日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT106/AT106AT106 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
お伽草子の世界 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course will take up representative chapters of Otogi zoshi, a work that has been read since the Middle Ages. Students will carefully read and interpret the narrative world of the work while treasuring each expression, and will gain understanding of the characteristics of the work.
The course will first provide an outline of Otogi zoshi and explain how the seminar will proceed. Following this, seminar leaders will be determined, and presentations and question and answer sessions will take place. Using annotations and prior research as references, seminar leaders will analyze, investigate, and make presentations on characteristics of expression, the structure of the story, the differences among books, the relation between the body of text and book illustrations, the environment that gave birth to the tale, and influences on later generations, from the respective viewpoints of each. Through careful reading by all participants, the course aims to unearth the many attractions of the story.
1 | 共通課題の確認,発表方法等の指示 |
2 | お伽草子概説。関係資料の説明等。 |
3 | 担当者による発表と討論1 |
4 | 担当者による発表と討論2 |
5 | 担当者による発表と討論3 |
6 | 担当者による発表と討論4 |
7 | 担当者による発表と討論5 |
8 | 担当者による発表と討論6 |
9 | 担当者による発表と討論7 |
10 | 担当者による発表と討論8 |
11 | 担当者による発表と討論9 |
12 | 担当者による発表と討論10 |
13 | 担当者による発表と討論11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回で扱う話を事前に下読みし,疑問点などを整理してくること.
発表・レポート作成のための準備は時間がかかるので,できるだけ早く始めること.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表の内容(40%) 質疑応答と各回のコメント(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 市古貞次校注 | 『御伽草子』上・下(岩波文庫) | 岩波書店 | 1985 1986 | 4003012615 4003012623 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 徳田和夫編 | 『お伽草子事典』 | 東京堂出版 | 2002 | 4490106092 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業の中で随時紹介する. |
発表は個人発表の形で行う.受講生は,発表を踏まえた質疑応答に積極的に加わること.
中世から近世にかけて広く読み継がれたお伽草子を取りあげ,一つ一つの表現を玩味しながら物語世界をていねいに読み解き,その魅力を理解する.
The course will take up representative chapters of Otogi zoshi, a work that has been read since the Middle Ages. Students will carefully read and interpret the narrative world of the work while treasuring each expression, and will gain understanding of the characteristics of the work.
はじめにお伽草子について概説し,演習の進め方について説明する.その後,担当者を決め,発表と質疑応答を重ねていく.担当者は,注釈書や先行研究を参照し,それを踏まえながら,表現の特質,物語の構造,諸本の違い,挿絵と本文の関係,物語を生み出しはぐくんだ環境,後世への影響などについて,それぞれの観点から分析と調査を進めて発表する.参加者全員でていねいに読解していくことによって,物語のさまざまな魅力を掘り起こしていくつもりである.なお,演習E5とは扱う作品・発表の方法・討論の内容などの点で異なるものとなる.
The course will first provide an outline of Otogi zoshi and explain how the seminar will proceed. Following this, seminar leaders will be determined, and presentations and question and answer sessions will take place. Using annotations and prior research as references, seminar leaders will analyze, investigate, and make presentations on characteristics of expression, the structure of the story, the differences among books, the relation between the body of text and book illustrations, the environment that gave birth to the tale, and influences on later generations, from the respective viewpoints of each. Through careful reading by all participants, the course aims to unearth the many attractions of the story.
1 | 共通課題の確認,発表方法等の指示 |
2 | お伽草子概説。関係資料の説明等。 |
3 | 担当者による発表と討論1 |
4 | 担当者による発表と討論2 |
5 | 担当者による発表と討論3 |
6 | 担当者による発表と討論4 |
7 | 担当者による発表と討論5 |
8 | 担当者による発表と討論6 |
9 | 担当者による発表と討論7 |
10 | 担当者による発表と討論8 |
11 | 担当者による発表と討論9 |
12 | 担当者による発表と討論10 |
13 | 担当者による発表と討論11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回で扱う話を事前に下読みし,疑問点などを整理してくること.
発表・レポート作成のための準備は時間がかかるので,できるだけ早く始めること.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表の内容(40%) 質疑応答と各回のコメント(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 市古貞次校注 | 『御伽草子』上・下(岩波文庫) | 岩波書店 | 1985 1986 | 4003012615 4003012623 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 徳田和夫編 | 『お伽草子事典』 | 東京堂出版 | 2002 | 4490106092 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業の中で随時紹介する. |
発表は個人発表の形で行う.受講生は,発表を踏まえた質疑応答に積極的に加わること.