日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AT109
Theme・Subtitle 『後撰和歌集』の贈答歌を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
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Credits 2
Course Number JAL2310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

" Gosen-wakashu" (" Gosen-shu") is the second imperial anthology following "Kokin-wakashu". " Gosen-shu" is unique in that it contains many personnel poems in the seasonal section, a high proportion of poems by female poets, and captions that resemble poetry tales. In particular, the number of gift poems is overwhelmingly greater than in other imperial anthologies. The aim of this exercise is to understand the role of waka poetry as a tool for social interaction in aristocratic society through a close reading of the gift poems in the love section of " Gosen-shu". It also aims to develop skills in the study of waka poetry, such as the use of materials and methods of reading.

【Course Contents】

The first and second sessions provide an overview of the work and the methods of research and presentation.From the third session onwards, presentations will be made by the person in charge and discussed by all. There are a number of commentaries and studies on " Gosen-shu", including ancient commentaries. The presenters will present their analyses and interpretations of their assigned passages with their own awareness of the issues while referring to these commentaries. Through discussion in the whole group, we would like to deepen the reading comprehension.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 『後撰和歌集』の概要
2 調査・発表の方法
3 担当者による発表と討議1
4 担当者による発表と討議2
5 担当者による発表と討議3
6 担当者による発表と討議4
7 担当者による発表と討議5
8 担当者による発表と討議6
9 担当者による発表と討議7
10 担当者による発表と討議8
11 担当者による発表と討議9
12 担当者による発表と討議10
13 担当者による発表と討議11
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

自分の担当回以外でも、毎回下読みを行い問題意識をもって授業に参加すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表(40%)
討論への貢献度・ディスカッションへのコメント投稿(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは用いない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
初回の授業で参考文献一覧を配布する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業は原則として対面による演習形式で行う。発表資料やコメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。

【注意事項 / Notice】