・研究史の整理
【復習】演習中の議論に関する補足調査
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容・レジュメについて(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的参加・受講態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(一)』 | 講談社 | 1978 | 4061313827 |
2 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(二)』 | 講談社 | 1980 | 4061313835 |
3 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(三)』 | 講談社 | 1981 | 4061313843 |
4 | 中西進 | 『万葉集 全訳注原文付(四)』 | 講談社 | 1983 | 4061313851 |
5 | 中西進 | 『万葉集事典』 | 講談社 | 1985 | 9784061836518 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、授業中に適宜指示する |